Papirpose Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Kjørte del *.* i windows-området til min families gode gamle 486-DX66 :razz: Pappa satt med undelete i en halv dag for å rette det opp igjen. Ellers så har jeg jo ødelagt et par deler, bl.a. en ram-brikke (256MB) og en 10000rpm scsi-disk på 10GB Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Har sendt inn en skjerm til rep. en gang. Og så var det lys styrke og kontrast som var stillt helt ned. Kan tenke meg de lurte på hva slags amøbe som hadde sendt inn den skjermen. Ha ha. Lenke til kommentar
msh Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Quote: On 2002-05-03 01:19, jossa skrev:inngå en 12 mnd kontrakt med telenor Den var bra Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 <b>Jobber i et datafirma en liten stund et sted nedpå Østlandet. Der fikk vi inn _myyye_ rart. Noen korte historier:</b> Kunde 1: Returnerte en PC han påstod aldri hadde virket dagen etter at han kjøpte den. Neivel? spurte vi, men han var helt sikker i sin sak. Inn på servicerommet og åpnet kabinettet. Vår gode kunde hadde hatt veldig lyst til å se på prosessoren (Penium 200 MMX i ZIF socket). Han visste imidlertid ikke hva den hvite stanga ved siden av prosessoren var til, så han hadde brukt en skrujern(!) for å få den ut. Vel fornøyd over at han hadde fått sett prosessoren KLEMTE han den på plass og bøyde over 400 pinner. Og han påstod at det burde være en garantisak!! Kunde 2: Kom innom fordi PC'n hans bråkte for mye. (noen som kjenner seg igjen allerede?) Vel, vi byttet powersupply (CPU'ene hadde ikke vifte da) og sende den tilbake. Dagen etter ringte han og sa til oss at PC'n bråkte fremdeles da han fikk den tilbake men at han hadde åpnet den. (Uh-uh tenker vi når vi hører sånt.) Han sa at han hadde funnet ut hva som bråkte og åpnet den, men det var ikke noen vifter der, bare masse plater!! Kunde 3: Han var IT ansvarlig på en videregående skole like ved og bestillt noen RAM brikker. Noen timer ringte han tilbake, sjefen tok telefonen. RAM brikkene passet visst ikke, og han spurte om kanskje de gullfarga greiene skulle ned. Nei er du gæren sa sjefen, da kortslutter du hele greia! Du må bare file til et lite hakk der de skal ned. Neste dag kom han innom med en PC med 2 RAMbrikker stående oppned! Han fikk nye gratis..... Kunde 4: Pakka inn harddisken i vatt. Den ble stillere, men det ble visst litt varmt, det. Kunde 5: Forsøkte å montere hovedkorter 180 grader feil. Skruhullene passet ikke, så han prøvde å se hvor det ikke gikk ledningsbaner og borret nye hull. Ikke noe å anbefale! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Konge med familiepappa med drill og vilje! :smile: Kan fikse ALT uten hjelp Lenke til kommentar
Ronnyb Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Har hatt PC siden 386 tiden men har aldri klart å ødelegge noen komponenter. Det nermeste jeg har vært var da jeg bare skulle skru fast harddsiken mens pc-en var på, så mistet jeg skruen ned på hovedkortet og det gnistret noe fælt. Den ville ikke starte mere, men plutselig etter en uke startet den, og og jeg merket aldri noe mere galt med den. [ Denne Melding var redigert av: Ronnyb på 2002-05-03 10:03 ] Lenke til kommentar
ksnes Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Har jobbet med drift/brukerstøtte/og mekking siden '95, fikk min første PC i '85, har heldigvis ikke gjort så mange tabber....Men noen har det jo blitt: 1. Hadde en 386-sx 20mhz med 4mb ram og 40 mb hd, kjøpte den for pengene jeg fikk i konfirmasjonsgave+litt til. Kostet meg den nette sum av 18300,- PC-en funket helt fint lenge, helt til begynte å få litt lite plass ledig på disken, på denne tiden kom DR-Dos med et komprimeringsprogram, og dette hørtes da forlokkende ut... Installerte DR-Dos, komprimerte harddisken, og en uke senere hadde jeg mistet alle lagrede data... 2. Kjøpte en fantastisk kjapp Rec 486 DX2-66 med 8mb ram og 425 mb disk høsten '94. Gikk på Folkehøyskole på Hamar det året, fikk derfor PC-en tilsendt i posten fra forhandleren der jeg bor. Pakket opp og startet maskinen og alt funket bra, unntatt vifetn på prosessoren som laget et forferdelig bråk, ringte til forhandleren og han skulle sende nedover en