Gå til innhold

Hvilken teknikk er brukt her?

Anbefalte innlegg

Hvilken teknikk tror dere fotografen som har tatt dette bilde ifra Athen har brukt?

Ser jo at det er brukt ganske lang lukkertid, men hvordan har han klart å få den sorte bakgrunnen og så god kontrast mot fekterene?

Etter hva jeg husker fra fektestadion, så var det ikke noe svart bakgrunn.

Snakker vi manipulering her eller?

Bilder jeg refererer til finner du her.

Endret av NeoGeo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, jeg ser også det. Det er mulig fotografen har laget egen set-up med disse fekterene, men hvis dere husker bilder ifra fektestadionen i OL så var det ikke helt svart bakgrunn. Det jeg lurur på er hvordan du hvordan få bakgrunnen så mørk med lange lukkertider, samtidig som motivet er så lyst?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Jeg antar fotografen her har brukt stroboskopblits. Han har videre brukt lav iso innstilling, lukkeren på B og så fyrt av en serie. Selv om bakgrunnen ikke er svart vil den bli det når fotografen innstiller blitsen på avstand fram til fekterne, blitslyset når med andre ord ikke fram til bakgrunnen….Det kreves dog at det er en viss avstand fra fekterne til bakgrunnen. Stativ er slett ikke nødvendig.

Bildet kan i tillegg være "fikset" på i PS.

Et bilde får ikke slik effekt ved å bare synkr. blitsen til bakre gardin.

Mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Hei!

Som jeg skrev så "antar jeg" - . I dag er det helt umulig å se hvilken "teknik" den eller den fotografen har brukt, en må prøve å se "i gjennom" alle finurlighetene som kan skapes i PS eller lignende programmer, og danne seg et grunnbilde.

Jeg strevde svært med å finne et bilde tatt med strobo-blits, og fant til slutt dette.

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=19526

Dere som har PS, Element II eller lignende, last ned bildet, bruk lassoverktøyet, marker hele bildet og bruk så Motion blur i filter. Sett distance til f.eks 50 pix.

Hva får man da???? Hva man helt sikkert kan fastslå er at man kan ta bilder med blits som langt fra skulle tilsi at de var tatt med det. ( Det finnes sikkert andre strobo- bilder som er bedre egnet til å få fram samme effekten som NeoGeo viser til)

Til slutt, jeg bare antar, det er sikkert flere tekniker som kan føre til samme resultat.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...