Gå til innhold

Peltier og strømforsyning :]

Anbefalte innlegg

For en stund siden kjøpte jeg meg et peltier-element

på 158ampere på microplex. er det noen som har et bra forslag til strømmforsyning? jeg skulle gjerne også ha kunnet kjørt elementet på 5 volt siden jeg bare har en globalwin vifte(skikklig støymaskin 48db).

Og får jeg egentlig noe effekt ut av et peltier element med bare vifte?

Noen som har peiling? :]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: jeg håper for guds skyld det ikke er 158 ampere's peltier du har (fytterakkern må ha vært litt av en psu det), du mener nok watt.

Med en såpass stor peltier som 158W må du ha vannkjøling, hvis ikke vil det etterhvert bli mye varmere en uten peltier.

Du kan nok kjøre peltierelementet på 5v men hva er vitsen? det vil ikke yte mer en ca 60w og det blir ikke nok om du har en litt klokket prosessor.

Lenke til kommentar

hum..skjønnte ikke helt det der, du skriver at med et så stort pelitier element så må man ha vannavkjølig? hva med et mindre et? Dem hadde jo også 80watts elementer der, Men det blir jo det samme som om jeg setter ned volten på det elementet jeg har nå til 6 volt eller no, gjør det ikke?

Lenke til kommentar

Hei

Nybegynnerguiden sier litt om peltier/tec:

http://www.overklokking.no/guides/nybegynn...el4/index5.html

Jeg vil si at alle peltier egentlig bør ha vannkjøling.. (I alle fall de som skal brukes på AMD CPU'er) Grunnen er at du må kvitte deg med varme fra både CPU og peltier (ja peltier gir fra seg en del varme).

Man må jo sørge for at man har et peltier-element som kan flytte nok varme vekk fra CPU for det første.. 80 Watts peltier på en AMD er dødfødt, du må nok opp i 130-200 Watt for å få skikkelig god effekt. Dette stiller igjen krav til kjøling! Et peltier-element virker ikke hvis den varme siden ikke blir kjølt :wink:

Eldorado: Kjører du bare peltier på det PSU'et eller har du andre ting der også? Hvor kraftig er det (Watt)? Du kobler den røde til 12 Volt (dersom det er et 12 Volts peltier seff..) og den sorte til jording (0 Volt). Det er kanskje lettest å ta strøm fra en "4 pins molex" / sånn strømkontakt som går til harddisker og CD-rom'er..

PS: Ikke lek med peltier og annen ekstrem kjøling før dere har skikkelig greie på det.. Du kan ødelegge et peltier på ca. 5 sekunder dersom det brukes feil, og en del komponenter kan ta kvelden også ! Få med dere problemer som strøm, kondens/isolasjon før dere i det hele tatt tenker på å plassere noe i maskinene!

Lenke til kommentar

Alså du skal bruke en Enermax EG465AXVEFMA som klarer 33A i 12v ( http://www.enermax.com.tw/products/eg-365axve-fma.htm ) ... du må ikkje ha denne Enermax EG465PVE ... denne klarer berre 20A i 12v alså du klarer ikkje å dekke behovet til pelten på 226w som trekker 24A i 12v ... Denne Enermax EG465AXVEFMA som du har kjøpt er alså denne som er lik denne som du finner her på http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...NR=EG465AXVEFMA ... denne koster 1087 ,- NOK på MicroPlex.no ... du MÅ IKKJE HA http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=EG465PVE som koster 898 ,- NOK på MicroPlex.no det er den som ikkje klarer å dekke behovet til Pelten ... Du må alså ha ACTIVE PCF på din Enermax 431Watt

Har tenkt å kjøpe ein slik pelt på 226Watt eg oxo ... skal berre finne ein god PSU først , å det ser faktisk ut som du har klart å finne den til meg :smile: ,men når du trekker 24A fra Enermaxen ( EG465AXVEFMA ) klarer den da å holde resten av systemet oppe å gå ? det er da berre 9A igjen på 12volten som han brukast til andre "fjask & Snask" ... kan tenke denne Powersupplyen kommer til å bli VARM ... håper dette går bra ... Kunne tenkt meg ein Active PCF versjon av 550Watt versjonen til Enermax ... denne hadder sikkert klart å levert alt som skulle trengest til PC'en inkludert Pelt på 226watt

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: KickF på 2002-05-06 21:06 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: KickF på 2002-05-06 21:11 ]

Lenke til kommentar

Du har ikke kjøling på den varme siden, det er problemet.

Kjør den på 5 volten din i 2 sek og hold på begge siden av den med fingrene da kjenner du hvilken siden som er kald/varm lettere :]

Lenke til kommentar

Og btw noen som vet om det går ann å "sette sammen" 2 strømmforsyninger til bruka av peltier? Har en strømforsyning i maskinen som ikke gir nok watt, så hadde tenkt og ta 12/5 volten fra en annen jeg har liggendes og koble sammen den på den 12/5 volten i maskinen for så og koble på peltieren. Funker dette? Disse strømmforsyningene er ikke av likt merke men har nogenlunde samme "watt styrke".

Lenke til kommentar

Har nå testet Peltieren min, men fikk ikke plass til coldplaten under så jeg fikk bare startet den på 633mhz. Må si jeg ble litt overrasket, kjørte den på 5 volt og cpu gikk ned til 18grader (er vel på ca 32 grader uten) (system temp 30)

ikke dårlig for å være et viftekjølt opplegg. :]

Lenke til kommentar

WHATTA?? jeg trodde man måtte ha større psu enn 431W hvos man skulle ha 226W peltier?? funka det? fy f*** da! jeg vil også ha!!!! da spør jeg: vil ett 170W ellerno peltier funke på min 340W chieftec? eller burde jeg gjøre slik som eldorado, kjøpe 431W enerma + 226W peltier. Har XP1800+. og, hvis jeg skal ha :grin: peltier på HK, går dette ann?? hadde vært litt fett ja..

Lenke til kommentar

Jeg har byttet til 550W PSU. 226W/12V = 19A (trodde jeg), men det duger visst ikke. 431W PSU hadde 20A så jeg trodde det skulle holde, men jeg leste på Danger Den sine sider at det anbefales 24A PSU. Så da duger 550W.

Har bestillt en, men jeg lurer på om jeg klarer å kjøre systemet sammen med peltieren på samme PSU?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...