Gå til innhold

"Repair" funksjon, PC m/SP1, CD uten SP1

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette spørsmålet, men prøver her:

Hvis Windows XP blir korrupt, så har Windows XP CD'en en fin funksjon der du kan starte opp fra CD'en og velge "Repair". Da erstattes alle systemfiler etc.

Problemet PC'en jeg skal fikse har Service Pack 1 installert, og da får du ikke dette valget hvis CD'en ikke inneholder SP1 "native".

Hvis jeg legger til SP1 på en Windows XP CD, og SÅ prøver, vil jeg da få valget om a kjøre en "repair" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Kan tenke meg at repair-opsjonen ikke kommer opp, hvis installasjonsprogrammet ikke finner en gyldig WinXP installasjon. Dvs. den er så korrupt at installasjonsprogrammet ikke greier å identifisere den.

Hvis partisjonen er tilgjengelig for skriving fra installasjonsprogrammet, kan du jo som siste utvei kjøre en ny installasjon på toppen av den gamle. Bruker å gjøre dette hvis jeg skifter f.eks. hovedkort. Beholder da de installerte programmene, men alle maskinspesifike deler av registry blir overskrevet med nye verdier for den nye masinvaren. Hvis installasjonen er korrupt, så har du ikke garanti for at noen deler av registry eller andre deler av partisjonen er tilgjengelig. Men hvis dette er eneste utvei, så hva har du å tape?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...