Gå til innhold

For høg Hz for skjermen?(ifølge XP) Skadelig?

Ed Hunter

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt brukt skjerm av JMdata, ein Sun (sony) 500PS Trinitron. :w00t:

Fikk tak i nokre driverer frå Sony sin heimeside, var for Win95 riktignok,

gjekk heilt fint å instalere. Leser at skjermen klarer 1600x1200@85Hz,

men får bare opp "lovlige" 75Hz. Etter å ha instalert driverene tok eg

bare vekk haken som seier at det er ikkje støtte for den modusen og

satte på 85Hz som funket heilt fint. :yes:

Spør så om det er skadelig viss ein har på høgare modus enn det som

er lagd for skjermen? Min skjerm skal jo klare 85Hz, men står altså ikkje

på støttet modus -listen. Kan skjermen ta skade av sånne ting generellt,

viss det er stillt inn på høgare Hz enn det som er støttet?

:blush:

Eller seier skjermen ifrå at den ikkje klarer sånt?

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Spør så om det er skadelig viss ein har på høgare modus enn det som

er lagd for skjermen? Min skjerm skal jo klare 85Hz, men står altså ikkje

på støttet modus -listen. Kan skjermen ta skade av sånne ting generellt,

viss det er stillt inn på høgare Hz enn det som er støttet?

:blush:

Eller seier skjermen ifrå at den ikkje klarer sånt?

Mvh

Espen

Jeg vet ikke om den vil ta skade, men jeg kan jo fortelle om min erfaring. Jeg og en kamerat kjøpte helt lik Siemens 17" skjerm med en mnd mellomrom tidlig i 2000. Denne skjermen tåler opp til 1024x768/85Hz. Han har hatt skjermen sin i denne oppløsninga/frekvensen hele tida og hans skjerm er helt fin, men jeg har hatt min i 1152x864/75Hz (kan faktisk presse den opp i 1280x1024/60Hz også men da blir jeg gæ'ærn i øya) siden juletider og etter det, har bildet på den blitt veldig mørkt. Selv om jeg nå har den på 100 i kontrast og lys. Og jeg har prøvd å mikse å trikse med fargene uten noe særlig hell. Og i tillegg til at den er mørk, har den også fått sånne ekle ringer. Ser nesten ut som årringer som har senter i hvert hjørne av skjermen. Dem er ikke så veldig synlige, men det er lett å se dem på hvit/lys bakgrunn. Men jeg bryr meg egentlig ikke så mye om den ryker for jeg bruker den bare som sekundærskjerm i dual desktop.

Lenke til kommentar
det er ikke vits, du får bare vondt i øyenene av for høy Hz

Dette stemmer. Jo høyere oppdateringsfrekvens, jo mer urolig kan skrift virke.

85 Hz er optimalt på min skjerm, selv om jeg kan gå mye høyere. Går du over 100 Hz så pleier du å kunne se forskjell på det og 85, hvor 85 ofte virker skarpere og mindre stressende for øynene. Though alt er bedre enn 60 Hz.

Til trådstarter: I spesifikasjonene til skjermen så står det jo at den er god for den oppløsningen, så du bør ikke ha noen problemer selv om XP sier at den oppløsningen ikke er støttet. De gamle driverene er trolig grunnen.

Lenke til kommentar

Jeg kjører også over det som er ikke listen "støttetfrekvenser" (eller noe sånt). Da skjermen min støtter høyere en XP lar den "lovlig" kjøre på. Har aldri hatt noe problemer med dette, og til den dag i dag er skjermen i tipp topp stand :D

(Merk, LCD skjerm)

Mvh Stikk

Lenke til kommentar

har du prøvd å sette HZ'en enda høyere? for noen ganger forandrer ikke hz'en på skjermen seg selvom windows tror den har greid å sette opp hz'en. evt sjekk på skjerm menyen hva hzen står på. har skjedd at jeg i windows kunne stille skjermen til 200hz liksom mens skjermen fremdeles står igjen på 100hz

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Det er litt merkelig at VESA anbefaler en mnimums opfriskningshastighet på 75Hz da...minimum...å se på en flimrete skjerm gir de fleste hodetrøbbel, ergo jo høyere hertz, jo mindre arbeid for øyene, og derfor mindre hodepine.

Hvorfor er det merkelig, og hvordan er det 'mer arbeid' å se på en skjerm med lav v-frekvens ?

Lenke til kommentar
Det er litt merkelig at VESA anbefaler en mnimums opfriskningshastighet på 75Hz da...minimum...å se på en flimrete skjerm gir de fleste hodetrøbbel, ergo jo høyere hertz, jo mindre arbeid for øyene, og derfor mindre hodepine.

Hvorfor er det merkelig, og hvordan er det 'mer arbeid' å se på en skjerm med lav v-frekvens ?

Fordi øynene liker ikke å se på ting som flimrer (lett forklart). Prøv å se på en kanal på tv'n som du ikke får inn (der hvor det er 'storm på vidda'), etter lengre tid vil du få vondt i hodet av å se på det. Eller du kan prøve å se på dette :!:

Lenke til kommentar

Fordi øynene liker ikke å se på ting som flimrer (lett forklart). Prøv å se på en kanal på tv'n som du ikke får inn (der hvor det er 'storm på vidda'), etter lengre tid vil du få vondt i hodet av å se på det. Eller du kan prøve å se på dette :!:

Jojo, men ordvalget var jo forferdelig, det var bare det jeg ville sette på spissen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...