Gå til innhold

Coop Prix pcen. Satte inn ekstra HD fekk ulyd?

Anbefalte innlegg

Eg satte inn ein ekstra harddisk på 40 GB på Coop prix pcen og da fekk eg ein ulyd på enten strømforsyningen eller prossesorviften. Det er litt vanskeleg å plassere ulyden da den forplanter seg i kabinettet.

Ulyden kommer ikkje fra HD for når eg drog ut strømkontakten på hoved harddisken så forsvant lyden igjen.

Er det nokon som har opplevd det samme?

Kva er det som gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel hoved harddisken da, siden lyden forsvant når du koblet den ut.....

Mvh

Kjetil

Nei, der er ikkje noko feil på nokon av harddiskene.

Tar eg vekk hovedharddiksen så er lyden vekke. Tar eg vekk den ekstra harddisken så er lyden vekk, men når eg kjører dei sammen så kommer lyden.

Lenke til kommentar
Sier meg enig med likferd, den ekstra HD'en trekker sikkert akkurat nok strøm til at PSU går opp et hakk i viftehastighet.

Hva slags støy er det du får? During, sus, eller klikkelyder?

Vanskelig å beskrive, men eg får prøve.

begynner med sterk lyd og går ned til svakt og så sterk lyd igjen og ned til svakt. Dette gjør den i fast mønster.

Lenke til kommentar
Forsøk å feste diskene litt lengre fra hverandre - evt fest de med noe gummi mellom. Helt sikkert resonans som skaper støyen. hva skjer hvis du holder den ene disken i hånda mens du kjører PCn?

Kva betyr ordet resonans?

Hentet fra Caplex.no:

resonans [-nangs], fra lat. resonare, gjenlyde, klinge, ljome; medsvingning. Fys. r. oppstår når et elektrisk el. mekanisk svingesystem blir påvirket av krefter som virker i takt med systemets egenfrekvens. Brukes i radioteknikk til avstemming av en mottakerkrets på en innkommende bølge. R.-bunnen på strengeinstrumenter blir satt i svingninger av strengen og har mye større utstrålingseffekt enn strengen alene har.

Oversatt til "norsk" og til dette tilfellet, betyr det vel at den totale vibrasjonen fra harddiskene lager den lyden som du beskriver (dersom det er harddiskene som er kilden til støyen). Stemmer dette, er oslo72 sitt forslag om gummiforinger e.l. en enkel og god løsning.

Lenke til kommentar

Godt ord for resonans er "selvsving". Dette oppstår altså når noe beveges i takt med egenfrekvensen til skranglekassa. Dette gjelder skranglekasser i alle størrelser....

Og at PSU bestemmer seg for å kjøre opp tempoet, har ikke noe med saken å gjøre om den er stor nok. De fleste PSU'er Bråker ganske mye bare de blir belastet nok. Mitt PSU skal liksom være forholdsvis stille (ANTEC 3700BQE kabinett), men selv uten HD'er drar den opp tempoet langt over smertegrensa.

Endret av fudun
Lenke til kommentar
Hei, høres ut som noe jeg hadde problemer med før.

Hadde to nesten helt identiske Seagate disker på 7200rpm montert i et kabinett.
Når begge disse gikk, hadde jeg en form for durelyd som varierte opp og ned i styrke med en fast hastighet.
Det som skjer er at diskene roterer/vibrerer med nesten samme hastighet, og når de akkurat treffer samme frekvensen/hastigheten, så øker støyen. Og det skjer jevnlig. Og jeg hadde denne vibrasjonen selv om diskene var skrudd fast med gummiforinger.

Så prøv som en sa her og hold den ene disken i hånden når du starter opp, for å se om lyden forsvinner.

Jeg har montert mine 2 disker sammen med en kjøleplate mellom, pakket de inn i skumgummi og satt en vifte på lav hastighet til å blåse mellom de. Funker fint.

Nettulf
Lenke til kommentar

Det er derfor moderne hengebroer kan rase sammen - også derfor Caesar's soldater fikk beskjed om å gå i utakt når de gikk over steinbroer...

Tror allikevel ikke det er fare for at PCn din skal rase sammen :)

Og JA - jeg ser på Discovery Channel :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Det er derfor moderne hengebroer kan rase sammen - også derfor Caesar's soldater fikk beskjed om å gå i utakt når de gikk over steinbroer...

Tror allikevel ikke det er fare for at PCn din skal rase sammen :)

Og JA - jeg ser på Discovery Channel :)

tyske soldater under 2 verdenskrig oppdaget hvorfor slikt er lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...