Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN i nabolaget.


Anbefalte innlegg

Heysann. Vi er 4 hus i et prosjekt om å sette opp et WLAN i nabolaget. Jeg er vell kjent med nettverk i form av RJ-45 pluggen, men jeg har aldri vandret ut på WLAN siden før nå. Jeg forstår veldig grovt hvordan det fungerer med WLAN men ikke så godt som jeg kunne ha tenkt. Det er her dere kommer inn :thumbup: .

 

PROBLEMET:

 

Vi ønsker et lokalt wlan som er stabilt, og raskt til en billig penge uten å kjøpe for mye utstyr (flytter om et år). Wlanet må dekke et område på sirka 70 meter i alle retninger fra midtpunktet (mitt hus).

 

alle husene har en egen telenor linje opp mot internett og dette skal ikke deles til klienter på wlanet som er utenfor husets grenser.

 

SPØRSMÅL:

 

1. Hva trenger vi av utstyr (vil helst ha noe som støtter 108Mbps + switch)?

2. Hvordan kan vi sette opp nettverket uten å dele internett med hverandre?

3. Hvilke hastigheter kan vi forvente på en slik avstand?

 

Ja.. glemte visstnok resten av det jeg skulle skrive.. :blush:

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

saken er den at jeg kunne koble meg på med en apple ibook maskin på et aksesspunkt som allerede finnes i et av husene (70-80 meter borte) og det aksesspunktet er inni huset. ikke plassert i noe vindu.. men gjennom veggen og møbler o.l greit nok farten jeg fikk da bare var 1.mbps men med tanke på det er et 802.b nettverk så syns jeg det var bra gjort.

 

senere prøvde jeg med et eksternt wlan usb kort med ekstern antenne. satte antennen i vinduet mitt og pekte ner mot huset. jeg hadde en overførings fart rundt 300 Kb/s.

 

tror dere fremdeles det kan bli så dyrt?

Lenke til kommentar

Her har du en foreløpig tanke på oppsettet.

 

tanke1.gif

 

noen tanker og ideer mot det her?

pro and cons?

 

noen som vet om noen adresser som forklarer dB systemet med wireless komponenter. og hvor mye dB man mister ved hver 10 meter? osv. etc.

Endret av netbrain
Lenke til kommentar

Jeg har en D-link router/ap med 1WLAN+4LAN porter, får kontakt med klient på 300+ meter avstand, begge med standard rundstråleantenne.

Det skal være sagt at signalet er relativt ubrukelig, men det burde ikke være noe problem på opp til 100 meter, det koster heller ikke så forferdelig mye for en kraftigere antenne, får brukbare til 1-2000kr.

D-link har også lovet en ny firmware ( Extended Range ) som skal gi enda høyere hastighet og rekkevidde, men har ikke sett at denne har kommet enda.

 

Hvis du er nevenyttig kan jo 4 stk cantennas ( link over ) være noe...

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvor mye kroner du har lyst til å legge i utstyr, men uansett hva du går for så vil det koste noen kroner..

 

Utifra tegningen din har du et sentralt bygg i senter, og du bør ha det som base. Jeg hadde satt opp et access punkt på bygget i midten med en rundstråle (ala omni el lign) gjerne på taket slik at du kommer litt opp fra huset, og koble til de andre byggene med retnings orienterte antenner/paraboler (disse varierer veldig i pris) 12-18 dbi. Forslag til klient bridger kan feks være: WET11 fra linksys. Disse kan du ta av den orginale antennen på, kjøpe coax kabel og reversed small sma plugger. Montere parabol på de byggene som skal koble til, og sikte inn mot huset i senter. Dette vil gi god link på de avstandene du nevner, forutsatt at det er fri sikt. Det fine med wet11 klientene er at du tar ut bredbåndet i vanlig tp kabel, og det er ingen problem å koble flere maskiner bak samme klient. Du burde komme ganske langt med 5 lapper.. Skulle gjerne ha foreslått linksys som aksesspunkt, men hvis det skal være et knutepunkt så har disse boksene en tendens til å trenge en boot av og til.. Har en linksys hjemme som accesspunkt, og den har oppført seg bra (men har vært borti flere som ikke har det..) utover linksys har jeg brukt mye symbol/cisco, men de koster skjorta så jeg antar at det ikke er aktuelt her (symbol har noe dårligere ytelse enn andre med samme standard, men de er utrolig stabile..)

 

Spør noen andre om hva du bør bruke som aksesspunkt, jeg bruker som sagt litt dyre merker -så jeg har egentlig ikke så mye erfaring med de billigere merkene..

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvor mye kroner du har lyst til å legge i utstyr, men uansett hva du går for så vil det koste noen kroner..

 

Regner med at rundt 5000,- kroner totalt for alle hus ikke skal bli et problem.

 

Utifra tegningen din har du et sentralt bygg i senter, og du bør ha det som base. Jeg hadde satt opp et access punkt på bygget i midten med en rundstråle (ala omni el lign) gjerne på taket slik at du kommer litt opp fra huset, og koble til de andre byggene med retnings orienterte antenner/paraboler (disse varierer veldig i pris) 12-18 dbi.

Forslag til klient bridger kan feks være: WET11 fra linksys. Disse kan du ta av den orginale antennen på, kjøpe coax kabel og reversed small sma plugger. Montere parabol på de byggene som skal koble til, og sikte inn mot huset i senter.

Skal se på antennen sener når jeg kommer hjem.

Dette vil gi god link på de avstandene du nevner, forutsatt at det er fri sikt. Det fine med wet11 klientene er at du tar ut bredbåndet i vanlig tp kabel, og det er ingen problem å koble flere maskiner bak samme klient. Du burde komme ganske langt med 5 lapper..

Hva mener du med 5 lapper? (5 tp porter?)

Skulle gjerne ha foreslått linksys som aksesspunkt, men hvis det skal være et knutepunkt så har disse boksene en tendens til å trenge en boot av og til.. Har en linksys hjemme som accesspunkt, og den har oppført seg bra (men har vært borti flere som ikke har det..) utover linksys har jeg brukt mye symbol/cisco, men de koster skjorta så jeg antar at det ikke er aktuelt her (symbol har noe dårligere ytelse enn andre med samme standard, men de er utrolig stabile..)

 

Spør noen andre om hva du bør bruke som aksesspunkt, jeg bruker som sagt litt dyre merker -så jeg har egentlig ikke så mye erfaring med de billigere merkene..

 

Skriver mer når jeg er ferdig med skolen.. stay tuned. :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg så på den Wet11 aksesspunktet. men den har ingen av tingene jeg trenger. jeg vil helst ha et aksesspunkt med minst 2 tp portert. med støtte for b/g teknologi og opptil 108 mbps.

 

Jeg så først på en Dlink DI-624 men jeg fikk vite at denne ikke kunne koble seg opp mot andre aksesspunkt? stemmer det?

 

tenker nå på å få tak i et aksesspunkt. en 360 graders antenne som vi kanskje kan ha på hustaket (problemet blir vell mye datatap på lengden ved kabelen?) og til klientene ha en can-antenna.

 

så har jeg jo problemet ved å skille noen av brukerene på wireless til å få adgang på internett tilkoblingen.

 

noen flere tanker?

takk til alle de som har svart til nå :love:

Lenke til kommentar

Har sittet foran dataen hele dagen i dag og lest på antenne, antenne bygging, wireless produkter o.l. det jeg har kommet fram til er at vi skal følge den supre teginingen min (lenger over). og vi skal kjøpe inn det her i fase 1.

 

Fase1:

SUM: 4 261,-

 

Fase2:

 

hvis ikke forbindelsen er tilfredstillende (jeg regner med at forbindelsen mellom de 2 aksesspunktene vil være ok) mellom de to klientene til aksesspunktene så skal vi lage til våre egne pringles antenner eller noen andre med mer dbi. Dette må nesten testes ut.

 

Nå kaller jeg på alle data gurus for hjelp! tnx :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er vits å sette opp noe 108Mbit nettverk. Det holder sikkert i lange baner med 54Mbit. (mye billigere, og ca like god/dårlig dekning på de avstandandene der)

 

Den praktiske hastigheten vil avhenge mye av hvilke vegger signalet skal gjennom og om det er trær og annet i veien. Jeg tipper du kan klare opp mot 10Mbit på de avstandene der dersom det er rimelig fri sikt mellom husene og "lette" vegger.

 

Forslaget om kabler er kanskje ikke så dumt om det får an å henge kabelen opp i forsvarlig høyde over veien og med forsvarlig sikring mot vind osv. (Jeg tror det er ulovlig, så det er spørs hvor mye risiko du vil legge i dette) Sjekk også om det går noen vannrør (bekker osv) under veien i nærheten. Du kan godt henge kabelen opp i trær ellers så du ikke tar den med gressklipperen eller snøfreseren. 100m løs CAT5e kabel koster bare noen hundrelapper og gir garantert mye bedre og sikrere frobindelse. Dette er garantert mye billigere dersom du slipper å grave osv. Jeg har lest andres erfaringer her på forumet med bruk av kabel utendørs og mange sier det fungerer fint selv om vinteren.

Lenke til kommentar
Hva med den Her antennen?

Jeg kan med hånden på hjertet bekrefte at den fungerer utmerket på avstander opp til flere kilometer. For trådstarters oppsett så holder det sikkert i lange baner uten parabolen, men kun med den retningstyrte antenna. Selv om det er en del trevegger så går det trolig fint opp på over 50% av hastigheten.

 

Ulempen med dette er at antennen er retningsstyrt og dermed ikke kan styres i alle retninger samtidig. Da må trådstarter evt sette opp en antenne mot hvert av de 3 andre husene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...