bobb Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hei Er det mulig å bruke 2 seperate harddisker, med hvert sitt OS. Jeg har nå en maskin med 2 hardisker,. Jeg skal kjøpe en til, og tenkte at jeg kunne bruke en disk til barna : Spill, internett ect ect. Den andre disken vil jeg ikke bruke til internett eller Office. Jeg ønsker følgende konfigurasjon, og lurer på om dette er mulig : Barnekonfig : W98SE, IE, Office, nettverkskort, lydkort (normal PC) Egen konfig : W-XP, kun lydkort og skjermkort (ikke nettverkskort) ikke Office, ikke IE, kun XP og programvare for musikkopptak (Cubase, wavelab for dem som kjenner disse) Kvaliteten av opptakene kan ofte være avhengig av at maskinen er optimalt satt opp for dette, og jeg vil gjerne disable alt som ikke har med dette og gjøre. Jeg er klar over at jeg kan lage en dualboot greie, på 1 HD, men jeg ønsker altså en HD med en konfigurasjon som ikke berører den andre på noen måte. Har noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Gjerne passordbeskytte den ene delen uten internett? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Burde være relativt enkelt, i device-manager kan du slå av alle enheter du ikke trenger (de vil fortsatt være 'på systemet', men ingen drivere blir lastet). IE er det værre med, det følger med enten du vil eller ei. Pass bare på at du partisjonerer fornuftig da... driver du med mye musikk blir hd'en fort full. Passord på brukerkontoen din lager du under installasjon av XP. Lenke til kommentar
bobb Skrevet 3. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2002 Takk for raskt svar. Gjelder dette to fysisk seperate HD'er, eller vil du anbefale å kjøre denne dualbooten på en HD. Jeg vil egentlig helst ha en egen HD til barna (fysisk) og resterende HD'er til meg selv (kan ha 4 totalt) Årsaken er at enkelte programmer (Samplinger) må separeres på 3 HD'er for diskstreaming, og jeg trenger muligheten for streaming fra alle disse seperat. Hvis jeg prøver streaming fra kun 1 HD, vil ikke HD klare å levere data rask og sikkert nok (tenk 80-100 stk 44,1 kHz/24bit samtidige filer leses fra HD'en) Eks : Et samplet piano, hvor hver tone er samplet 24/44,1, og jeg spiller mellom 30 og 60 samtidige toner. Dette må være på samme HD som OS/Cubase. Andre samplede instrumenter (akustiske som gitarer/strykere/blåsere ect.) også her mellom 30 og 60 samtidige toner. Disse bør være lokalisert på andre (fysiske) HD'er 1 mb data gir ca 0,5-1 sekund lyd, og med 80-100 samtidige lyder, gir dette alt mellom 40 og 100 mb pr sekund. Derfor ønsker jeg å splitte OS'ene på 2 fysisk seperate HD'er. En annen løsning vil være å bruke 2 maskiner, men p.g.a plassmangel, er jeg nødt til å bruke samme skjerm, mus og tastatur (er det mulig?) Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Nå har jeg ikke veldig mye erfaring med cubase, men jeg syns det hørtes ganske vanvittig ut... Vurdert å gå over på scsi-disker? Akkurat hvordan du bør gjøre det kommer jo an på hvor store disker du har, jeg ville kanskje stripet to raid-0 arrays og partisjonert disse inn i en (to hvis du føler du trenger det) partisjon for w98 og resten til xp-ting. Hvis du vrikelig trenger 100MB/s bør du vurdere to sånne. Da vil du nok få ytelsen du trenger over 4 disker i både w98 og XP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå