wartex Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Hei. jeg driver i VB 6.0, og vil lage et prog som du kan skrive til det lokale nettverket via net send. jeg vil skrive meldingen i en textbox og trykke på en knapp som tiljører hver enkelt i klassen. ikt trudde kanskje det var : shell ("net send NAVN og text1") men det virker ikke. vet noen hvordan? mvh meg Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Det skal være mulig å bruke Shell, men jeg tror dog du får et bedre resultat ved å bruke API-calls. Her er et enkelt eksempel: Private Declare Function NetMessageBufferSend Lib "NETAPI32.DLL" (yServer As Any, yToName As Byte, yFromName As Any, yMsg As Byte, ByVal lSize As Long) As Long Const NERR_Success As Long = 0& Public Function SendMessage(RcptToUser As String, FromUser As String, BodyMessage As String) As Boolean Dim RcptTo() As Byte Dim From() As Byte Dim Body() As Byte RcptTo = RcptToUser & vbNullChar From = FromUser & vbNullChar Body = BodyMessage & vbNullChar If NetMessageBufferSend(ByVal 0&, RcptTo(0), ByVal 0&, Body(0), UBound(Body)) = NERR_Success Then SendMessage = True End If End Function Private Sub Form_Load() Dim RetVal As Boolean ' Send melding "BodyText" til bruker "Utente", som får vite at meldingen avskriver seg fra "FromUser" RetVal = SendMessage("Utente", "FromUser", "BodyText") End Sub En annen fordel med å bruke API-calls, er ganske enkelt at du får mulighet å spesifisere avsender i meldingen. Da blir det vanskelig for mottakeren å finne ut hvilken bruker som faktisk sendte meldingen. Lenke til kommentar
wartex Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 takker, men har du eksemplet på shell kommadoen og? skjønte ikekhelt den api-call.. skal prøve mer. takk for svar Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 takker, men har du eksemplet på shell kommadoen og? Shell "net send " & text1.Text & " " & text2.Text Ikke testa, men jeg tror det funker. Lenke til kommentar
wartex Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 tusen takk, det funket fett. takk for svar!! Lenke til kommentar
.V. Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Er det noe mer jeg må gjøre enn å klippe&lime den API-koden? Fikk ikke til å spesifisere avsender. Lenke til kommentar
RuZleBIFf Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 to tekst-ruter, en command-knapp! copy-paste inn denna kommandoen under sommand-knappen: Shell "Net Send " & Text1.Text & " " & Text2.Text funker fett det! datamaskin NAVN (IKKE ip) i ruta til venstre, og tekst i ruta til høyre! tips: * gjelder alle maskinene på nettverket! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Å skrive IP funker akkurat like fint, og desuten er jo koden postet allerede Lenke til kommentar
RuZleBIFf Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 ja! sorry! det var den visst men jeg veit at den funker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå