Gå til innhold

Ny DVD-Brenner, har rundt 1500 kr. til rådighet.

Anbefalte innlegg

Godagen.

Jeg har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av en intern DVD-brenner. Men siden jeg har en relativt begrenset kunnskap på alt av CD og DVD-brennere tenkte jeg at det kunne være lurt å spørre her...

Siden jeg, som jeg sa, har en meget begrenset kunnskap på dette området har jeg heller ingen anelse hvilke format jeg trenger.

Det jeg trenger DVD brenneren til er til brenning av DVD-filmer. Også kunne det vært greit med støtte for et DVD-rewrite system slik at jeg kan gjenbruke platene til en hviss grad.

Det ville selvsagt vært meget bra om brenneren er rask. Men samtidig er det ønskelig at brenneren har god, stabil og enkel programvare, har en "stor" nok buffer, Jeg har rundt 1500 kr. til rådighet.

-

Om det kan være til noen nytte, så kan jeg også nevne hvor jeg har tenkt å bruke platene: Utenom bruk i selve Pc'n, skal "platene" også gjerne kunne brukes i Playstation2 avspilleren(Filmer, ikke spill.), i min Pioneer DV 575A dvd spiller, Acer 803Lci (har nok en standard dvd spiller) + i min Apple Powerbook(G4) 12". Dette er "relativt" viktig at platene fungerer i de fleste, da jeg først og fremst har behov for å bruke platene i disse "maskinene"...

-

Har dessuten et spørsmål; hva er "Buffer Underrun Protection"..?

-

Ps. Håper at jeg postet i riktig forumkategori.

-

På forhånd takk.

Remerser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg ville gått for en BenQ brenner. Har selv en Benq BW822A, og er meget godt fornøyd med den. Den brenner både + og - plater samt støtte for bitsetting. Den kan snart oppgraderes for brenning av DL plater også.

Mener jeg så denne brenneren på Lefdal nå til rundt 700,-.

Den leser møkkete/ripete plater meget godt.

Lenke til kommentar

For 1500 kr skal du vel få en gangske så bra DVD-brenner..

De fleste ligger fra alt mellom 500 til 1000 (så klart noen over 1000lappem også, men de på runft 1000 har ganske sikkert alle finessene de til 1400-1500 har)..

Buffer Underrun Protection, passer på at bufferen ikke blir for lav, og at brenningsprosessen dermed stopper.. Så med Buffer underrun protection slipper du noe feil grunnet lite buffer..

Når det gjelder RW på DVD så brenner vel alle DVD-brenner også RW, så du kan bare brenne om og om igjen på en DVD-RW plate..

Sitter selv med en NEC ND-2500A, og kan si jeg er meget fornøyd med den, selv om jeg ikke har funnet ut alt hvordan jeg skal brenne de forskjellige ting må jeg si meg fornøyd.. Har ikke hatt noe prob med brenneren, bare prob med meg kan du si :p

Lenke til kommentar
Den brenner både + og - plater samt støtte for bitsetting.

Kan du kanksje forklare hva dette betyr (forskjellen i + og - standarene og hva bisetting er..)

Husker å ha lest at + og - standarene er forskjellige standarer fra forskjellige produsenter som vil få "sitt" system som standard (som VHS og det andre formatet på 80-tallet) har jeg rett..? Men er det noen praktisk forskjell; har noen bedre ytelse/raskere brenning..

-

Er ganske viktig at det ikke er alt for vanskelig å brenne og instille brenneren..

Bruker selv Nero til Cd-brenneren og er meget fornøyd. Finnes evt. dette programmet også til DVD brennere; og da; hvilke...?

-

Har hørt at Plextor skal være bra, eller..?

-

Takk for de innspillene til nå. Men vil gjerne ha enda flere forslag :)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Bitsetting gjør at dvd+r plater blir identifisert som en dvd-rom og dermed blir mer kompatibel med stasjonære dvd spillere.

Du kan fint bruke nero til å brenne dvd palter, men skaff deg gjerne en ny versjon av Nero, da de litt eldre versjonene kan ha litt problemer med å identifisere brenneren din.

her kan du lese litt om forskjellene mellom + og - plater, ellers så er dette temaet tatt opp flere ganger her på forumet.

Plextor er bra brennere, men muligens litt overpriset.

Du kan jo også ta en prat med OC-Freak, da den mannen har noe mer teknologisk innsikt enn undertegnede når det gjelder brennere

Lykke til med kjøp iallefall

Lenke til kommentar
Plextor er bra brennere, men muligens litt overpriset.

Du kan jo også ta en prat med OC-Freak, da den mannen har noe mer teknologisk innsikt enn undertegnede når det gjelder brennere

Lykke til med kjøp iallefall

Har plextor brennerne noen bra fordeler, eller er de bare "greie" over det hele...?

-

"OC-Freak" er en bruker antar jeg..?

-

Takk selv :)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

OC-Freak er nok en tullete forum bruker det også ja. :yes:

Selv mener jeg det står mellom NEC ND3500A og BenQ DW1600A, har begge disse selv (+over 20 andre DVD-Brennere, men dette er de eneste 16x brennerene jeg har).

Her setter jeg NEC ND-3500AG og BenQ DW1600A opp mot hverandre, så kan du sammenligne litt selv.

BenQ DW1600A

Spesifikasjoner:

16x DVD+R (kommer 16x DVD-R med firmware oppgradering)

4x DVD+RW (kommer 4x DVD-RW med firmware oppgradering)

2.4x Double layer DVD+R brenning.

40x CD-Brenning

16x DVD lesing

48x CD-lesing

Pris: litt under 1200,- Kjøpes hvor? www.norwaydisc.no og www.mpx.no

Positivt:

Støtter bitsetting på DVD+R plater som gjør disse platene til de mest kompatible platene!!

MEGET god brennekvalitet.

MEGET god mediestøtte.

Mange 8x DVD+R plater virker på 12x eller 16x hastighet.

God leser.

Negativt:

Litt høyere pris.

Kun 2.4x DVD+R double layer brenning.

Kun 40x CD-R brenning

Firmware som støtter DVD-R/RW er ikke klar ennå (skal være klar før utgangen av August).

NEC ND-3500AG

Spesifikasjoner:

16x DVD+R/-R

4x DVD+RW/-RW

4x Double layer DVD+R brenning.

48x CD-Brenning

16x DVD lesing

48x CD-lesing

Pris: litt under 900,- Kjøpes hvor? www.pcutstyr.no og www.komplett.no + fler

Positivt:

God brennekvalitet.

God lesehastighet/kvalitet. (leser DVD-R og DVD+R på hele 16x!)

Pris!

48x CD-Brenning

4x Double layer DVD+R brenning.

Negativt:

Støtter IKKE bitsetting på DVD+R plater!!

Litt begrenset mediestøtte.

Brenner IKKE på 16x pr i dag!! (brenner opp til 14x - så slår den av hastigheten slik at den aldri når 16x).

Få/ingen platetyper som virker på 16x :(

Virker ikke med philips 16x DVD+R media :( Dette er media som jeg fikk i begynnelsen av juni og burde sånn sett vært støttet for lenge siden!

Virker ikke med ritek Double layer DVD+R media - dette er media som har vært på markedet siden slutten av Juni i statene - skuffende da dette er 1 av 2 typer double layer plater som finnes på markedet (den andre typen er Verbatim/mitsubishi som virker).

Begge to er MEGET bra brennere (Plextor kan bare gå og legge seg :p) og jeg kan anbefale begge, men min personlige favoritt for brenning er nok BenQ DW1600A, men for lesing er NEC ND-3500AG førstevalget! Obs på at BenQ DW1600A leveres i retail forpakning med brenneprogramvare og alt du trenger, mens NEC ND-3500AG kun selges i bulk (kun brenner - ingenting mer, ikke manual, ikke kabler - absolutt ingenting).

Lenke til kommentar

Hmm..

Har hørt litt om dual layer plater; men som sagt aner jeg lite om DVD-brenning, og dvd-brenningssystemer... Er det en teknologi som er "verdt" å satse på..?

Hva er det som er "bra" med denne teknologien..? Og (en kort forklaring holder) hvordan "virker" denne teknologien..? (Hva skjer..)

Takker

Tror nok jeg kjøper BenQ DW1600A grunnet at den kommer i retail; da slipper jeg å bry meg om SW osv. :p Enklere for meg da dette ikke er min sterke side... :p

Edit: Ser at BenQ brenneren "kun" har 2 mb buffer minne... Er dette ikke litt lite..? Ser fks. at noen Plextor brennere har "hele" 8 mb i forhold...

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Alle 12x/16x brennere jeg kjenner til med unntak av plextor har bare 2Mb buffer, større er nok en fordel - men siden alle har buffer underrun teknologi så er dette bare et lite negativt poeng som du ikke bør bekymre deg over.

Double layer = 2 lag, det finnes 2 brennbare lag på samme side av disse platene som gjør at du kan brenne opp til 8,5Gb(7,9GiB) med data, i motsetning til 4,7Gb (4.38GiB) for vanlige ett lags plater. Det som skjer er at det er 2 lag, først brenner den det ene laget, så endrer den laserstyrke og fokuseringspunkt for laseren og brenner det andre laget som ligger bak det første. Komplisert teknologi - men det virker :)

Dette er en teknologi som kommer til å bli mer og mer brukt i fremtiden når platene blir rimeligere. Bare tenk på muligheten til å ta backup av DVD-film uten å måtte redusere kvalitet eller kutte ut ekstramateriell bare fordi filmen er større enn 4.7GB..........

Så ja jeg mener det er verdt å få en brenner som støtter double layer.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

uttnytter bare denne posten litt jeg til å spørre dere kompetente folk! :cool:

Lurer på om det er noen som vet om noen DVD spiller som støtter DVD-RAM?

Hørt at det skal finnes en Aopen, men finner ikke en dritt på aopen's hjemmeside eller andre steder... :(

Trenger en slik da jeg har en stuebrenner av typen RAM hvor det ville vært greit å kunne legge filmer/programer over på pc'en.

Lenke til kommentar
uttnytter bare denne posten litt jeg til å spørre dere kompetente folk! :cool:

Lurer på om det er noen som vet om noen DVD spiller som støtter DVD-RAM?

Hørt at det skal finnes en Aopen, men finner ikke en dritt på aopen's hjemmeside eller andre steder... :(

Trenger en slik da jeg har en stuebrenner av typen RAM hvor det ville vært greit å kunne legge filmer/programer over på pc'en.

Kun LG DVD-Brennere støtter breinning av DVD-RAM plater.

Det finnes dog enkelte DVD-ROM spillere av andre merker som støtter å lese DVD-RAM.

Lenke til kommentar
OC-freak: det finnes vel firmware (hacket) som tillater bit-setting på NEC, gjør det ikke?

Blacki: Mener å huske at Iomega har en slik brenner, som støtter alle 3 dvd-formatene for brenning.

Edit: har lest at dvdinfopro.com tillater bitsetting på nec 3500

Det finnes ikke hacket firmware enda til ND-3500A, heller indikasjoner på at dette kommer enda.

Har ikke prøvd DVDInfoPRO, men jeg trodde det krevdes endringer i firmware for at det skulle virke

Lenke til kommentar
Støtter IKKE bitsetting på DVD+R plater!!

Hvor viktig er dette virkelig? Kan kjøpe nec i dag ...men hvis dette er veldig viktig så venter jeg på benq.... :roll:

Er det noen programmer som kan sjekke om dette støttes ?

Hva med Pioneer brennerene stætter de bitsettings ?

Takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...