Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN i nabolaget.


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det er vits å sette opp noe 108Mbit nettverk. Det holder sikkert i lange baner med 54Mbit. (mye billigere, og ca like god/dårlig dekning på de avstandandene der)

 

nei men 108mbit nettverket er for de pc'ene som allerede er inne i huset. jeg satset på en 11 eller 54 mbit forbindelse til de andre husene. ** edit. fant ut at en kan bare ha en fart. vi holder oss til 54mbit eller lavere

 

Den praktiske hastigheten vil avhenge mye av hvilke vegger signalet skal gjennom og om det er trær og annet i veien. Jeg tipper du kan klare opp mot 10Mbit på de avstandene der dersom det er rimelig fri sikt mellom husene og "lette" vegger.

 

jeg sitter i topp etasjen og her i fra er det klar sikt til 2 hus og delvis klar sikt til det tredje huset. Jeg har meget lyst å få tak i en enkel guide til å lage en meget billig omni 360 graders vinkel antenne. men prøver først med bare aksesspunktet.

 

 

Forslaget om kabler er kanskje ikke så dumt om det får an å henge kabelen opp i forsvarlig høyde over veien og med forsvarlig sikring mot vind osv. (Jeg tror det er ulovlig, så det er spørs hvor mye risiko du vil legge i dette) Sjekk også om det går noen vannrør (bekker osv) under veien i nærheten. Du kan godt henge kabelen opp i trær ellers så du ikke tar den med gressklipperen eller snøfreseren. 100m løs CAT5e kabel koster bare noen hundrelapper og gir garantert mye bedre og sikrere frobindelse. Dette er garantert mye billigere dersom du slipper å grave osv. Jeg har lest andres erfaringer her på forumet med bruk av kabel utendørs og mange sier det fungerer fint selv om vinteren.

 

en av grunnene til at jeg ikke kan gå med det forslaget er at jeg skal flytte om et år. og da vil jeg heller bare sitte igjen med et aksesspunkt som jeg faktisk kommer til å bruke.. enn en 100 meters lang kabel som jeg ikke kommer til å få brukt. dessuten er det altfor mye arbeid med å sikre de kablene som skal strekkes til 4 hus. det ligger veldig dårlig til for å gjøre det. desverre.

 

dessuten syns jeg at wireless er et mye mer spennende prosjekt enn å ha vinduer på gli for å slippe en tp kabel inn. :thumbup:

 

men det var god argumentasjon. :D

Endret av netbrain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil gi god link på de avstandene du nevner, forutsatt at det er fri sikt. Det fine med wet11 klientene er at du tar ut bredbåndet i vanlig tp kabel, og det er ingen problem å koble flere maskiner bak samme klient. Du burde komme ganske langt med 5 lapper..

Hva mener du med 5 lapper? (5 tp porter?)

Tror han mener 5 samer... :p

De kalles også høvdinger, og før så var de lilla, nå er de blå.... :hmm:

 

Se her du om du fortsatt lurer!

 

Lykke til med prosjektet! Du får nesten lage en slags "worklog"!

Lenke til kommentar
Hva med den Her antennen?

Ja den vil ikke duge.. mitt hus må nesten vær et knutepunkt. og derfor trenger vi en omni antenne (360grader) på taket her. mens de andre heller kan ha pringles antenner eller.noe. men bare pøs på med forslag :thumbup:

Sjekk helt i slutten av den tråden der. ArticOC har bygget en omni (360°) antenne som også skal være meget bra. Her er direktelink til den aktuelle posten:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=259283&st=55

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er vits å sette opp noe 108Mbit nettverk. Det holder sikkert i lange baner med 54Mbit. (mye billigere, og ca like god/dårlig dekning på de avstandandene der)

 

nei men 108mbit nettverket er for de pc'ene som allerede er inne i huset. jeg satset på en 11 eller 54 mbit forbindelse til de andre husene.

Da er det i hvertfall ingen vits å satse på 108Mbit.

 

Hastigheten i hele nettverket vil alltid begrenses seg til den laveste hastigheten.

Eksempel: Hvis du har 2stk 108Mbit kort, 2stk 54Mbit-kort, 2 stk 22Mbit kort, 2 stk 11Mbit kort så vil hele nettverket holdes nede på maksimalt 11Mbit hele tiden. Selv når det kun overføres filer mellom to raskere kort.

Lenke til kommentar
spør http://www.wlansupply.no og be dem å sette opp et forslag!

Hei, beklager et noe forsinket svar!

 

Dette skulle være en grei løsning for så korte avstander som hos dere:

 

Klienter:

Ant.    Varenr.        Produkt(er)

Pris/stk

1      000003  Buffalo Airstation G54 USB Adapter              756,-

1      000043  Pigtail 30cm MC - SMA female chassis    291,-

1      000050  5m Antennekabel SMA male / SMA male    255,-

1      000146  8dBi Flat Panel Antenne                        406,-

 

                                                                        Moms

410,-

 

                                                SUMTOTAL (NOK inkl MVA)

2118,-

 

 

 

Base:

Ant.    Varenr.        Produkt(er)                            Pris/stk

1      000017  Buffalo AirStation G54                  977,-

1      000135  Pigtail 50cm MC - N Female chassis      344,-

1      000047  5m Antennekabel N male / N male        559,-

1      000018  8 dBi Compact Omni Antenne              897,-

 

                                                                Moms 666,-

 

                                        SUMTOTAL (NOK inkl MVA) 3443,-

 

 

Det er her valgt 54Mbps produkter. Kan godt byttes ut med 11Mbps for å oppnå

en rimeligere løsning hvis det er ønskelig.

 

 

dette var litt i dyre laget, men antenner kan vi lage selv. takk simen1 for innlegget. det at farten ble nedsatt til den farten den laveste klienten hadde var jeg ikke klar over. så vi kan egentlig ikke håpe på bedre enn 11 mbit? altså. er det vits i å investere i utstyr som klarer 54mbit hvis en klient ikke klarer 54 og trekker alle ned til 11?

Lenke til kommentar

javell i dag var det egentlig bestillingsdag og det vi sitter igjen med i planleggingsdelen er:

 

forlsag.png

 

og at vi skal ha:

 

3 ZyXEL ZyAIR G-1000 Access Point

2 Belkin 54mbit pci kort.

 

dermed bygge 1 omni antenne til mitt hus (i midten) og en biquad antenne. de gule (klientene) skal ha cantenna's mens de andre ap'ene skal ha biquad antenne og/eller omni.

 

på de nye ap'ene (zyxel) så er det to antenner og som gir tøtte for to ulike sett med antenner. for eksempel en biquad å en omni antenne. (dette kan bli bra :D)

 

så hva syns dere om planen til nå? :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har vi fått en pakke med utstyr.

 

2*linksys wap54g

2*dlink 10/100/1000 switch

1*belkin wlan kort 55mbps

1*zyxel gigabit nettverkskort

 

så er spørsmålet. skal de to aksesspunktene settes opp som bridge mot hverandre? skal ha en sentral dhcp server som gir ip til alle. ved repeater så kan du vell ikke fysiskt koble den til en switch?

Lenke til kommentar

Nå er aksesspunktene oppe å kjører. 2 pc'er er i nett på en distanse av 60-70 meter. vi har en fart på 10-15 mbit uten antenner nå. men satser på vi kan få en fart på 54mbit med antenner.

 

det jeg bekymrer meg over er om vi kan oppnå den farten hvis jeg har en hjemmelagdet omni antenne? eller må jeg få meg noe annet?

 

noen som kan forklare litt om dBi systemet?

 

takk. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...