King-Nothing Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 På hvilken måte kan man sende/motta filer best (og raskest) uten P2P? Tenker hvis en kamerat vil sende en musikkvideo f.eks. Funker jo da dårlig med e-mail, pga størrelsen. Hvilket program er raskest til slike ting? mIRC? MSN? Eller har det kanskje ikke noe å si hvilket program man bruker? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 FTP er klart raskest og enklest. Èn av dere setter opp ein FTP-server (GuildFTPd er virkelig å anbefale, stabilt som fjell, samt enkelt og raskt). Slik kan dere share foldere for upload, download, sette rettigheter, brukernavn/passord. Dere kan bruke IP-adressen for å få tilgang (ftp://ipadresse/), eller f.eks. en no-ip.com-tjeneste. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 FTP, selv om dette innebærer litt mer arbeid (siden du må sette opp server osv) Rett meg om jeg tar feil Lenke til kommentar
CreapingDeath Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 ftp er konge... der er mindre konge hvis du ligger bak ruter, men det funker helt til en kompis av deg som også ligger bak ruter skal inn på din servere. ...finns vel kanskje rutere som fikser dette, men eg er usikker på det området. ps: ftp er dårlig når det gjelder å overføre masse småfiler, men er du på breiaband så er jo ikke tid et problem.... Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 (endret) jallakim: Er dette sikkert? Har ikke så mye peil på FTP, men skal prøve. Kan jeg trygt dele mapper? Hvor kan jeg få tak i server? Koster det noe? Evt: Hvor mye? Takker for kjappe og gode svar! Endret 22. august 2004 av knothing Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 FTP er best for alt av større filer. Det krever at du bruker littegrann tid på å sette opp en FTP-server, og evt. konfigurerer routeren din til å åpne for trafikk på port 21 (eller whatever port du velger å bruke). Av servere annbefaler jeg Bulletproof FTP server (G6). Den er lett å forstå for en nybegynner, har de fleste funksoner du vil trenge, og er meget stabil når detn er rikig satt opp. Vet ikke om det finnes noen gratis servere, men det er vel ikke store problemet å cracke det om du vil. (kan ikke hjelpe degmed dette pga. forum regler). Ellers koster det vel lite å registrere en versjon. Når serveren er satt opp kan du bruke en FTP-client (foretrukket) eller rett og slett en vanlig browser for å laste ned filene. Du setter bare opp brukernavn og passord, slik at ingen uvedkommende før tilgang. Hvilke filer som deler bestemmer selvfølgelig du. Bulletproof FTP (client) http://www.bpftp.com/ Bulletproof FTP (server) http://www.bpftpserver.com/ FlashFXP (client) - Jeg foretrekker denne, men den er kanskje en liten smule mer avansert enn Bulletproof's client. http://www.flashfxp.com/ Selv om ingen av disse er gratis, så tror jeg de alle sammen har 30dagers trial du kan bruke. -Stigma Lenke til kommentar
jocke Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 jallakim: Er dette sikkert? Har ikke så mye peil på FTP, men skal prøve. Kan jeg trygt dele mapper? Det er like sikkert som det er å surfe på nettet; altså vil det alltid være sikkerhetsspørsmål. Men om du setter opp FTP-server med brukernavn&passord, samt ikke legger adressen (ip eller sånn dns-greie) ut på internett, er det så godt som 100% sikkert. Jeg har brukt det i alle år sammen med mine venner, samt at jeg bruker det til skoleoppgaver (laster opp filene fra maskinen på skolen, har dem når eg kommer hem). Når det gjelder Bulletproof, er denne litt knotete når det gjelder mappesystemet. Jeg har i alle år brukt GuildFTPd, men etter en nylig formatering testet jeg Bulletproof. Selv med hjelpesystemet brukte jeg gooood tid på å skjønne mappesystemet til programmet. I GuildFTPd er det bare å velge mappen som skal deles, sette rettigheter, for deretter å velge hva slags "type" mappe det skal være (root, folder, sub-folder). Rettigheter/mapper kan settes for hele systemet, for grupper, eller brukere. Brukere/grupper legges raskt til, samt at man enkelt kan bestemme om en bruker skal ha rettighetene som er satt på ein delt mappe, eller full tilgang til alt som ftp-serveren deler. Man kan i tillegg generere et passord for valgt bruker. En annen ting som er litt "knot" å skjønne på Bulletproof, er tillegging av anonyme brukere. Her må man selv skrive "Anonymous" på ein bruker, samt la passord-feltet være blankt. For en nybegynner er ikke dette alltid lett å vite (Hvis bulletproof i tillegg er konfigurert med case-sensitivity på bruker, må man legge til "Anonymous" OG "anonymous" da noen bruker stor "a" og noen andre liten). I GuildFTPd velger man bare at brukeren skal være anonymous. Så hvis du er nybegynner, eller professjonell, er GuildFTPd valget. Programmet er i tillegg gratis. Og for de som liker å leke seg, finnes det masse plugins (ratio, stats, SFV-sjekking, mirc-server/bot, osv). Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Et mye lettere alternativ til både server og klient software er filezilla. http://sourceforge.net/projects/filezilla/ Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 ang. det med FTP-sikkerhet, så er det vel strengt tatt ikke noe å skryte så fælt av. Både brukernavn og passord overføres i klartekst, så hvem som helst imellom med mulighet til å lytte på trafikken plukker opp det veldig lett. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 ang. det med FTP-sikkerhet, så er det vel strengt tatt ikke noe å skryte så fælt av. Både brukernavn og passord overføres i klartekst, så hvem som helst imellom med mulighet til å lytte på trafikken plukker opp det veldig lett. Om dem gidder å filtrere ut all den infoen som sendes via et nettverk, så ja. Men da kan dem få tak i andre ting som dem kan gjøre mye mer faenskap med. Jeg deler filer på min FTP-server, og HVIS noen "ikke-godkjente" folk får tilgang, so what? Hva kan de gjøre? Laste ned en fil? ÅNEI! Det er jo farlig. Vi dør jo hvis det skjer. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Helt enig. FTP er ikke hacker-sikkert om det er noen som virkelig er ute etter å "ta deg", men til normat bruk så er det under alle normale forhold helt sikkert. Dessuten, om du vil ha ekstra sikkerhet, så er jeg rimelig sikker på at det finnes ekstra muligheter for kryperte pasord osv. i de bedre serverene. jeg har bare aldri hatt bruk for å dille med det. -Stigma Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Ble litt usikker på hvilken klient/server jeg burde bruke jeg nå... Får vel bare prøve meg frem da. Har et FTP-prog som jeg har brukt litt. Kan vel fortsette å bruke det, bare jeg får tak i server? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Ble litt usikker på hvilken klient/server jeg burde bruke jeg nå... Får vel bare prøve meg frem da. Har et FTP-prog som jeg har brukt litt. Kan vel fortsette å bruke det, bare jeg får tak i server? Gå for GuildFTPd. Bedre enn Bulletproof, samt at det er gratis. Om du skulle bruke Filezilla, må alle som skal laste ned fra deg, bruke denne clienten. Med GuildFTPd, trenger man ikke engang en klient - bare bruk nettleseren. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 (endret) Dessuten, om du vil ha ekstra sikkerhet, så er jeg rimelig sikker på at det finnes ekstra muligheter for kryperte pasord osv. i de bedre serverene. jeg har bare aldri hatt bruk for å dille med det. Det finnes SFTP for de ekstra kresne. Funker på samme måte som HTTPS. edit; Skriveleif Endret 22. august 2004 av jallakim Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 ang. det med FTP-sikkerhet, så er det vel strengt tatt ikke noe å skryte så fælt av. Både brukernavn og passord overføres i klartekst, så hvem som helst imellom med mulighet til å lytte på trafikken plukker opp det veldig lett. Om dem gidder å filtrere ut all den infoen som sendes via et nettverk, så ja. De fleste pakkesniffere har filtreringsmuligheter slik at man slipper å grave seg gjennom alt som går over eteren for å finne frem til det man er interissert i. Ellers kan man jo bruke ssh, sftp eller noe annet hvis man liker sikkerhet. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 irc er det jeg bruker om jeg skal overføre filer, enklere kan det iallefall ikke bli.. relativt sikkert er det og Lenke til kommentar
jocke Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 De fleste pakkesniffere har filtreringsmuligheter slik at man slipper å grave seg gjennom alt som går over eteren for å finne frem til det man er interissert i. Ellers kan man jo bruke ssh, sftp eller noe annet hvis man liker sikkerhet. Joda, men så hva kan dem gjøre OM dem finner et brukernavn/passord? Svært lite. Dessuten, med mindre man har åpent trådløst nett, skal dem faktisk bryte norsk lov for å komme så langt at dem får sniffet noesomhelst. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 irc er det jeg bruker om jeg skal overføre filer, enklere kan det iallefall ikke bli.. relativt sikkert er det og IRC er ikke noe sikrere enn noen annen form for protokoll som går i klartekst. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Joda, men så hva kan dem gjøre OM dem finner et brukernavn/passord? Kopiere alt du har av filer, eller laste opp egne som andre kan laste ned. Dessuten, med mindre man har åpent trådløst nett, skal dem faktisk bryte norsk lov for å komme så langt at dem får sniffet noesomhelst. Jeg vil ikke bruke det faktumet som noen slags form for sikkerhet. Er du sikker på at det er lovlig å lytte på andres trådløse nett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå