ejeger Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hei alle sammen. Sitter her med en gjeng og diskuterer hva som skjer hvis du kjører motorsykkel uten mc lappen. Det er to forskjellige meninger.. Noen mener at man mister lappen på bil og får bot.. Andre mener at man bare får en bot.. Noen som vet hva som er rett ? Eventuelt om dere har noen linker som viser hva som er rett ? På forhånd takk Mvh André Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 (endret) sannsynligvis får du en saftig bot, fengselstraff og enorme problemer med å ta mc-lappen, men jeg veit ikke dette 100% sikkert. Edit: man mister sannsynligvis retten til å ta mc-lappen i en periode eller for alltid. Endret 23. august 2004 av Atpn Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 § 24a. Sperrefrist for utstedelse av førerkort på grunn av straffbart forhold m.m. Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerkort for vedkommende gruppe av motorvogner, kan ikke få slikt førerkort første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slikt førerkort, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år. Ulovlig kjøring med moped får samme virkning når det gjelder mopedførerbevis. Tilsvarende gjelder også for den som ulovlig endrer maksimal hastighet eller ytelse for motorvogn i strid med § 13 femte ledd Ut fra dette ser det ut som du får bot, å utsettelse på sykkellappen, men ikke mister billappen. Mulig jeg har missforstått da.... Lenke til kommentar
gixer Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Er ganske sikker på at man mister lappen for både MC og bil. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Er ganske sikker på at man mister lappen for både MC og bil. Tror jeg ikke. Hvis man blir tatt i å kjøre for tung bil( over 3500kg). F.eks Pick-Up på hvite skilter, så får man bare en bot. Bør jo være noe lignende med sykkel vil jeg tro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå