Hagforce Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Hei folkens :!: Jeg vil ha et script til serveren på jobb som jeg kan bruke til å installere skrivere som jeg har delt på serveren. Har funnet ut at start komandoen (start server\skriver) kan brukes, men da må brukeren som logger seg på svare på spørsmål om de vil installere osv. Dette spørsmålet kommer også ved pålogging etter skriveren er installert. Alle vet jo hysteriet som oppstår når en bruker får et uvanlig spørsmål Jeg vil også ha mulighet til å fjerne gamle skrivere i scriptet, slik at ikke brukerene forbanner meg når de ikke får utskrift fra en skriver som ikke finnes lenger. Som dere har forstått dreier det seg om latskap, orker ikke å dra rundt på hver pc og installere og avinstallere lenger. Takker for svar. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Ta deg en tur innom http://www.kixtart.org Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 Vil helst ikke bruke 3parts progz Lenke til kommentar
GreenBeret Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 hvordan fikk du kommandoen start server\skriver til å funke? har samme dilemmaet at ei ikke gidder og gå rundt og legge til skrivere til alle brukerne.. Skrev du noe før og etter kommandoen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 (endret) har nesten spesialisert meg i skriver-script med den fila går det som en drøm å legge til/fjerne og sette standard skrivere, den funker i windows 2000 og opp... last ned den print.exe fila som er lagt til her her er serveren odin og skriveren opus ett lite utklipp av scriptet: if "%os%" == "98" goto 98 if "%os%" == "Windows_NT" goto winnt echo (alt dette over er bare for at man ikke skal få feil hvis man kjørere 98 osv) :98 echo ingen skrivere exit :winnt \\odin\NETLOGON\print.EXE /f /v echo fjerner alle skrivere som er lagt til gjennom nettverket \\odin\NETLOGON\PRINT.EXE /c \\odin\opus lbp echo legger til skriver på opus \\odin\NETLOGON\PRINT.EXE /d \\odin\opus lbp echo setter skriver på opus som standard skriver \\odin\NETLOGON\print.EXE /f /r \\odin\opus lbp echo fjerner skriver på opus \\odin\NETLOGON\Print.exe /l echo lister opp alle skrivere som er lagt til dette er for .bat filer... bare skriv her om du trenger noe hjelp med logon-script greenberet: hvis du bare skriver start \\server\skriver og bytter ut server og skriver med din faktiske skriver og server så skal det gå, men det kommer til å bli mange skrivere etterhvert, da man ikke kan slette dem(?) det jeg bruker er veldig bra... print.EXE Endret 24. august 2004 av aklla Lenke til kommentar
GreenBeret Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 fikk det til å fungere med start \\server\skriver kommandoen men et anna problem er at skriveren setter "letter" som standard ark for utskrift.. så da er ei like langt, for da må ei springe rundt og gjøre om fra letter til A4 uansett. Har satt opp slik ei vil ha ustkrifta på printserveren, men når skriveren blir lagt til på klientmaskina overkjører det alle instillinger som ei har satt på print serveren. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 du bør ikke bruke start \\server\skriver... sikker på at det ikke står Letter på print-serveren?? bruk den print.exe fila, den gjør alt MYE lettere, jeg har brukt den i ett år snart, ingen problemer til nå... har heller aldri skiftet til letter med det scriptet... og hvis du ikke vil bruke den exe fila så bruk dette: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n\\Server\Skriver og rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /dn /n\\Server\Skriver for å fjerne start \\server\skriver lager flere problemer enn det løser... Lenke til kommentar
GreenBeret Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Skriveren defaulter fortsatt til letter når ei bruker; rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n\\Server\Skriver i scriptet mitt. Har også sjekket at det ikke er noen instillinger på printserver som står som letter. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 det må da være noe innstillinger på skriveren som gjør det... let litt til... Lenke til kommentar
GreenBeret Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 (endret) lett gjennom alt fra ende til anna, den setter default letter uansett hva ie gjør om på serveren... EDIT: skriveleif Endret 24. august 2004 av GreenBeret Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 (endret) oki.... sett opp en printer slik den skal være, lag en bat fil med dette i: RUNDLL32 PRINTUI.DLL,PrintUIEntry /Ss /n "printer" /a "filnavn.dat" 2 der blir settingene lagret i filnavn.dat lim dette inn i logon-scriptet, så den loader settingene for den skriveren RUNDLL32 PRINTUI.DLL,PrintUIEntry /Sr /n \\server\printer /a \\server\share\filnavn.dat s Endret 24. august 2004 av aklla Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 får du det til å funke??? Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 (endret) Takk aklla Ser ut som det jeg var ute etter! Har ikke prøvd det ennå men skal gi beskjed når jeg har testet det. Bruker du \\server\NETLOGON\print.EXE /f /v Så \\server\NETLOGON\PRINT.EXE /c \\server\skriver1 lbp \\server\NETLOGON\PRINT.EXE /c \\server\skriver2 lbp \\server\NETLOGON\PRINT.EXE /c \\server\skriver3 lbp \\server\NETLOGON\PRINT.EXE /c \\server\skriver4 lbp Så \\server\NETLOGON\PRINT.EXE /d \\server\skriver2 lbp Endret 25. august 2004 av Hagforce Lenke til kommentar
GreenBeret Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 jobber med saken nå Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) Takk aklla Ser ut som det jeg var ute etter! Har ikke prøvd det ennå men skal gi beskjed når jeg har testet det. Bruker du \\server\NETLOGON\print.EXE /f /v Så \\server\NETLOGON\PRINT.EXE /c \\server\skriver1 lbp \\server\NETLOGON\PRINT.EXE /c \\server\skriver2 lbp \\server\NETLOGON\PRINT.EXE /c \\server\skriver3 lbp \\server\NETLOGON\PRINT.EXE /c \\server\skriver4 lbp Så \\server\NETLOGON\PRINT.EXE /d \\server\skriver2 lbp neste, litt mer avansert men det er noen lignende... med det scriptet fjerner du alle nettskrivere, legger til skriver 1-4 og setter skriver2 som standard... det som kan være smart er å legge til den nærmeste skriveren, si ifra hvis du vil det, det krever en god del mer jobb, men det er lett jobb... husk å legg print.exe i \\server\NETLOGON\ dumme brukere krever geniale løsninger Endret 25. august 2004 av aklla Lenke til kommentar
GreenBeret Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Stort rødt kryss med teksten; Operation could not be completed Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) legg ut scriptet her da... gi navn på skrivere og servere også og si åssen os du har brukt på clientene Endret 25. august 2004 av aklla Lenke til kommentar
GreenBeret Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (logon script) net use g: \\wtsrv3\prog net use f: \\wtsrv3\felles rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n\\wtsrv3\HPLaserJ RUNDLL32 PRINTUI.DLL,PrintUIEntry /Sr /n \\wtsrv3\HPLaserJ /a \\wtsrv3\skrivere\skriver.dat s Server kjøre ei 2003 med AD. Klienter kjøre ei win 2000 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 hmm får samme problem jeg også... merkelig, det skulle funke, har ikke brukt det selv har undervisning nå, kan ikke drive å teste så mye akkurat nå, skal se på det etter timen... du kan ta en titt på dette: Run server properties: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /s /t1 /n\\machine Run printer properties: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /p /n\\machine\printer Run add printer wizard localy: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /il Run add printer wizard on \\machine: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /il /c\\machine Run queue view: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /o /n\\machine\printer Run inf install: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /if /b "Test Printer" /f %windir%\inf\ntprint.inf /r "lpt1:" /m "AGFA-AccuSet v52.3" Run add printer wizard using inf: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ii /f %windir%\inf\ntprint.inf Add per machine printer connection: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ga /c\\machine /n\\machine\printer /j"LanMan Print Services" Delete per machine printer connection: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /gd /c\\machine /n\\machine\printer Enumerate per machine printer connections: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ge /c\\machine Add printer driver using inf: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ia /c\\machine /m "AGFA-AccuSet v52.3" /h "Intel" /v "Windows 2000 or XP" /f %windir%\inf\ntprint.inf Add printer driver using inf: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ia /K /c\\machine /m "AGFA-AccuSet v52.3" /h "Windows NT x86" /v 3 Remove printer driver: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /dd /c\\machine /m "AGFA-AccuSet v52.3" /h "Intel" /v "Windows 2000 or XP" Remove printer driver: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /dd /K /c\\machine /m "AGFA-AccuSet v52.3" /h "Windows NT x86" /v 3 Set printer as default: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /y /n "printer" Set printer comment: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Xs /n "printer" comment "My Cool Printer" Get printer settings: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Xg /n "printer" Get printer settings saving results in a file: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /f "results.txt" /Xg /n "printer" Set printer settings command usage: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Xs /n "printer" ? Store all printer settings into a file: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Ss /n "printer" /a "file.dat" Restore all printer settings from a file: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Sr /n "printer" /a "file.dat" Store printer information on level 2 into a file : rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Ss /n "printer" /a "file.dat" 2 Restore from a file printer security descriptor: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Sr /n "printer" /a "file.dat" s Restore from a file printer global devmode and printer data: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Sr /n "printer" /a "file.dat" g d Restore from a file minimum settings and resolve port name: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Sr /n "printer" /a "file.dat" m p Lenke til kommentar
GreenBeret Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) Trudde ei hadde fått det til, men dengang ei. ska sjå litt på det du posta, men det så litt for avansert ut for meg... EDIT: skriveleif Endret 25. august 2004 av GreenBeret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå