Gå til innhold

Rensing av linser på Sony DSC-V1


Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget her om dagen at jeg har fått en del støv på innsiden av linsene (på flere av dem) i kameraet mitt. Jeg oppdaget det spesielt godt på et blitzbilde jeg tok, hvor det ser ut som om det "faller ned snø" i de mørke partiene. Hvor lurt er det å begynne å skru fra hverandre kameraet selv? Får man levert kameraet noe sted til rensing, og i såfall hvor og til hvilken pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg oppdaget (da jeg var på ferie av alle tider) at det kom mørke "flekker" på alle bildene jeg tok. "Flekkene" var mest synlig himmel og andre skarpe/lyse partier på bildene. "Flekkene" satt på samme plass på alle bildene og forandret seg are under fokusering. De forsvant helt hvis jeg brukte digital zoom'en.

 

Jeg måtte sende inn mitt Sony DSC-P100 til Sony sitt verksted i Norge. Der fikk jeg beskjed at hele linsesystemet måtte bytter ut og at dette ville komme på 4950,- HAHAHAHA. 3980,- for linsen og resten for arbeid. Heldigvis gjalt garantien på kameraet, så de gikk med på at de måtte ta kostnaden..

 

Nå fikk jeg kameraet tilbake. Det måtte sendes til FRANKRIKE for service (sikkert fordi man ikke hadde clean-room her i Norge). På service skjemaet stod det at de bare hadde renset linse mekanisken og selve linsene... Ville ikke Sony i Norge ha meg til å betale 5000kr for å skifte linsesystem?

 

UANSETT, moralen på denne visen er at jeg fikk støv INN i på linsene i et HELT nytt (50 dager gammelt) kamera. En kamerat av meg som har samme kamera, men kjøpt på andre siden av kloden begynner å få samme problem..... noe jeg alrdi fikk på mine 3 stk. Ixus kamera...

Lenke til kommentar

Garanti er noe som produsenten gir deg, den kan gjerne være på så liten som 1 måned, sannsynligvis er den 1 år. Den gis utover det vanlig norsk lov dekker deg mot, og er en slags tilleggsytelse som man egentlig ikke trenger å legge noe særlig vekt på i norge lengre.

 

Dette fordi den norske reklamasjonsretten dekker 99% av alle produsenters garantier, og varer i minimum 2 år. 5 år kan det også vare, men litt usikker på om det gjelder kompaktkameraer.

 

Husk at hverken garanti eller reklamasjonsrett dekker normal slitasje på kameraet.

Lenke til kommentar

Er det ikke enklest å prøve å få det reparert da?

 

Norsk reklamasjonsrett burde som sagt dekke deg om det ikke er snakk om støt eller fuktskade, eller at deler som slites ut raskt, altså batterier, ikke en linse, blir dårlige.

 

Ta kontakt med verksted og hør, forklar godt at du mener du ikke har gjort noe galt, at noe er feil med produktet, og at du regner med å få det reparert gratis og dekket av Sony.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...