Ed Hunter Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Hei! Har kjøpt brukt skjerm av JMdata, ein Sun (sony) 500PS Trinitron. Fikk tak i nokre driverer frå Sony sin heimeside, var for Win95 riktignok, gjekk heilt fint å instalere. Leser at skjermen klarer 1600x1200@85Hz, men får bare opp "lovlige" 75Hz. Etter å ha instalert driverene tok eg bare vekk haken som seier at det er ikkje støtte for den modusen og satte på 85Hz som funket heilt fint. Spør så om det er skadelig viss ein har på høgare modus enn det som er lagd for skjermen? Min skjerm skal jo klare 85Hz, men står altså ikkje på støttet modus -listen. Kan skjermen ta skade av sånne ting generellt, viss det er stillt inn på høgare Hz enn det som er støttet? Eller seier skjermen ifrå at den ikkje klarer sånt? Mvh Espen Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 De skjermene jeg har vært utenfor blir svart (standby) når man bruker en høyere hz-innstilling en skjermen "klarer".. Tror neppe at skjermen tar skade av dette, det beror sikkert på en driver-mangel eller noe.. Lenke til kommentar
nvenjar Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 det er ikke vits, du får bare vondt i øyenene av for høy Hz Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 det er ikke vits, du får bare vondt i øyenene av for høy Hz Forklar.. Så du får vondt i øynene? Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 det er ikke vits, du får bare vondt i øyenene av for høy Hz Du er en raring du. De fleste jeg kjenner inkludert meg selv får vodt i øynene av lav hz. Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Mhm! Det er da omvendt da Lenke til kommentar
Richie Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 ...Spør så om det er skadelig viss ein har på høgare modus enn det somer lagd for skjermen? Min skjerm skal jo klare 85Hz, men står altså ikkje på støttet modus -listen. Kan skjermen ta skade av sånne ting generellt, viss det er stillt inn på høgare Hz enn det som er støttet? Eller seier skjermen ifrå at den ikkje klarer sånt? Mvh Espen Jeg vet ikke om den vil ta skade, men jeg kan jo fortelle om min erfaring. Jeg og en kamerat kjøpte helt lik Siemens 17" skjerm med en mnd mellomrom tidlig i 2000. Denne skjermen tåler opp til 1024x768/85Hz. Han har hatt skjermen sin i denne oppløsninga/frekvensen hele tida og hans skjerm er helt fin, men jeg har hatt min i 1152x864/75Hz (kan faktisk presse den opp i 1280x1024/60Hz også men da blir jeg gæ'ærn i øya) siden juletider og etter det, har bildet på den blitt veldig mørkt. Selv om jeg nå har den på 100 i kontrast og lys. Og jeg har prøvd å mikse å trikse med fargene uten noe særlig hell. Og i tillegg til at den er mørk, har den også fått sånne ekle ringer. Ser nesten ut som årringer som har senter i hvert hjørne av skjermen. Dem er ikke så veldig synlige, men det er lett å se dem på hvit/lys bakgrunn. Men jeg bryr meg egentlig ikke så mye om den ryker for jeg bruker den bare som sekundærskjerm i dual desktop. Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 De ringene du nevner har jeg også opplevd og det var bare en justeringssak og de ble borte. Men jeg tror ikke det er lurt og presse skjermen over det den er beregnet for. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Nei man skal ikke sette hzen over det som er spesifisert, men på alle skjermene jeg har testa dette på så blei bildet forvrengt eller borte ved for høy hz. Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 det er ikke vits, du får bare vondt i øyenene av for høy Hz Dette stemmer. Jo høyere oppdateringsfrekvens, jo mer urolig kan skrift virke. 85 Hz er optimalt på min skjerm, selv om jeg kan gå mye høyere. Går du over 100 Hz så pleier du å kunne se forskjell på det og 85, hvor 85 ofte virker skarpere og mindre stressende for øynene. Though alt er bedre enn 60 Hz. Til trådstarter: I spesifikasjonene til skjermen så står det jo at den er god for den oppløsningen, så du bør ikke ha noen problemer selv om XP sier at den oppløsningen ikke er støttet. De gamle driverene er trolig grunnen. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Jeg kjører også over det som er ikke listen "støttetfrekvenser" (eller noe sånt). Da skjermen min støtter høyere en XP lar den "lovlig" kjøre på. Har aldri hatt noe problemer med dette, og til den dag i dag er skjermen i tipp topp stand (Merk, LCD skjerm) Mvh Stikk Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 Takker for raske og gode svar! Trur nesten det var alt eg trengte av informasjon, men viss nokon har noe å tilføye er det sjølsagt lov Mvh Espen Lenke til kommentar
asimov Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 har du prøvd å sette HZ'en enda høyere? for noen ganger forandrer ikke hz'en på skjermen seg selvom windows tror den har greid å sette opp hz'en. evt sjekk på skjerm menyen hva hzen står på. har skjedd at jeg i windows kunne stille skjermen til 200hz liksom mens skjermen fremdeles står igjen på 100hz Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Er ikke helt sikker på om jeg vil anbefale asimov sin metode til og stille på hz. Jo mindre du har mulighet til og skjekke hz på skjermen. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 ikke sett hz'en på over 100. er det en gammel skjærm kan den gå fyken det gjorde min Lenke til kommentar
enl Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Det er litt merkelig at VESA anbefaler en mnimums opfriskningshastighet på 75Hz da...minimum...å se på en flimrete skjerm gir de fleste hodetrøbbel, ergo jo høyere hertz, jo mindre arbeid for øyene, og derfor mindre hodepine. Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Det er litt merkelig at VESA anbefaler en mnimums opfriskningshastighet på 75Hz da...minimum...å se på en flimrete skjerm gir de fleste hodetrøbbel, ergo jo høyere hertz, jo mindre arbeid for øyene, og derfor mindre hodepine. Hvorfor er det merkelig, og hvordan er det 'mer arbeid' å se på en skjerm med lav v-frekvens ? Lenke til kommentar
FosFat Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Det er litt merkelig at VESA anbefaler en mnimums opfriskningshastighet på 75Hz da...minimum...å se på en flimrete skjerm gir de fleste hodetrøbbel, ergo jo høyere hertz, jo mindre arbeid for øyene, og derfor mindre hodepine. Hvorfor er det merkelig, og hvordan er det 'mer arbeid' å se på en skjerm med lav v-frekvens ? Fordi øynene liker ikke å se på ting som flimrer (lett forklart). Prøv å se på en kanal på tv'n som du ikke får inn (der hvor det er 'storm på vidda'), etter lengre tid vil du få vondt i hodet av å se på det. Eller du kan prøve å se på dette :!: Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Det er litt merkelig at VESA anbefaler en mnimums opfriskningshastighet på 75Hz da...minimum...å se på en flimrete skjerm gir de fleste hodetrøbbel, ergo jo høyere hertz, jo mindre arbeid for øyene, og derfor mindre hodepine. Hvorfor er det merkelig, og hvordan er det 'mer arbeid' å se på en skjerm med lav v-frekvens ? Fordi øynene liker ikke å se på ting som flimrer (lett forklart). Prøv å se på en kanal på tv'n som du ikke får inn (der hvor det er 'storm på vidda'), etter lengre tid vil du få vondt i hodet av å se på det. Eller du kan prøve å se på dette :!: Jojo, men ordvalget var jo forferdelig, det var bare det jeg ville sette på spissen. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Flyttet til "Skjermer". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå