Gå til innhold

irriterende IDE kabel lengde...

Anbefalte innlegg

det er helt frustrerende at ikke de som produserer hovedkort, og ide kabler til harddisk/CDrom ikke greier å samarbeide med de som lager kabinett....

For det første så har kabinettet mitt fire plasser til cd spiller, men jeg kan bare bruke de to øverste fordi hovedkortet er i veien på de to nederste(på både min gamle og nye kabinett/hovedkort). Det medfører at når jeg skal bruke IDE kabel og sette hardisk som master, og cd rom som slave, så går ikke det på en kabel fordi avstanden mellom de to kontaktpunktene på kabelen ikke er lang nok til at hardisk og cdrom kan knyttes sammen i samme kabel.

Jeg blir nødt til å sette in en ekstra kabel og så bruke cdrom som secondary master istedenfor. tar opp masse plass og surr med så mase IDE der inne i boksen...

godt vi har SATA, men allikevel - de kan jo ikke ta to på en kabel...

(vett ikke om inlegget passer i "lagringsmedier"... men men..)

Endret av ThaKladd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okay her er et lite spørsmål om s-ata disker, jeg lurer på en ting siden jeg ikke veit noe om dette.

Men ser at det kan være litt problemer med ata og s-ata diskene. Er det sant at s-ata har bedre ytelse enn vanlig ata?

Kan man sette min 120GB WD sammen med en seagate 200GB s-ata på samme kabel eller er det 2 forskjellige kontakter til hver standar?

Jeg har så klart 1 brenner og 1 cd rom åssen skal jeg plassese disse for å få best ytelse i forhold til hverandre.

Tusen takk for svar :D

Lenke til kommentar
Men ser at det kan være litt problemer med ata og s-ata diskene. Er det sant at s-ata har bedre ytelse enn vanlig ata?

Nåverende S-ATA gir en teoretisk overføringshastighet på 150 MB/sek. For vanlig IDE er 133 det høyeste. Dette betyr svært lite i praksis.

Kan man sette min 120GB WD sammen med en seagate 200GB s-ata på samme kabel eller er det 2 forskjellige kontakter til hver standar?

S-ATA- og IDE-enheter brulker forskjellig kabel og tilkoblingspunkt, så nei.. Du kan ikke uten videre koble sammen en IDE- og SATA-enhet (med mindre du bruker en eller annen overgang på s-ata'en (s-ata -> ide))

Det kan også nevnes at s-ata-kabler takler bare én enhet, så det er ikke noe master/slave-opplegg for s-ata, slik det er for IDE.

Jeg har så klart 1 brenner og 1 cd rom åssen skal jeg plassese disse for å få best ytelse i forhold til hverandre.
Harddisken(e) på en kabel, CD-rom og denslags på en annen. Hvis du ikke har harddisk på IDE'en kan det være lurt å gi CD-rommen og CD-brennern hver sin kabel.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...