Gå til innhold

r9800pro problem under spilling


loketing

Anbefalte innlegg

jeg har nylig fått opp min nye pc å gå, og tester litt (hadde problem med et annet system tidligere, med samme skjermkort). har problem under spilling, da maskinen plutselig avslutter spillet uten noen feilmelding. vet det er skjermkortet som er feilkilden, da det er det eneste som også var i det forrige systemet. er det driverproblem? kjører nyeste catalyst, men jeg ser noen nevner at det ikke er det beste å bruke..?

 

kan det hende at kortet blir for varmt? tenkte uansett å kjøpe en kjøleribbe for å slippe den bråkete viften.. noen tanker/erfaringer med dette?

 

mine data:

abit nf7

amd athlon xp3000+

twinmos 512 (foreløpig) 3200

powercolor radeon 9800pro 128

mist 430W psu

Endret av loketing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke tro at kortet blir for varmt stock kjøling. Jeg har samme kortet, og har satt på en zalman kjøleribbe + en stor vifte, og har flasha kortet til xt.

 

Så om du skal det anbefales det!

 

Hva problemer gjelder så ville jeg tro en driver - enten skjermkort eller hovedkort. Forsøk å oppdatere alle driverene :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har samma kortet som det du har, hadde problemer i starten (men da fikk jeg en mld når jeg den kom ut i windows). Men det var bare at kortet ikke fikk nok strøm.

Men når jeg la inn Doom3 så bare lukka den spillet uten noen mld eller no slikt.

Så jeg la inn Catalyst 4.9beta, og da funka det helt fint uten noen problemer. Men nå som 4.8 er ute så la jeg inn den. Og har fortsatt ikke hatt noen problemer.

Vet ikke om dette hjelper no men. Lykke til ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Hva problemer gjelder så ville jeg tro en driver - enten skjermkort eller hovedkort. Forsøk å oppdatere alle driverene

har installert de driverne som fulgte med hovedkortet, og jeg har fulgt catalyst-installerings-veildedning-greien fullt ut, så vidt jeg vet. kanskje en annen driver..?

 

Hva slags powersupply har du?

visste det var noe jeg hadde glemt..! har en mist 430W, fra microplex. burde vel holde..? :p

 

..kan det være spillet det er noe galt med kanskje?

nei, er nok ikke det.. det jeg prøvde med denne gangen var mafia, men jeg prøvde på det tidligere systemet med hitman i tillegg, og det var akkurat det samme..

 

ett eller annent vameproblem? i cpu kansje så den bli ustabil

hmm.. tviler på det. har en mist frostbite der for xp3200+ og opp, også fra microplex. den skulle da holde..?

Endret av loketing
Lenke til kommentar

hmph. så ikke innlegget til {TRIAL} før nå.. :roll: men ja, håper jaffal det er drivere..

Har du forresten kryssbyttet med en annen Molex-plugg til skjermkortet? Kan jo være dårlig kontakt på den pluggen du bruker.

nei, har for så vidt ikke det, men jeg regnet vel ikke med det var feilen, siden jeg har hatt samma feilen i et annet system..

 

Hadde akkurat samme problem som deg. Og da var det varmeproblemer. Var rett og slett for varmt på rommet mitt da(30grader ++). PC'en fikk ikke nok kjøling.

hm. tror egentlig jeg har grei nok temperatur inni kabinettet.. lian li-kabinett, uten ekstra vifter, riktignok.. kanskje en passiv kjøleribbe på skjermkortet er nok? vil helst ikke ha flere vifter i kabinettet hvis det ikke er helt nødvendig..

 

og forresten: 30grader..??

Endret av loketing
Lenke til kommentar

Hei,

 

9800Pro kortet er vel det varmeste ATI har å by på (kanskje 9700 var litt varmere)

Har sett temperaturer i de lave 60, noe som er ganske varmt. Den pingle vifta som følger med må jobbe ganske bra for å holde temperaturen nede, hvis denne er ganske stille når du spiller så er noe galt. Ville testet med å bytte til en annen GPU kjøler, pluss kaste på noen ram kjølere...

 

Ekstra bonus for de med 9800Pro og 360 kjernen er jo at man kan flashe den til 9800XT. Den blir faktisk raskere enn bare å skru opp GPU/minne. Pluss for låst opp en shader optimalisering...men skal man gjøre dette må man teste ved å overklokke først for å se om man får artifacts...ati tool er et bra verktøy for å finne maks GPU/minne hastighet. MERK : man må skifte ut kjølingen som sitter på kortet før man gjør dette, pluss at man burde kjøle minnet.

 

Hvis man har 350 kjernen er denne flashingen bortkastet, gjelder bare for 360 kjernen (kikk på GPU)

 

Lerun

Endret av lerun
Lenke til kommentar
Den pingle vifta som følger med må jobbe ganske bra for å holde temperaturen nede, hvis denne er ganske stille når du spiller så er noe galt. Ville testet med å bytte til en annen GPU kjøler, pluss kaste på noen ram kjølere...

den vifta er LANGT fra stille.. kanskje det mest støyende i hele maskinen.. har derfor tenkt å bytte den ut. men er det nok å sette på en passiv kjøleramme, som denne eller denne? den kjøler vel ram og?

 

har foreløpig ikke tenkt å flashe eller overklokke.. takk for svar!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hvis du skal bruke Zalman passiv må du også kjøpe denne Zalman vifte, den er laget for å passe oppe på toppen av den passive kjøleren. Må da bare passe på at boksen din er høy nok for den. Jeg er litt i tvil om en "heat pipe" er nok til å transportere all varmen vekk, vet zalman har laget en med to som sikkert er mer effektiv. Jeg lagde meg en selv ved å bruke prossesor kjøleren i en shuttle (gammel P4 ICE), den har fire heat pipes, synes det funker greit. Parret denne med en 80mm vifte for å maksimalisere kjølingen. Kastet også på noen minne kjølere. Tror faktisk at det går ann å kjøpe minne kjølere som passer til den zalmanen (noe jeg så når jeg surfet på siden deres).

 

Hvis du har den dritten av ei vifte som følger med stock ati kort, så kan det hende den ikke klarer å kjøle den nok. Ville nok kjøpt en annen kjøler ja, en passiv kombinert med aktiv (vifte) ville vært maks. Tror den zalmanen vil funke bra for deg....

 

Lerun

Endret av lerun
Lenke til kommentar

Har hatt problem med varme på samme kortet men jeg har passiv kjøling. Fant det ut ved å åpne sidedøra og dermed ingen "krasj". Hos meg "krasja" ikke maskina men med ett klikk var jeg tilbake i windows under BFV/BF spilling. Så bedre kjøling er nok løsningen.

Lenke til kommentar

balle. prøvde å ta av fastwrite, ingen forskjell. blir vel bedre kjøling neste da..

så på den zalmanen nevnt. så grei ut den, men jeg burde vel hatt ram-kjøling også..? vet ikke jeg. vil helst kjøpe på flexi-data.no, siden jeg da slipper frakt, og det tar kort tid. holder det med zalman + vifte? står at den gir ut 20dB, det er vel ganske lite, no..?

 

har avinstallert og reinstallert drivere i øst og vest (seinest 10min siden), så jeg begynner vel å gi opp hele dette driver-greiene.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...