Jon Cederbrand Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Hei! Kan noen hjelpe meg? Kjøpte PC i helga med Athlon 64 3000+ Socket 754 2000 MHz 512 kB 130 nm. Problemet er at vifta går på ca. 3400 omdr. hele tiden og det bråker!! Sandra viser følgende temp. rett etter kald oppstart: MB: 60-63 C CPU: 23 C Vifta senker ikke turtallet selv om CPUen ikke jobber. Kun etter en oppstart i går senket vifta turtallet til ca. 1100. Da ble det betraktelig bedre lydnivå! Da viste tempen også en del mindre på MB: 50-55 C. Da kjørte jeg også en burn-test og vifta gikk gradvis fortere under testen etterhvert som tempen steg for så å gå saktere igjen når jeg avsluttet testen. Det er vel slik det skal fungere? Under testen steg tempen til: MB: 57-58 C CPU: ca. 35 C Kan det være at temp.sensoren på MB ikke virker eller ikke er kalibrert riktig i forhold til BIOS/MB/vifte? Finnes det andre gratis programmer som også viser tempen, slik at jeg kan sammenligne? Til slutt: Kan noen gi meg noen tips om overklokking av denne maskinen. Den har 512 MB RAM. Glemt å si at jeg har et MSI hovedkort. Mvh Jon Lenke til kommentar
hansol123 Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 hvilket msi hovedkort ?? hvis du har MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB burde du updatere bios da virker den bedre Lenke til kommentar
Nunzio Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Dessuten er ikke temp'en i biosen nøyaktig riktig. Lenke til kommentar
Jon Cederbrand Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 Takk for svar! Jeg tror kortet heter K8HTB (fra MSI). Nå startet jeg den ny maskinen igjen og CPU ligger på 26 C og hovedkortet på 63 C når maskinenen er kald!!! Kan ikke skjønne annet enn at enten er temp.sensoren feil eller at biosen er feil innstilt i forhold til sensoren. Hva kan jeg gjøre med det? Det viktige for meg er å få vifte til å gå saktere og stillere. Jon Lenke til kommentar
Jon Cederbrand Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 Noen som har noen flere kommentarer til dette? Nå har jeg prøvd å slå noe AMD kaller Cool'n'Quite av og på noen ganger i Biosen og plutselig etter en oppstart falt tempen på kortet fra 63 C til 53 C!! Og vifta falt ned til 1500 rpm. Merkelig greier? Får håpe det varer..... Jon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå