Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt 108Mbps wlan nettverk

Anbefalte innlegg

Hei, fikk trådløst nettverk på fredag, å sette det opp var enkelt men når vi skal overføre filer tar det veeeldig lang tid.

Nå har en 1.2GBs mappe stått på til overføring siden klokka var ett i dag, og den er ikke halveis ferdig engang.

Ser ut som om nettverket går på maks 11Mbps noe som selvfølgelig er alt for dårlig.

Router/accesspunkt:

SMC 2304

Kort: (det er ikke akkurat det, men komplett har det ikke lenger, men den eneste forskjellen er at jeg har PCI kort, noe dette ikke er.

Trust SpeedShare Turbo Pro LAN Adapter

Noen som tror de vet hva jeg har gjort feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Super G (108 Mbps) fungerer ofte dårlig mellom forskjellige merker/produsenter. Grunnen til dette er at dette ikke er noen standard. Implementeringen blir derfor ulik hos de forskjellige produsentene. Lås der routeren og kortet til 802.11G (54 Mbps), og se om ikke dette funger bedre.

Lenke til kommentar

Sorry, har ikke dette utstyret selv, men du burde finne dette i konfigurasjonsprogrammet for nettverkskortet. Hvis du kjører WinXP, så er det mulig du må stoppe Zero Configuration Manager i Services for å kjøre konfigurasjonsprogrammet. Ville sett etter noe som nevner Super G, Compability, Speed e.l.

Lenke til kommentar

Får det ikke til, men broren min bestemte seg for å levere tilbake den routeren vi har nå hvis vi ikke kan få et stabilt nettverk på maks hastighet.

Så han har bestilt en Trust router fra PSdata, vil tro det funker bedre da. Pluss at den routeren er 700kroner billigere.

Men takk for hjelpen allikevel. Skal sette meg inn i wlan etterhvert.

Lenke til kommentar

Har nå fått ny router.

Trust Speedshare Turbo pro

Og har dette kortet.

Trust

Samme problem som før, går utrolig tregt til å være et 108Mbps nettverk.

Har vært på MAKS 36Mbps, og går jevnt på 12. Men det virker som om den nye routeren har dårligere signal, på den gamle var signalstyrken alltid god, og nå er den konstant på poor, eller 50% av hva den burde være.

Jeg er jo en nybegynner, men jeg vet ikke hva mer jeg kan prøve på.

1. Jeg har uppgrada firmwaren til det nyeste tilgjengelige.

2. Jeg kan ikke låse nettverket på maks hastighet da fattern har en bærbar med et 11Mbps kort.

3. Jeg har prøvd forskjellige innstillinger.

Skjønner ikke hvorfor det skal være så faens vanskelig.

Vi vurdere å gå tilbake til Plan A og kjøpe nettverk med tråd hvis jeg ikke kan fikse det.

Hvis du TROR du vet hva jeg kan gjøre, vær så snill og hjelp meg.

Er utrolig kjedelig at en fil på 1GB må stå på i 6 timer før den er ferdig overført til den andre dataen.

Lenke til kommentar

Du burda ha nevnt tidligere at dere bruker kort av 802.11b-standard til routeren. Hvis det er tilkoblet kort av 802.11b-standard, så vil hele nettverket (alle klienter) reduseres til denne standarden/hastigheten. Ellers høres 36 Mbps i minste laget ut, siden den på denne testen oppnår noen og førti. På wireless oppnår man gjerne ca. halvparten av ten teoretiske hastigheten. Grunnen til at du ikke oppnår noen og førti, kan ha sammenheng med den dårlige signalstyrken du beskriver.

For å sjekke om du oppnår optimal signalstyrke, sjekk at antennene er justert slik at hvis du tenker deg en sirkel rundt antennestangen, så er dette signalretningen. Antennene på denne typen enheter er som oftest av type rundstråle. Dette betyr at de sender i en sirkel rundt antennestangen, med noen graders spredning. Over spissen og under foten er signaldekningen minimal. Altså ikke i en "kule".

Lenke til kommentar
2. Jeg kan ikke låse nettverket på maks hastighet da fattern har en bærbar med et 11Mbps kort.

Der har du ihvertfall en av grunnene til at det går tregt.

Routeren du bruker er ikke en dualmode router, og den kjører derfor samme hastighet til alle klienter. Det vil si at den tregeste klienten bestemmer hastigheten til alle som er koblet mot routeren.

Når det gjelder Trust som merke anbefaler jeg på det sterkeste å holde deg unna dem. Det meste de lager fungerer sånn passe, men ikke mer.

På trådløst vil jeg anbefale D-Link hvis du _MÅ_ ha 108Mbps. De har en dualmode router på tilbud for tiden.

D-Link DWL-2100AP 108Mbps trådløs AP

Klarer du deg med 54Mbps er Linksys favoritten. (Kjører dette selv.)

Linksys WRV54G VPN Wireless Broadband Router

-KJ

Lenke til kommentar

Heile nettet faller vel ikkje ned til 11mbit når ein har 11mbit tilkobla

Har da 11mbit og 22mbit og 54mbit på samme accesspoint på jobben.

Vi får i allefall den farten vi har på korta.

Men det er rett det at farten er dårlig som regel. Man kan regne med det halve farten , for det skal det vise 54mbit fart i programma.

Og merket trust ville eg ha holdt meg LANGT borte fra når det gjelder nettverk, foresten, alt som dei produserer holder lav standard synes eg.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Heile nettet faller vel ikkje ned til 11mbit når ein har 11mbit tilkobla

Har da 11mbit og 22mbit og 54mbit på samme accesspoint på jobben.

Vi får i allefall den farten vi har på korta.

De fleste produkter for hjemmemarkedet fungerer slik at de opererer på samme hastighet som den klienten med lavest hastighet. Det finnes produkter som kan operere i flere modus, men da må du opp i pris. Det blir som regel rimligere å skifte ut ett nettverkskort, enn å kjøpe en av disse dyrere routerene/AP'en.

Uansett med WLAN vil aldri den reelle overføringen være i nærheten av det oppgitte. Ca 20-30 Mbit er vel det maksimale du vil klare å oppnå uansett merke.

Les noen tester av WLAN, så vil du se at dette stemmer.

Barbara har en del tester.

Du burde lese noen av testene du anbefaler selv:

http://barbara.no/art.php?artikkelid=6179&side=4

http://barbara.no/art.php?artikkelid=6498&side=3

http://barbara.no/art.php?artikkelid=6179&side=4

Når det gjelder Trust som merke anbefaler jeg på det sterkeste å holde deg unna dem. Det meste de lager fungerer sånn passe, men ikke mer.

På trådløst vil jeg anbefale D-Link hvis du _MÅ_ ha 108Mbps. De har en dualmode router på tilbud for tiden.

D-Link DWL-2100AP 108Mbps trådløs AP

-KJ

Den D-link saken du beskriver som en router, er en Access Point. Det er mulig det er en skrivefeil fra din side, men en AP vil aldri erstatte en router, hvis man trenger routerfunksjonalitet.

Alle de tre som jeg linket til over, er basert på Atheros SuperG, og alle tre er bortimot identiske. Noe som mer enn antyder at den er er et OEM-produkt. Så om det står Trust på merket eller noe annet, i dette tilfellet, spiller ikke så stor rolle. Hadde det vert et kamera, så hadde saken nok vært annerledes.

Hawk-Eye: Du kan jo fortsatt plugge en nettverkskabel rett i routeren, og samtidig la andre bruke trådløst. Etter beskrivelsen, så har routeren innebygget fireporters switch. Det er en av tingene som er så fint med disse produktene, at en blandet infrastruktur er ganske uproblematisk.

Lenke til kommentar
Den D-link saken du beskriver som en router, er en Access Point. Det er mulig det er en skrivefeil fra din side, men en AP vil aldri erstatte en router, hvis man trenger routerfunksjonalitet.

Alle de tre som jeg linket til over, er basert på Atheros SuperG, og alle tre er bortimot identiske. Noe som mer enn antyder at den er er et OEM-produkt. Så om det står Trust på merket eller noe annet, i dette tilfellet, spiller ikke så stor rolle. Hadde det vert et kamera, så hadde saken nok vært annerledes.

Ja, skrivefeil fra min side.

I tillegg er det ikke kvaliteten på selve produktet fra Trust jeg stiller meg tvilende til; da heller feilretting og firmwareoppgradering.

-KJ

Lenke til kommentar

Takker for god respons.

Saken er at selv om fattern ikke er kobla på, så går nettverket kun på 18Mbps.

1:hvis jeg skrur på ad-hoc slutter nettverket å fungere helt.

2: hva anbefaler dere meg å gjøre? sende tilbake WLANet, siden fattern treger alt opp når han er kobla opp. (pluss at vi hadde forestilt oss et nettverk som hadde vært raskere enn standard 100 tråd nettverk)

Blir kjipt med mye ledninger og hull gjennom veggene syns jeg.

Lenke til kommentar

Ad-hoc er noe man bruker når man kobler sammen trådløse nettverkskort, uten router/AP. Tror ikke det er særlig aktuelt for din del.

Har du testet med å plassere utstyret nært routeren, for å se om dette øker overføringshastigheten?

Ingen av dagens trådløse standarder, og "tillegg" til standarder (SuperG/Turbo), vil gi hastigheter raskere en ett kablet 100 Mbps nettverk. Selv under optimale signalforhold med SuperG/Turbo, vil hastigheten i beste fall ligge på ca. halvparten av kablet 100 Mbps nett. Det er litt vanskelig å gjøre anbefalinger når bygningens infrastruktur er ukjent, men det er ikke alltid det er nødvendig å borre hull i vegger. Undersøk som det går å utnytte kabelføringer som brukes til f.eks. telefonkabler. Er huset relativt nytt, så burde dette være relativt kurrant. Men dere må da planlegge litt med hensyn til hvilke rom skal være kablet, plassering av routere/switcher osv. Kanskje noen greier seg med trådløst, mens andre bruker kablet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...