Gå til innhold

Dual socket 940 - hovedkort og minne

sondy

Anbefalte innlegg

Skal anskaffe meg et dual opteron system i nær fremtid, men er litt usikker på et par ting.

Er det ikke slik at ettersom opteron prosessorene har doble minnekanaler så vil man få best ytelse ved å ha 2 minnebrikker for hver cpu?

Ellers har jeg vurdert iWill DK8N hovedkort, da dette ser ut til å kunne bli en riktig så god arbeidskamerat :)

Er det noen som har inspill på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DK8N har støtte for det meste. Spørsmålet er hvor lenge jeg orker å vente med å kjøpe. Håper på et prisnedrykk med det første :)

Hovedkort = 4200,-

2 * opteron 244 = 6000,-

4 * 512 REG ECC = 4500,-

Blir fort 15 lapper av dette :cry:

Lenke til kommentar

Korriger meg gjerne, men jeg mener at i dualoppsett er det uansett bare den ene CPUen som fungerer som minnekontroller. Så du kan maksimalt ha to kanals minne til CPUene.

Tviler på at et 8-veis Opteron system har 16 kanaler til minnet...

Lenke til kommentar
Korriger meg gjerne, men jeg mener at i dualoppsett er det uansett bare den ene CPUen som fungerer som minnekontroller. Så du kan maksimalt ha to kanals minne til CPUene.

Tviler på at et 8-veis Opteron system har 16 kanaler til minnet...

<korrigering>

Hver Opteron har sin egen minnekontroller og hvis hovedkortet er riktig bygd opp, kan hver CPU ha sine egne sett med minnebrikker og minnekanaler. Det er det som er mye av poenget med integrert minnekontroller og HT-kanaler. Hvis ikke dataene befinner seg i det lokale minnet til CPUen, går CPUen via HT-linkene til neste CPU osv.

Et 2-veis Opteron system kan maksimalt ha 2x 6,4GB/s = 12,4 GB/s båndbredde

Et 4-veis Opteron system vil derfor kunne ha det dobbelte av dette igjen; 24,8 GB/s.

Dual Opteron : http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=50000247

4- / 8-veis Opteron : http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=50000248

Les også AMD's system presentasjon (link nederst på Aces' Hardware sidene)

Hvordan det blir med 8-veis veit jeg egentlig ikke ...

</korrigering>

Lenke til kommentar

okay. Har ikke helt fått all infoen på plass, nok til å være sikker på hvordan tingene henger sammen da, men takker for svar :)

endrebjorsvik89: DK8N er for øvrig det første og muligens eneste dual opteron kortet med nforce 250 pro brikkesettet ennå.

Lenke til kommentar

Hva med Tyan sine Dual Opteron HK'r ?

Selv vurderer jeg å kjøpe Tyan Tiger K8W (2728,-), da slipper man også å kjøpe EPS PSU og den støtter

400Mhz minne og ikke max 333Mhz som det står i infoen.

Send en PM til Snorreh på forumet her, han kjører en av de dyrere Tyan kortene.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

ja...ett slikt cpu system er ikke å forakte. men når det gjelder det i will skiten så må du heller vurdere å skaffe deg et digitalt kamera me høy prosessor å minne. + usb å scart kabler. veldig viktig.=) nettverkskortet fungerer ikke helt som det skal ser det ut som. Kameraet TroubleShooter finnes i tre modeller. Disse heter TroubleShooter 250, 500 og 1000 kan ta henholdsvis 250, 500 og 1 000 bilder i sekundet. Oppløsningen på kameraene er på 640 x 480 punkter (VGA-kvalitet).

Ikke overraskende er ikke dette kameraet for ferieturen til Syden. Det amerikanske selskapet Fastec Imaging sier at kameraet er meget vel egnet for bruk i produksjonssammenheng ved samlebånd, forskning eller for idrettstrenere. hovedkortet ditt ser ut som det trenger en gjennomgang, me xc 800 og 340f.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...