Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. jeg driver i VB 6.0, og vil lage et prog som du kan skrive til det lokale nettverket via net send.

jeg vil skrive meldingen i en textbox og trykke på en knapp som tiljører hver enkelt i klassen. ikt :p

trudde kanskje det var : shell ("net send NAVN og text1")

men det virker ikke.

vet noen hvordan?

mvh meg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være mulig å bruke Shell, men jeg tror dog du får et bedre resultat ved å bruke API-calls. Her er et enkelt eksempel:

Private Declare Function NetMessageBufferSend Lib "NETAPI32.DLL" (yServer As Any, yToName As Byte, yFromName As Any, yMsg As Byte, ByVal lSize As Long) As Long

Const NERR_Success As Long = 0&

Public Function SendMessage(RcptToUser As String, FromUser As String, BodyMessage As String) As Boolean

Dim RcptTo() As Byte
Dim From() As Byte
Dim Body() As Byte

RcptTo = RcptToUser & vbNullChar
From = FromUser & vbNullChar
Body = BodyMessage & vbNullChar

If NetMessageBufferSend(ByVal 0&, RcptTo(0), ByVal 0&, Body(0), UBound(Body)) = NERR_Success Then
   SendMessage = True
End If

End Function

Private Sub Form_Load()

Dim RetVal As Boolean

' Send melding "BodyText" til bruker "Utente", som får vite at meldingen avskriver seg fra "FromUser"
RetVal = SendMessage("Utente", "FromUser", "BodyText")

End Sub

En annen fordel med å bruke API-calls, er ganske enkelt at du får mulighet å spesifisere avsender i meldingen. Da blir det vanskelig for mottakeren å finne ut hvilken bruker som faktisk sendte meldingen.

Lenke til kommentar

to tekst-ruter, en command-knapp!

copy-paste inn denna kommandoen under sommand-knappen:

Shell "Net Send " & Text1.Text & " " & Text2.Text

funker fett det! datamaskin NAVN (IKKE ip) i ruta til venstre, og tekst i ruta til høyre! tips: * gjelder alle maskinene på nettverket! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...