palh Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hvor finner jeg billige polaroid filter til EOS-300D Sliter litt med å finne ut hvilke merker (filter) som passer på dette kameraet. Filteret kan godt ta utgangspunkt i 18-55 objektivet (dersom dette er en begrensning) som følger med kamerat. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Er ikke helt sikker på hva du mener med "polaroid filter". Mener du "pola-filter", dvs. polariserings-filter ? I så fall kan du bruke alt som er 58mm stort. Ytterst på objektivet ser du noe ala "Ø 58mm" og det betyr at filter-gjengene er 58mm i diameter. Lenke til kommentar
palh Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 Er ikke helt sikker på hva du mener med "polaroid filter". Mener du "pola-filter", dvs. polariserings-filter ? I så fall kan du bruke alt som er 58mm stort. Ytterst på objektivet ser du noe ala "Ø 58mm" og det betyr at filter-gjengene er 58mm i diameter. pola filter ja. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Billige filtre blir også vanskelige å skaffe. Du må nok regne med en 6-700 for et 58mm pola-filter. Ser at fotovideo.no lister Cokin 58mm pola-filter til 695 og Hoya til 985. Prisen varierer med merke, overflate-behandling og filter-størrelse. F.eks. fikk jeg prisen på 77mm Nikon pola-filter nå til ca. 3000. Lenke til kommentar
palh Skrevet 23. august 2004 Forfatter Del Skrevet 23. august 2004 Det er vel det jeg sliter med sånn egentlig. hva er bra ? kjennskaper til merker har jeg ikke så det er her dere kommer inn i bildet evtuelle erfaringer med forskjellige filtre som er på markedet er også fint. Lenke til kommentar
dominos Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 I Singapore kjøpte jeg et 37mm filter for tilsvarende 150kr, rart at et pola filter tregner å koste så mye mer enn det - det er jo ikke akkurat rakettteknologi vi snakker om. Tror det filteret var av merket "Kenko" eller noe slik. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 I Singapore kjøpte jeg et 37mm filter for tilsvarende 150kr, rart at et pola filter tregner å koste så mye mer enn det - det er jo ikke akkurat rakettteknologi vi snakker om. Det er tross alt en "forlengelse" av linsa det er snakk om, så å si at det "ikke er raketteknologi" er vel en kraftig undervurdering av kvaliteten på den totale glassmengden foran sensoren. Det er med filter som med linser - vil du ha kvalitet, må du betale! Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Bildet blir jo ikke bedre enn det svakeste leddet. Når det gjelder optikk så koster det for kvalitet, uansett om det er "rakett teknologi" eller ikke. Et godt pola filter er multi coated (behandlet med flere lag av ulike typer belegg) som forhindrer flaring, vil tro mye av kostnadene ligger her. Hoya og B+W er bra merker, ville styrt unna det meste annet som Cokin osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå