Gå til innhold

Bekjenn din største data-tabbe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kom på en til. i samme gate som evorkahn sin.

etter å forsøkt 3 nettverkskort flyttet rundt på en høug med andre kort. reinstalert OS'et så så vi endelig at TP kabelen gikk til Uplink porten på switchen :sad:

Flaut!!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-03 16:32, evorkahn skrev:

På en linking satt e tp kabelen i isdn kortet. Satt i 4 timer og lurte på hva som var galt med maskinen.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar

Under et forsøk på å få en K6-2 450 stabil på 570 Mhz skulle jeg gi den 2.6V, men jumpret feil og ga den 3.8 (!!!). Resultat : Selvsagt død PC, det var et stort hull i spenningsregulatoren på hovedkortet, og CPU'en måtte skjæres løs fra sokkelen etterpå....

Ellers var det utrolig surt da jeg skulle bygge min første PC, og hadde kjøpt inn LS120-drive og greier, og greide å sette powerkabelen feil vei... Fikk aldri liv i den mer...

Forøvrig har jeg nå fått det til å ryke av PC'en mer enn en gang, uten at ting har tatt nevneverdig skade... Har en seriellkabel liggende der isolasjonen er svidd vekk. PC'en funka helt fint etterpå...

En må rekne med litt svinn når en skal prøve ut alt mulig...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-03 01:11, Praetorian skrev:

Min utvilsomt største tabbe er å påta meg ansvaret som "dataeksperten" i familien (ingen andre kandidater riktignok), ettersom det medfører at jeg hele tiden må ta meg av alskens drittproblemer og tullespørsmål folka i fam. kommer med - og det er ikke rent lite :sad:

Har faktisk akkurat det samme problemet :sad:

Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke sånn superekspert, men sånn hobbydatakar..

men jeg har klart å gjøre et par ting for det

1. en dag jeg slo på PC'en det var vel 4 år siden, så bråkte og peip den noe sinnsykt...og da tok jeg fram skrutrekkeren...og drev og ordna og rydda......plutselig så jeg en knapp jeg ikke hadde sett før...på PSU....hmmm hva er dette...den rører vi på....klikk sa det.....pang sa det når jeg slo på pc :smile:...heldigvis så ble det ikke dyrt..siden jeg kjente en som kunne gi meg en ny PSU.

2. jeg har en kamerat som har en det jeg kaller problem pc..bare feil med den. skulle installere en IBM harddisk hos han det er vel 2-3 år siden...en helt identisk med den jeg hadde installert. problemet hans var at alt gikk så tregt..og derfor så skulle jeg formatere første disken hans....tok og lagret alt backup på den nye ibm disken og kjørte format C:, når jeg skulle installere OS, win98 så funket ikke cd'en, så jeg fant en gammel samle cd fra Asia med WIN98 first edition på og kjørte igang..alt gikk helt fint til vi fant ut at pc'en ikke fant den "nye" harddisken, med 3000 mp3 låter på...oops..prøvde å få ordnet opp...men ingen jeg kjente...ikke engant it-sjefen hans klarte å gå inn på den disken...(møkkadisk)...så til slutt måtte han formatere den nye ibm disken sin....der han hadde ca 12 gb lagret ting som han trengte...... :sad:, han har vel kanskje tilgitt meg nå. hehe..

Lenke til kommentar

Hehe,... Min STØRSTE tabbe noen sinne er nok denne , og JA den er skikkelig flau!!!! - Håper på mindre kommentarer tilbake for denne ... :

Min Datamaskin for tiden da:

Cpu : AMD K6 - 200 Mhz MMX

Ram : 32 Mb Ram (EDO)

HK : Husker ikke merke men knall stabilt og med Intel chipset, som gjorde at den kun kunne overklokkes til 233 Mhz !!! - jeg fikk det uansett ikke til

Grafikkort : Ekstremt bad og gammelt drittkort

Hd : 3.2 gb Seagate

osv...

Uansett maskinen var ikke gammel forsåvidt,.. og dette var heller ikke noen kjøpemaskin. (bygd)- Men det som jeg følte manglet av "kraft" idet hele tatt på denne maskinen her var et bedre grafikkort.

Jada,.. Gjett hva jeg fant ,.. Et Matrox kort,... 8 mb Millennium II pci. - Dette kortet var forøvrig nokså nytt ute på markedet som jeg da kunne huske,... Ettersom jeg ikke husker helt år/dato/ - så kan sikkert noen tenke seg til ca. tidspunkt utfra det jeg har nevnt. Uansett dette kjøpte jeg og skulle montere det. Men det funket IKKE svart skjerm osv... Dette var IKKE etter planen og jeg satt leeenge og funderte på hva som var galt, ettersom det aldri ville funke. - Rett før jeg vurderte på å sende det inn for å få nytt. (men gav ikke opp med en gang) Så såg jeg litt mer nøye på kortet som satt i pci-sporet i maskinen. Det sto rett og slett skjevt. - Hele veien hadde det gjort det... - Og grunnen,... joda hovedkortet var også litt skjevt montert (eller et rart kabinett) og akkurat den pci slotten fikk litt problemer med festet i kabinettet for kort... - Men hadde jeg derimot flyttet meg et pci spor ned hadde det garantert funket... - Jeg gjorde ikke mer enn dette (flytta kortet lenger ned..) - og det funket endelig,... - Kortet fungerte drit bra,... Veldig god 2d,... og denne maskinen klarte faktisk i senere tid også spille av Divx filmer o.l. - eneste minuset jeg merket i et tidlig stadie var også noe jeg ikke skjønte mye av,... var at kortet ikke var bra på 3d.. og støttet kun software og direct3d...

Jeg vurderte når jeg ikke skjønte bæret å sende inn kortet /eller rett og slett hele maskinen,... - Uansett hadde jeg driti meg villt ut,... og tørr ikke tenke på hva de i databutikken hadde sagt om jeg hadde levert inn hele maskinen.

Lenke til kommentar

Mest håpløse jeg har gjort er å flashe et Adaptec aha 2940u2w

Etter flasinga virket ingen av scsi enhetene mine

Etter en god stund fant jeg ut at det ikke var mulig å flashe det kortet.....Kjøpte nutt for 800 spenn på qxl

Akkurat denne tabben lærte meg den viktigste regelen av alle: Funker det? Ja, Ikke kluss med det.

G

Lenke til kommentar

Min største tabbe var å stole på en nyansatt konsulent, som mente han var stødig på UPS (stømbackup). Vi skulle noe så enkelt som å installere SP6 på en NT 4 server, da UPS'en begynte å hyle mens kopieringen av filene var godt i gang. Han var sikker på at det bare var å trykke på den øverste knappen på UPS-en men ingen alarm ble brutt. Nei, da måtte jeg bare holde den nede noen sekunder, for å resette alarmen. Siden jeg i utgangspunktet tror godt om mennesker, og at jeg trodde på hans selvtittelering som UPS-kyndig, holdt jeg knappen inne i noen sekunder (<5 sek), og brått gikk både UPS og server ned, midt under kopieringen av SP-filene. Dette var i mai i fjor, det var noen herlige varme sommerdager. Men det tok tre dager å få bedriften tilbake til det normale, og da kom regnet...

Trenger jeg nevne at jeg ikke hadde særlig tiltro til kollegaen min etter dette? (Han blir ALDRI tilgitt!)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-03 01:11, Praetorian skrev:

Min utvilsomt største tabbe er å påta meg ansvaret som "dataeksperten" i familien (ingen andre kandidater riktignok), ettersom det medfører at jeg hele tiden må ta meg av alskens drittproblemer og tullespørsmål folka i fam. kommer med - og det er ikke rent lite :sad:

Samme her. Men det er forstått at jeg vil ha en liten økonomisk gevinst for å rykke ut i hytt og pine, og det får jeg, så da er vel ikke dette noe negativt! :smile:

Jeg kjøpte meg et hk nylig som jeg ikke er klokkingsvennlig og med lite utvidelsesmuligheter, så det er jo litt dumt, men faren min vil kjøpe det av meg, så da er vel ikke det så dumt heller.

Nei, har ikke hatt noen tabber jeg, datamessig!

Lenke til kommentar

Har noen passe morsomme datatabber jeg også.

1. Gravis Ultrasound kom som default med 256Kb DRAM minne. Jeg kjøpe 768Kb ekstra, men klarte å plassere den ene brikken feil vei. Fattet ikke hvorfor lydkortet ikke ville fungere, og jeg la merke til at den ene brikken ikke stod skikkelig i. Jeg la tommelen over og klemte til. AAAAAUUUUU!!!! Den var vartm gitt... Men jeg slo PC'en av og snudde brikken. Den funket!

2. Jeg skulle sette det samme lydkortet inn i maskinen min en gang. Det var en jente der, så jeg måtte ikke drite meg ut. Jeg klemte og klemte, og klemte og klemte. ALT jeg hadde. Men jeg bommet litt, og begge tomlene mine sprakk.. Blod i hele PC'en... Dreit meg ut alikevel.

3. Klarte å knuse en 21" monitor på jobben. ALLE hørte hvordan det smalt og kom for å se...

4. Jeg hadde et flott Cirrus Logic skjermkort i de gode gamle dagene... Jeg og det kortet der har gått igjennom masse. F.eks så har jeg kortsluttet det MANGE ganger ved å miste diverse ting ned på det. Men det har alltid fungert.

5. En kompis hadde et NE2000 kompatibelt nettverkskort som ikke ville fungere i DOS. Når vi kjørte driveren fikk vi "NIC RAM failure". Dette fikset vi normalt ved å installere windows og driveren der. Men han klarte å dra kortet ut av PC'en, mens PC'en stod på. Etter på så funket kortet.

Men til slutt den mest plagsomme tabben:

Jeg PRØVDE å bruke Partition Magic for å gjøre noen stunt med partisjonene mine. Fjerne en, flytte på en annen, og opprette en ny. Dette skal jo normalt Partition Magic klare. Men den gikk i heng. Jeg mistet ALT jeg hadde. Og så gikk det et halvt år, og det var vel kanskje en uke etter The Gathering 2001, og harddiskene var fylt til randen med snacks. Jeg skulle bare bruke Partition Magic for å gjøre en liten ting. At det går ann!!! Drittprogrammet hang enda en gang! Jeg mistet ALT atter en gang.

Styr unna Partition Magic!!!!

[ Denne Melding var redigert av: godZtian på 2002-05-04 01:03 ]

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned flashplayer på skolen, senere på dagen ble jeg beskyldt for å ha bestillt en server fra Macromedia (selger Macromedia servere?) som kostet kr 1,7mill(!) til skolen. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar

det værste jeg har selv vert borti var da jeg kjøpte meg den maskinen jeg har med et Asus CUV4X-D. kjøpte 'nytt' bruk (hadde bare blitt brukt i 7 timer) og for ive på LAN treff med diverse deler og for ivei og hentet hovedkort og CPU'er og for tilbake til LAN'et.

startet med å sette inn HK, HD'er og mer, men oppdaget når jeg skulle sette inn rammen at hd'ene sto rett over ram slottene.

okey, ut med alt igjen, da fikk jeg den glupe ide'en om å bytte ut kjøle pasta'en som var på de cpu kjølerene. joda.. som sagt som gjort.

ut med kjølerene og cpu'ene, vaske dem ren i isopropanol, smøre på med skikkelig pasta og sette dem ned igjen. dårlig ide..

hadde et helt nytt skrujern, med skarpe kanter, og det måtte selfølgelig gleppe da jeg skulle feste på igjen holderene på den ene kjøleribben. KNÆSH! rett nedi hovedkortet og klipte av en enkel bane på HK'et :sad: håpte inderlig at den var en enkel jording som kanskje ikke var så nødvendig men neida, maskinen pep og ulte som gal da jeg prøvde strømm på kortet.

alle gode råd var dyre og jeg satt der med et dødt hovedkort. løsningen ble faktisk funnet på en Shell besninstasjon, et sett med elektrisk ledene lakk som blir brukt på bakrutene til biler, tilbake på LAN'et og sette i gang med å lakke.

maskerte så godt jeg kunne og satte igang.

