Gå til innhold

Den uheldige mannen - har ikke råd til nytt utstyr

co2

Anbefalte innlegg

jo.. klart om man overklokker så, da gambler man.

Men om man ikke gjør det, så skal det jo virke.

Så du kan ærlig si at du har ødelagt et skjermkort til 5000 norske kroner og bare kastet det rett i søppla uten å bry deg, uten å offre en extra tanke om at du kanskje kunne få nytt på garantien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du kan ærlig si at du har ødelagt et skjermkort til 5000 norske kroner og bare kastet det rett i søppla uten å bry deg, uten å offre en extra tanke om at du kanskje kunne få nytt på garantien?

Å kreve nytt garantikort etter voltmod-havari kommer vel i samme klasse som å

forsøke å selge det gamle kortet på QXL og skylde på posten når det ikke fungerer!

Lenke til kommentar

Å kreve nytt garantikort etter voltmod-havari kommer vel i samme klasse som å

forsøke å selge det gamle kortet på QXL og skylde på posten når det ikke fungerer!

;P Dette har med overklokking å gjøre. Han ikke skrevet noe om at han overklokka. Da blir det en helt annen sak. Da ødelegger du det på egen risiko.

Skal man overklokke bør man vite hva man driver med.

Endret av user1
Lenke til kommentar
Ta deg et lån mann, før du tar ditt eget liv.

:yes: Ta lån på 30000 så har du til bærbar og PC deler. Bare dra med deg en voksen i familien som kan være kausjonist så er du nermest garantert å få lånet.

Oooh! Kjempegodt råd til en fyr som skal begynne på VGS!!!

<sarkasme>Bare ta et lån, ikke noe problem.....</sarkasme>

:mad:

Det er lov å tenke. Og faktisk blir jeg ganske sjokkert over å lese om pengeforbruken blandt brukerne her på forumet. Hadde vært veldig interessant med en måling på alder / livssituasjon på brukerne av forumet.

Selv sitter jeg i en GODT betalt jobb, men som solid etablert med enebolig, huslån og familie har iallefall ikke jeg råd til skjermkort til 5000 spenn, og jeg skjønner enda mindre hvordan f.eks. tenåringer har råd til det....

Du vil spille HL2? 9700Pro holder bra til HL2, iallefall ikke noe vits å oppgradere til 9800Pro. Skjerm kan som andre har nevnt her kjøpes billig både brukt og nytt (med mindre du mååå ha 24" superskjerm!). Bedre minne kjøper du når du får råd til det.

Bærbar PC til 11000,- til VGS arbeid er tull. Kjøp en superbillig en på Elkjøp (banner litt i kjerka her nå, men koster kun 7-8000,-) eller brukt. Den skal uansett bare brukes til skolearbeid og internett i 3 år, og ikke spill, ikke sant?

Endret av jawisa
Lenke til kommentar
se signaturen min for å se hva jeg synes om slikt  :thumbdown:

Kjøpte meg bærbar til 13000 nettopp. Det betyr ikke at jeg sier "pyttpytt" hvis den skulle bli ødelagt. Latterlig å si noe sånt, det kan du ikke mene.

Du vil jo ha garantien å støtte deg til en god stud framover da...

Jeg står for det jeg sa/sier, og hvis din laptop blir ødelagt på en måte som ikke dekkes av garanti(eller eventuell forsikring) så vil jeg si at du heller skulle valgt en billigere laptop. Sier ikke at man skal si "pyttpytt" uansett hva man ødelegger, men man må da holde utgiftene på et nivå som er forsvarlig ovenfor livssitvasjonen forøvrig.

Kan jo gi et eksempel; Ola Normann hadde spart opp 20 000,- som han skulle bruke på seg selv, han valgte å selge den gamle 28" tv'n sin(fikk 3000,- for den) og gå til innkjøp av en 42" TV som kosta 20 000,-. Noen dager senere skulle Kari ommøblere i stua, men den nye tv'n ble for tung for ho, så ho mista den i bakken og den ble ødelagt. Reprasjon av tv ville komme på 7000,- og så mye penger hadde ikke Ola, dermed måtte Ola kjøpe en ny TV til under 3000,-(som var allt han hadde igjenn) for at Kari skulle få se Hotel Cesar. Som de fleste vet får man ikke mye tv til 3000,- idag(kansje man får en dårlig 28")... så dette ble en dårlig handel for Ola. Det kunne gått bra også, men når man kjøper for alle penger man har gambler man.