ny vifte så fort som mulig. Det gjorde han, og tre dager senere lå pakken og ventet på meg. Hadde aldri mekket på noe inni PC-en før, men han som solgte meg PC-en forsikret meg at det var bare å "dra av den gamle vifta, og presse på plass den nye...." jeg gjorde dette og selvfølgelig følgte prosessoren med, skitt au tenkte jeg, det er vel slikt som skjer. Jeg visste ikke hvilken vei prosessoren skulle sitte i sokkelen, men satte den så skriften var samme vei som de andre komponentene på hovekortet, tenkte jeg greide meg uten viften et lite øyeblikk, og slo på igjen. *BAD IDEA* jeg så det glødet på prosessoren, og svart røyk steg opp. Jeg hadde satt prosessoren i feil vei... Men, men aldri så galt at det ikke er godt for noe, jeg fikk et godt tilbud på en ny prosessor, en DX4-100..... 3. Jobbet med drift og brukerstøtte på en Høyskole, gjorde en del rutinearbeid, bla å bytte PC-er til de ansatte, dette involverte å flytte over data fra den gamle PC-en til den nye, dette arbeidet var jeg veldig nøyaktig med, tok med hver liten fil brukerene kunne tenkes å måtte ha bruk for. Dette og lignende arbeid gjorde jeg helt feilfritt i to år før jeg gjorde alle tabbers mor, og slettet en litteraturreferanse-database med notater fra 30-års arbeid for en lærer... Lenke til kommentar
Destro Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Quote: On 2002-05-03 09:45, Millmax skrev:Kunde 2: Kom innom fordi PC'n hans bråkte for mye.(noen som kjenner seg igjen allerede?) Vel, vi byttet powersupply (CPU'ene hadde ikke vifte da) og sende den tilbake. Dagen etter ringte han og sa til oss at PC'n bråkte fremdeles da han fikk den tilbake men at han hadde åpnet den. (Uh-uh tenker vi når vi hører sånt.) Han sa at han hadde funnet ut hva som bråkte og åpnet den, men det var ikke noen vifter der, bare masse plater!! La meg gjette det var HD første pc en "selvbygd" 486 DX2 66 broren la inn så mye spill med "virus" at han måte installere alt på nytt før vi egentlig hadde låv å bruke den han har også prøvd å hottswape en cdrom mens den var i bruk. den virket ikke eter på. skulle måle speningen over vifteutake ved cpu for å se om det var spenning på en gammel pc for 2 uker siden klarte å kortslute power suplay :smile: ellers rotet lit med fdisk lagde ny partisjon glømte å restarte etter på og begynte å formatere c: :smile: der var det den gamle hd som var siden jeg ikke restartet kom til 5-7% før jeg merket det og avbrøt formateringen ingen viktig inførmasjon gikk tapt. Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 den største tabben noen sinne var da jeg dro over pluggen fra 230v til 110v fordi jeg trudde det var modem plugg bak!!! når jeg tenker på det i ettertid ler jeg.. hehe! Lenke til kommentar
trulseth Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Min største tabbe er nok å starte opp en overklokket athlon 1ghz uten vifte (eller kjøleribbe) motert. Den røk etter ikke mange sekundene gitt! En annen ting jeg gjorde var å abryte partition magic på 40% ferdig med å dele opp hardisken min. Det tok meg maaange timer å årne opp igjen (newbie på den tiden) Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Min største tabbe var: 1: gikk med en harddisk i lomma uten statisk pose .. den sa natta den. (sommeren 98) 2: Fikk broren min til å fikse PC-en kvelden før jeg dro til tg99. PC-en sa poff... (påsken 99) 3: Reiv i front Dekslet på kabinetet med brennern i så skuffen fløy ut og ikke gikk inn igjen den funka ikke mer. (det var 4månder siden ) 4:... har sikker gjort no mer men husker ikke nå Lenke til kommentar
CFD Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Jeg har svidd 4 CPUèr på samme dag. Total kostnad ca.4000kr Fant senere ut at det var vifta som hadde blitt skjeiv og at det ikke var kontakt mellom den og CPU. Har også vræka et par hk , diskett , PSU. Men det snakker vi ikke om :smile: Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 På min gamle 486 hadde jeg 2 harddisker (og 2 partisjoner) der win 3.11 lå på C: . Så fikk jeg den glupe ideen at jeg skulle flytte win3.11 til D: Kopierte alt over til D:, og redigerte litterann i system.ini & win.ini (de var de eneste systemfilene jeg viste om), og så restartet. scnhakkes..... ble re-installasjon der ja.. Ellers så har jeg vel ikke begått de store tabbene, kanskje da jeg fant ut et av bakdelene med å ha trådløs mus.. man kan rote bort musen.. I alt rotet på hybelen forsvant den og ble borte i 2 måneder.. alt jeg hadde var "reciveren" men uten musen så hjelper d pent lite.. jeg fant den omsider igjen i en liten skuffe... faans gnager Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Jeg skulle sette en CD-ROM i den nederste broennen paa gamlemaskina mi. Var veldig treg aa faa paa plass, saa jeg brukte litt makt... Viste seg at det var en kondensator som var litt i veien, og som ble boeyd ned mot hovedkortet... Heldigvis hadde den ikke knekt eller noe saant, saa maskina funker enda :smile: Har laert at man ikke skal bruke makt uten aa sjekke hva som gjoer at det ikke gaar... Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Jeg kjører cabriolet, og kassa står til høyre for pulten. En gang jeg spilte CT satte jeg halvlitern rett til høyre for musematta, helt på kanten. Etter at CRC på HK hadde tørka og en generell rens fungerte alt (untatt cpu-vifta ?) Lærdommen er : Det tåler mer enn du tror. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Gjennom tidene har jeg ødelagt: -Strømforsyner -Hovedkort -2-3 cpu, senest en Tbird 1200. -En skjerm -Slettet et par filer jeg absolutt ikke måtte slette Men har aldri ødelagt noe som følge av å knekke av deler etc. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 hmm. Holdt på å kjøpe meg ny maskin i høst, og kjøpte delene via firmaet til en kamerat.. Var skikkelig ivrig etter å få starta opp maskina, så jeg fikk låne en prosessor av kameraten (min hadde ikke kommet ennå...), og starta opp. Ser meg rundt omkring; hmm, burde jeg satt på vifta?? Plutselig begynte det å gnistre og lukte brent. Har også en noe mindre flause: Nyinstallert maskin; legge inn office 97; skrive noen mailer; stavekontrollen sjekker navnet mitt (Lars Åge), og kommer med forslag til endring. Jeg vet ikke hva andre syns, men jeg liker ikke når jeg blir ansett som "large".... Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 ... hmm har noen å velge mellom. 1. koble fra / til noen harddisker mens systmet er på (poff) 2. sette in 486 CPU feil vei .. litt sort røyk fra HK og CPU ....Den kunden fikk en Pentium oppgradering til samme pris :wink: skulle egentlig bare gå fra 25 til 50 Mhz 486 ente opp med en p100. slapp heldighvis å ta det fra minn lønning :smile: 3. skulle bytte Bios på en gammel 486 ( på disse måtta man bytte selve CMOS brikken -- ikke flash rom) klarte å sette fra meg den nye på en strømforsyning som det stod spenning på... så var den tom gitt. nye 3 måneders venting på ny fra Taiwan. 4. slettet feil backup tape, og samme dag kom en og trengte backup fra den tapen :sad: 5. kjøpte ny Powersuply fordi den gammle var ødelagt.. Kanskje jeg skulle sjekket bryteren bakpå først. Noen som trenger en billig PS ?? jeg har en til overs :smile: Og nå noe helt annet. Hørte denne nylig (ikke pc tabbe men ganske "fet" tabbe) En dame som skulle lage noe mat etter oppskrift leste "smør bunnen av pannen med fett... og det gjorde hun, Bunnen (undersiden) av pannen altså..... Brann Brann !! God helg alle sammen Lenke til kommentar
thoering Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 -Svidd en Duron 700 -24mnd binding på Telenor basis ved kjøp av isdn-telefon -Kjøpt 4xbrenner til 1500kr (2 år siden riktignok) -Feilflasha et Abit KT7 og ett ECS K7S5A Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Har gjort 4 skikkelig "dumme" ting. 1. Hadde en Celly 300a som sveiv fint på 550!! med 2.8v - måtte jo prøve 600 med 3.0v. Så var den død :sad: 2. Skulle reinstallere min egen maskina (den kjørte 2 dynamiske 60Gb disker), Win2k installen leste ikke dynamisk så jeg måtte "skrote den ene", det viste jeg og tømte den ene i Windows, over nettverk til server'n. Gjett hvilken disk jeg sletta under installering da... 3. Prøvde å lage vifte styring, kobla 5v og 12v'n feil og svei en CD-ROM og en 4.5GB scsi disk :sad: 4. Knust masse t-birder og en Palomino, dog er dette for venner og folk jeg hjalp så det kosta meg ikkeno - egentlig ikke noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå