jevel Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Jeg er helt njub på dagens teknologi innen HTML og har ikke laget en hjemmeside på mange år. (Verktøyet jeg brukte var da terminal og maskinen var en HP VAX for dem som vet hva det var...) Det jeg ønsker meg er følgende: En topp med logo og litt dill i. En meny i høyre side. Nyheter i små rubrikker i venstre side. Hovedinnhold i midten. MÅ VÆRE ENKELT Å VEDLIKEHOLDE!!! Hva er den absolutt enkleste måten å fikse dette på? Har ikke adgang til å bruke noe som helst "ekstra" på hosten jeg legegr ut på. Det vil si at alt må være standard HTML. -KJ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Tables og iFrames? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Tables og iFrames? * HalTan setter seg ned med en bøtte popcorn og venter på CSS/XHTML-armadaen. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 *jevel blar febrilsk i "Geeksk -> Norsk" håndboka si, men finner ikke noe mening i det som blir postet. Derfor blir han sur og lei og går og legger seg!* -KJ Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 http://htmldog.com/ <- fint sted for å lære seg (x)html(og css), har jeg hørt ^^; Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Ved å benytte deg av XHTML og CSS kan du få det du er ute ette ganske enkelt. Hvis du leser sticky så finner du en del bra linker som kan hjelpe deg videre i arbeidet. Sticky - lykke til www.w3schools.com - Min personlige favoritt Lenke til kommentar
Purify Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 http://www.htmldog.com <- Les deg gjennom guidene til HTML og CSS, og eksperimenter litt. Og, slik at du vet det, med HTML formidler du innholdet, med CSS styler du innholdet. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Den absolutt enkleste må jo være å få noen til å gjøre det for deg dessuten så er htmldog en stygg side wh1te: Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 (endret) Tables og iFrames? * HalTan setter seg ned med en bøtte popcorn og venter på CSS/XHTML-armadaen. * Oedelagt braser inn og skryter masse over alle bra ting med strukturert HTML og CSS Tables og iFrames? Er tabellkode lett å vedlikeholde? Nei. Er iframes lett å ha med å gjøre? Nei. Det beste hadde nok vert å lære seg HTML og CSS skikkelig - det er ikkje veldig vanskelig å lære nok til å lage heilt basic sider. www.htmldog.com er en fin plass å starte Den absolutt enkleste må jo være å få noen til å gjøre det for deg dessuten så er htmldog en stygg side wh1te: ...Og måtte du passe kjeften din. Endret 23. august 2004 av arve87 Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Tables og iFrames? * HalTan setter seg ned med en bøtte popcorn og venter på CSS/XHTML-armadaen. *Komme løpende* Jeg er blant dem som anbefaler deg å lære den korrekte måten å gjøre ting på med én gang. Besøk derfor www.htmldog.com, og les igjennom HTML- og CSS-kursene. Jeg tviler på at tabeller og iframes er enklere å lære seg en CSS-basert layout, når du ikke har erfaring med noen av dem. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Tables og iFrames? * HalTan setter seg ned med en bøtte popcorn og venter på CSS/XHTML-armadaen. Okey, du wh1te. Der gikk du over streken. Tror det er på tide at du pakker sakene og leser igjennom det siste års poster her inne... :o En topp med logo og litt dill i. <div id="header"> <!-- LITT DILL --> </div> En meny i høyre side. <div id="meny"> <ul> <li><a href="#">lenke</a></li> <li><a href="#">lenke</a></li> <li><a href="#">lenke</a></li> </ul> </div> Nyheter i små rubrikker i venstre side. <div id="nyheter"> <div class="nyheter_innlegg"> <!-- En nyhet --> </div> <div class="nyheter_innlegg"> <!-- En til nyhet --> </div> <div class="nyheter_innlegg"> <!-- En siste nyhet --> </div> </div> Hovedinnhold i midten. <div id="innhold"> <!--masse innhold --> MÅ VÆRE ENKELT Å VEDLIKEHOLDE!!! Det blir den. Faktisk den enkleste måten. Designet tar du i CSS Lenke til kommentar
LoS Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 HalTan; look here Hvorfor legger dere egentlig header og annet snacks i css? Er det bare fordi at folk med browsere uten støtte for css skal få den værste mulige surfeopplevelsen noensinne? @Thread: dreamweaver design view hadde kanskje vært ett godt sted å starte mens du beriker sinnet med litt kunnskap ang. html og css. Etter det vil egentlig hvilket som helst program la deg skrive en god side. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Jeg kan ikke tenke meg noe lettere enn tables og iframes å vedlikeholde. Man lager en layout (bygget opp av tabeller så klart), så lager man et nytt dokument som skal være inni iframen. Deretter setter man en default størrelse på en cell midt på dokumentet (hvor alt info skal befinne seg innenfor), deretter kopierer man det opp i mangfold og renamer .html-dokumentene. NP ^^ Så lett kan sider som f.eks. denne lages. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 (endret) Hvorfor legger dere egentlig header og annet snacks i css?Er det bare fordi at folk med browsere uten støtte for css skal få den værste mulige surfeopplevelsen noensinne? Fordi det er riktig å legge all form for visuell utforming i CSS vel, slik at folk som bruker browsere som ikkej støtter CSS skal få 100% tilgang til innholdet uansett. Jeg kan ikke tenke meg noe lettere enn tables og iframes å vedlikeholde. Man lager en layout (bygget opp av tabeller så klart), så lager man et nytt dokument som skal være inni iframen. Deretter setter man en default størrelse på en cell midt på dokumentet (hvor alt info skal befinne seg innenfor), deretter kopierer man det opp i mangfold og renamer .html-dokumentene. Er du klar over, at det skal ca fem ganger så masse kode til for å få _grunnlayouten_ med tabeller, istede for CSS? Er det lettare å arbeide med et tabellvirrvarr uten like, eller med enkel og strukturert kode uten overflødig vas? Endret 23. august 2004 av arve87 Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Jeg mener ikke at vi kan kreve at alle går over til CSS-basert layout, men den dagen Microsoft får rævva i gir og oppdaterer IE, slik at CSS3 kan komme for fullt, har ingen en unnskyldning for å sitte og pusle med tabeller til layout. Jeg kan, helt ærlig, tenke meg en del ting som gjøres lett med tabeller og som er litt vanskeligere med CSS-basert layout. ...men er det en unnskyldning? Hvem har sagt at webdesign skal være enkelt? Har man ikke tolmodighet til å sette seg inn i det å lære hvordan HTML skal brukes på rett måte, da har man ingenting i nærheten av nettsideutvikling å gjøre. Det er, som det meste annet, en prosess som man må gjennom før man forstår hvordan ting henger sammen. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Jeg mener ikke at vi kan kreve at alle går over til CSS-basert layout, men den dagen Microsoft får rævva i gir og oppdaterer IE, slik at CSS3 kan komme for fullt, har ingen en unnskyldning for å sitte og pusle med tabeller til layout. Tull! IE5 og IE6 støtter CSS meir enn godt nok til at man kan lage CSS layouts! Det må litt "IE-hacks" til av og til, men stort sett så går det veldig greit. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Enig med Arve87 her. Og wh1te: Jeg trodde virkelig du hadde mer peiling... Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 IE5 og IE6 støtter CSS meir enn godt nok til at man kan lage CSS layouts!Det må litt "IE-hacks" til av og til, men stort sett så går det veldig greit. Nå skal ikke jeg starte en stor diskusjon, for de fleste her vet om mitt forhold til CSS-basert layout (nei, jeg bruker ikke tabeller til layout.), men det er visse ting som IE og andre browsere mangler. Muligheten for å vertikalt midtstille et flytende layout, for eksempel. Dette kan gjøres vha display: table og display: table-cell for å så bruke vertical-align: middle, men IE støtter ikke dette. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Tables og iFrames? * HalTan setter seg ned med en bøtte popcorn og venter på CSS/XHTML-armadaen. Hihi, selv om showet har begynt, så spør jeg; "May I join you..?" Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Vi må jo ture frem med CSS og XHTML. Folk blir jo vranglært overalt. I dag skulle jeg visst bli opplært i Frontpage på skolen. Når jeg nevnte webstandarder, så han bare dumt på meg. Eh.. jau. Hele klassen min blir vranglært. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå