Gå til innhold

Harddisken vil ikke ta XP (og 98)

AK47

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå hjemme hos noen for å hjelpe med å reinstallere windows XP Pro, etter at de har hatt masse rot. Har formatert harddisken med hjelp av windows-cd'en og startet installasjonen. Alt ser tilsynelatende ut til å gå greit, hvor jeg velger å installere på C, og jeg får beskjed om å bente mens installasjonsprogrammet kopierer filer til windows-innstallasjonsmappene. Kopieringen går ok. Etter kopieringen får jeg beskjed om at maskinen slår seg av for å fortsette installasjonen. Og da skjer det som jeg ikke får til å stemme, og som gjør at jeg aldri får installasjonen i boks, nå etter fem forsøk. Det begynner på nytt, med advarsel om at det er et eksisterende operativsystem på harddisken. Velger jeg at den likevel skal fortsette installasjonen og trykker S for å bruke mappen og slette windowsinstallasjonen som allerede er i mappen, begynner det altså på nytt, i samme sirkel.

Trenger sårt gode råd.

PS: Har også prøvd å installere win 98, og får da beskjed om at den ikke finner disk. Dette er ikke en s-ata-disk om noen skulle tro det. Men det må kanskje være fat-formatert for at win 98 skal kunne installeres? Interesant om noen kunne svare på det også, men hovedsakelig det overstående.

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom det ser ut til at det går i sirkel for deg.. Etter at windows installasjonen har kopiert filer over til harddisk og du får beskjed om å restarte maskinen. Har du så enkelt ikke tenkt på at kanskje PC'en booter pånytt fra CD'en? Unnskyld hvis dette hørest dumt ut, men det er det jeg fikk inntrykk av fra innlegget dit.

Lenke til kommentar

Altså.. Har du gjort slik:

1. Satt 1st boot device til CDROM, husk rett cdrom hvis du har to, og restartet

2. formatere disken med installasjonsdisken

3. kopiert filer

4. Restartet

5. Satt bootdevice til harddisk

6. Fortsatt installasjonen

Slik gjør bestandig jeg, i den rekkefølgen.

Lenke til kommentar

Du får ikke installert Win98 hvis disken er formatert i NTFS. Da kan du fjerne partisjonen og opprette en ny slik at den kan formateres i FAT.

Er det bare en partisjon på den disken?

Kanskje du skal prøve å fjerne partisjonen og opprette en ny, i tilfelle det er noe partisjonskluss som gjør dette.

Lenke til kommentar
1. Satt 1st boot device til CDROM, husk rett cdrom hvis du har to, og restartet

....

5. Satt bootdevice til harddisk

....

Det er unødvendig å bytte om rekkefølgen. Sett CD før HD og la det stå sånn hele tiden. BIOS pleier å spørre om den skal boote fra CD hvis en bootbar CD finnes, hvis du ikke sier OK så vil den boote fra HD.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...