Sett at Ola heller hadde kjøpt en 32" til 10 000,-, kari hadde fortsatt knust tv'n, men da hadde ola hatt penger nok til å kjøpe en ny tv igjenn. Og Kari var smart nok til å spørre Ola neste gang ho skulle flytte TV'n. Ved å bruke denne fremgangsmåten var det ikke noe problem for Ola og si; "pyttpytt, vi kjøper en ny".

Forstår?

Selv sitter jeg i en GODT betalt jobb, men som solid etablert med enebolig, huslån og familie har iallefall ikke jeg råd til skjermkort til 5000 spenn, og jeg skjønner enda mindre hvordan f.eks. tenåringer har råd til det....

Vet ikke om det var meg du sikta til, men jeg er ikke lengre tenåring, og jeg har en greit betalt jobb. Det jeg ikke har er huslån og barn, det er nok der pengene dine forsvinner tenker jeg. Eller så har det med hvordan man har råd til all den nye hardwaren vært diskutert før, konklusjonen ble at prioriteringer var nøkkelordet.

(Forsåvidt er det ikke noe problem å tjene rundt 20k på en sommerjobb for de yngre som har lyst på nytt skjermkort da)

Lenke til kommentar
Du er ikke helt god når den splitter nye tven ryker, også sier du "jaja, vi kjøper bare en til da :)"

Ikke helt god?...hva skal man gjøre da? rive seg i håret og skrike høyt? Legge seg ned å grine? Aldri mere kjøpe TV? saksøke tv-produsenten?

Seff kan man slutte å se på tv, men hvis ikke det er den eneste logiske handligen å kjøpe en ny tv...

Da har man ett luksusproblem.

I utgangspunktet er det ikke noe luksus, men heller smart planlegging. ;)

EDIT: men nå er vi vel egentlig offtopic....

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Hva med å heller reparere tven?

Blir den mistet i bakken kan kanskje glasset knuses, og elektronikk er da ikke så sensitivt når det kommer til å falle i bakken.

Forøvrig, vil heller ha en 42" tv enn 2 stk 32".

Off-topic ja, men må bare få sagt det.

Lenke til kommentar
Jeg står for det jeg sa/sier, og hvis din laptop blir ødelagt på en måte som ikke dekkes av garanti(eller eventuell forsikring) så vil jeg si at du heller skulle valgt en billigere laptop. Sier ikke at man skal si "pyttpytt" uansett hva man ødelegger, men man må da holde utgiftene på et nivå som er forsvarlig ovenfor livssitvasjonen forøvrig.

Det er akkurat slik tankegang som oppfordrer folk til å drive med forsikringsfusk.

Jeg kan også trekke frem et eksempel, rent hypotetisk.

Jeg har "reiseforsikring", noe som innebærer at dersom noen av mine eiendeler blir frastjålet utenfor hjemmets 4 vegger, så dekker forsikringen dette. Hvis jeg nå hadde på en eller annen måte prestert å ødelegge min nye bærbare PC, er det ingenting i veien for å plukke ut deler fra den som har overlevd, for så å kaste resten på havet. Neste dag drar man til Politistasjonen og anmelder dette som et tyveri, frastjålet på bussen, ranet, whatever. Dette er jo ulovlig, og jeg oppforderer absolutt ikke til å gjøre dette! Noen uker senere får man tilbake pengene fra forsikringsselskapet, kanskje minus noen tusen i egenandel, hvem vet.

Da jeg ble frastjålet sykkelen min for noen år siden (den ble faktisk stjålet), var det bare å melde den stjålet på politihuset, si fra til forsikringsselskapet, levere anmeldelsen til forsikringsselskapet sammen med et prisoverslag for tilsvarende sykkel fra en eller annen butikk, for så å vente noen uker.

Dette er dessverre en praksis som brukes alt for ofte, nettopp pga. at man kjøper noe som man endelig har tatt seg råd til, for så å være så uheldig å ødelegge det. Ulovlig - ja. Men med mindre man er så dum og sier ifra til noen andre om dette, er det ingenting i veien for å svindle til seg en god del tusenlapper. Systemet er engang slikt. Dette synes jeg personlig er ganske forkastelig, men som sagt, dersom man skulle være skikkelig ute på kjøret en eller annen gang, kan man jo bare melde eks. iPoden sin eller noe annet slikt stjålet, for så å få forsikringspenger.

Lenke til kommentar
Det er akkurat slik tankegang som oppfordrer folk til å drive med forsikringsfusk.

Det jeg prøver å si er at hvis folk tenker litt før de bruker altfor mye penger på en ting de egentlig ikke har råd til vil det være vanskligere å komme opp for dilemmaet om man skal svidle eller være lovlydig.

For mange blir det nok mere fristende å svindle hvis de ikke har råd til å kjøpe nytt, dette er en uheldig situasjon. Og viss man i tilleg har en slik "skal jeg ha noe, skal jeg ha noe ordentlige saker" type person, er det nok ekstra hardt og lide et tap av en gjenstand som man ikke har råd til å ha.

Tankegangen min oppfordrer folk til å kjøpe etter hva som passer lommeboka(hvis ikke er jeg sterkt missforstått).

LoS: Jeg vet ikke hvor mye reprasjon på en 42" skjerm som hadde falt i bakken ville koste, men ser for meg reprasjoner for endel over 3000,-

Forøvrig, vil heller ha en 42" tv enn 2 stk 32".

Seff ville du ha 42", jeg også, men spørsmålet er som du har råd til å ha den.

I bedrifter regner man ofte TCO(total cost of ownership) for å se hva som lønner seg, innkjøp er bare en del av utgiftene... det er flere utgifter ved ting man kjøper som person også, og selv om man har flere rettigheter som person så kan man ikke bare se på innkjøpspris når man regner på om man har råd til det.

Lenke til kommentar
Tankegangen min oppfordrer folk til å kjøpe etter hva som passer lommeboka(hvis ikke er jeg sterkt missforstått).

Har du ikke råd til å ødelegge det har du ikke råd til å ha det...

Greit at du mener det. Jeg synes uansett det blir feil. Hvis man utelukkende skulle leve etter ditt "råd", er det kun de rikeste som kan kjøpe seg stilige ting, resten må ifølge deg belage seg på å ha det dobbelte før man kjøre noe, slik at man kan ødelegge det og likevel ha penger til å kjøpe tilsvarende gjenstand.

Man har jo forsikringer på dette og hint, noe som dekker slikt. Selv hadde jeg det på en mobiltelefon, en såkalt "klebbforsikring". Søler jeg brus over den, får jeg ny. Grei avtale. Kostet noen hundre kroner, men klart verdt det. Så hvis man skal leve etter dine standarder bør man ha slike forsikringer på alt man eier og har.

Lenke til kommentar
Greit at du mener det. Jeg synes uansett det blir feil. Hvis man utelukkende skulle leve etter ditt "råd", er det kun de rikeste som kan kjøpe seg stilige ting, resten må ifølge deg belage seg på å ha det dobbelte før man kjøre noe, slik at man kan ødelegge det og likevel ha penger til å kjøpe tilsvarende gjenstand.

Man har jo forsikringer på dette og hint, noe som dekker slikt. Selv hadde jeg det på en mobiltelefon, en såkalt "klebbforsikring". Søler jeg brus over den, får jeg ny. Grei avtale. Kostet noen hundre kroner, men klart verdt det. Så hvis man skal leve etter dine standarder bør man ha slike forsikringer på alt man eier og har.

Godt sagt ;)

Lenke til kommentar
er det kun de rikeste som kan kjøpe seg stilige ting

ja og nei. stilige ting som er dyre mener jeg burde være reservert for de med økonomi til det, men man finner da stilige ting som ikke koster så mye også, og man kan lage stilige ting selv.

Kan jo nevne at jeg selv ikke er rik, hadde jeg vært rik hadde jeg kjørt rundt i en Auston Martin og hatt to 21" skjermer til pc'n min. Jeg har råd til å kjøpe skjermene nå idag, jeg hadde ikke hatt problemer med å betale ned lånet på bilen. Men jeg mener fortsatt at det ville vært idiotisk av meg å legge penger i den bilen og de skjermene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...