Gå til innhold

RAM er RAM?

Lachryol

Anbefalte innlegg

Hvor mye forskjell er det egentlig å spore på ulike typer ram? For øyeblikket kjører jeg med noe som kalles DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400Mhz).

Da jeg kjøpte nytt HK og prossesor på Datakjeden var det dette jeg fikk med da jeg ikke spesifiserte noe ytterligere. Resten var et Asus A7V600-X HK ,med en Athlon XP 2600+.

Så spørsmålet er egentlig, er dette "dårlig" ram? Hvor mye vil en "vanlig" bruker merke på å kjøpe seg dobbelt så dyr ram? Er selv fornøyd nok til at det var denne typen jeg bestilte igjen da jeg nå skulla ha mer, men bare lurer på om dette var dumt, eller om det funker greit nok.

Er ingen overklokkingsfantast eller noe i den dur, bare en som installerer ting slik de er, og foretar ikke noe målinger eller lignende. Flyter spillet, så er jeg fornøyd

På forhånd takk for svar. :)

Endret av Lachryol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typen ram er etter min mening ikke særlig viktig dersom man ikke skal overklokke systemet. Da er det kun hastighten på ramen som teller og at denne er ihh til det hk'et som du har. Jeg ser du har PC3200 som tilsvarer 400Mhz. Dette holder fint for ditt bruk da hk'et ditt kortet har en hastighet på maks 200Mhz på FSB'en.

Fordelene med ram av bedre merke og større hastigheter er jo at du kan overklokke systemet og dermed oppnå større hastigheter. Timingsene på ramen er også avgjørende for hvordan ramen opererer og ved å stille på disse så kan man også oppnå en bedre effektivitet på ramen. Din ram har en CL på 2,5 som er vanlig. "Treg" ram benytter 3,0 og rask ram ligger gjerne på 2,0. 2,5 er helt vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...