8 nervepirrende timer senere etter lakken var tørket krysset jeg fingrene og slå på maskinen.

*beep*

ALDRI har jeg følt meg så utrolig lettet.

jeg sitter faktisk å skriver dette nå på dual boksen, overklokket og alt, null stabilitets problem :grin:

Lenke til kommentar

Gøy lesning dette her, her er mitt bidrag.

Nr.1

Lenge siden:

Pappa hadde kjøpt en 486sx 25 mhz maskin med 209Mb hd. Etter en stund syntes jeg hd'en ble for liten og fant en funksjon i win 3.11(tror jeg) som hette Double Space som skulle komprimere dataene 2-1. Testet dette og fikk riktig nok en del mere plass ledig. Problemet var bare at alt gikk så treigt og spill som skulle ta 10Mb gjerne tok 17Mb. Altså mye humbug med dette. Jeg var ikke så dreven på denne tiden og fant ikke ut åssen jeg skulle fjerne dette.

Tror denne maskinen var doublespace'a i ca 1 år! Da en dag jeg pluttselig kom til å slette en system fil! Maskinen låste seg og jeg trodde jeg hadde dritt meg ut skikkelig. Jeg restartet maskinen og den gikk fint inn i windows, NÅ pluttselig var doublespace funksjonen borte og all dataen var inntakt. Det viste seg at jeg hadde slettet en system fil som Doublespace hadde laget.. Hell i uhell!

Nr.2

Jeg hadde et noname nettverkskort som var et !helvete! å innstallere hver gang. Jeg og en kamerat hadde kjøpt identiske kort kjørte identisk os, men mitt NIC ville ikke bruke samme driver som hans. Det endte med at jeg måtte bruke en annen driver som lå på samme diskett og jeg måtte installere den på et spesielt vis hver gang. Tror drivren hette W90 eller noe sånt.

Nr.3

Skulle hjelpe lille broren min med å koble i en ny cd'rom. Merket ikke at maskinen stod på og prøvde å sette i strømmen...feil vei... Han fikk heldigvis ny på garanti.

Nr.4

Vet ikke om dette kan ses hverken som uhell eller tabbe, men kostbart ble det! Hadde kjøpt nytt MSI HK og AMD TB 1200 (AXIA) var ivrig etter å komme igang(å overklokke) Men det klikket hver gang jeg begynte å installerer windows. Jeg gikk inn i bios og der stod tempen på 90 grader og etter litt døde den på seg. Det viste seg at kjøleribba ikke hadde ordentlig kontakt med cpu... Kjøpte ny prosessor $$$

Samme uke kjøpte jeg meg et brukt(!) Geforce 2mx som jeg trodde ville være mye bedre enn mitt ATI Expert 2000 32Mb kort.(var i militæret i den tiden og hadde ikke råd til alverdens) Først og fremst var MX'en ett elendig dritt kort og ikke nok med det....Bare hør:

Pluttselig en morgen da jeg skulle starte maskinen ville den ikke funke. jeg prøvde alt og mere til og det endte med at jeg måtte levere inn maskinen til PS Data. de brukte 3 dager fra de begynte med den til de fant ut hva som var galt (jeg ringte hver dag)

Det som hadde skjedd var at en av lederene på skjermkortet hadde løsnet og kortsluttet skjermkortet som videre hadde kort sluttet hovedkortet(svart flekk under) Siden skjermkortet ikke var kjøpt hos PS og det var dette som forårsaket uhellet kunne ikke PS data ta saken på garanti. D.v.s. at jeg kjøpte 2stk cpu 2stk skjermkort OG 2stk hovedkort på to uker DYRT!

Nr.5

Bare noen få dager siden jeg bestilte en Plextor 40x brenner og en rund IDE ATA100 kabel, trodde jeg. Det viste seg et jeg bestilte brenneren, men hadde sett feil og bestilte en rund floppy kabel istedet. Særlig praktisk da jeg ikke har diskett stajon i pc'en...

Beste maskinen jeg har hatt var C64'en. Den kunne jeg denge joysticken i maskinen(gammel brødboks modell)utallige ganger uten at den ble ødelagt, den bare knakk litt her og der :smile: :smile: :smile:

Dessuten ble den aldri for treig før noe anne tok over (AmigA)

Sikkert noen skrife leiver i innlegget, men jeg gidder ikke lese igjennom siden klokka er maSSe, faktisk så mye at dialup'en har koblet ned :razz:

Addtronics ET6896A 340w psu

Asus A7V Kt133A Raid

T-bird 1400@1533Mhz(max1620)

2xWD 100Gb 7200rpm ATA100 8mb

WD 120Gb 7200rpm + 20Gb backup

768Mb PC133 ram

Asus GF3 Ti200 Deluxe 244/550Mhz

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hans Erling på 2002-05-04 05:26 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Hans Erling på 2002-05-04 05:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-03 15:04, ols skrev:

hadde en snerten liten toshiba 75mhz som var med meg overalt. engang laa jeg i badekaret og spilte sjakk paa den. maskinen stod stabilt paa en fjoel paa tvers av badekaret. det ble et seigt parti og jeg maatte tappe i mer varmt vann. krana er i motsatt ende saa jeg er maatte bruke taerne. det gikk ogsaa bra, men da jeg skulle stenge, fikk jeg varmtvannstraalen over foten, og rykket den til meg. traff fjoela med kneet, og toshibaen gikk til bunns. jeg husker enda hvor forbloeffet jeg var naar jeg saa hvor lenge skjermen lyste opp mot meg fra bunnen. (dette var jo lenge foer titanic-filmen, saa jeg fikk ingen assosiasjoner). naavel, fjernet dekslet,loeftet opp tastaturet og satte maskinen foran en varmtvannsvifte over natta. men den var helt doed. saa ble den liggende paa en hylle i garasjen et halvt aar. (den fikk litt medfart der ogsaa, da det engang datt litt brennende materiale ned fra hylla over, en gang jeg holdt paa aa sveise paa bilen). skulle gi den til loppemarked, men satte stroemmen paa, naermest for moro skyld. den virket perfekt! (sjakkprogrammet ogsaa, men stillingen var borte). den staar naa hos en gammel bekjent og virker fint. jeg spurte om hun virkelig orket aa se det varmeskadede lokket, men hun sa at ting maa faa lov aa bli litt buklete.(hun har gaatt paa Steinerskolen).

ingenting kan maale seg med de gamle toshibaer. ols

Dette må være vinneren. Lo godt der ja.

Myself:

1. Overklokka pc'en på jobben for ca. 2 mnd siden fra 233Mhz til 266. Virka fint det, skulle restarte og prøve 300Mhz, men den låste seg forever... Vi bruker den i jobbsammenheng, og har ennå ikke fått ny.........

2. Skulle ta av pålimt kjøleribbe fra geforce ddr pro, og sette på vannkjøleblokk, la kortet i fryseren og deretter begynte jeg forsiktig å brekke med skjujern. Knekk! sa det, og ribba hoppet av med lim og printbaner og hele pakka! :sad: Kjøpte gf4ti4400 etterpå.

3. Kjøpte en compaq på brutto-trekk.

4. (Ikke en data-tabbe men en tabbe) Skulle kræsje ascona'en min i en murvegg. Kjørte ca. 15-20km/t i revers - Bang. Gjorde det 2 ganger, og nå har jeg nakkesleng. :smile: )

Lenke til kommentar

Min første og eneste tabbe med datamaskiner var når jeg feilflasha BIOS'en til olivetti PC'en vår. Chippen gikk ikke an å bytte ut, så vi måtte kjøpe helt nytt hovedkort. Ble på litt over 2000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...