Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To maskiner i nettverk

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg sliter med å få to maskiner i nettverk; en bærbar og en shuttle. Det har alltid fungert før, men etter at jeg formaterte begge maskinene, vil ikke den bærbare i nettverk. Den stasjonære er helt klar for fildeling, det har jeg testet med andre maskiner, men den bærbare finner jeg ikke på nettverket. Begge har internett i fra samme hub, så jeg vet at de er koblet til.

Jeg regner vel med at det er noe jeg må låse opp på den bærbare, men vet ikke hva. Noen som har tips?

Begge maskinene kjører XP pro SP1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Client for Netware"? Hva er dette for tulleforslag? Hva i all hverden skal han med en Novell-klient? :)

Checklist:

- Har begge maskinene IP i samme IP-range? (f.eks. 10.0.0.x eller 192.168.1.x)

- Får du pinget den ene maskinen fra den andre, og omvendt?

- Har begge maskinene enablet "File and Printer Sharing for Microsoft Networks"?

- Er den innebygde software-brannmuren i XP slått på med strenge settings? Bruker du en annen brannmur (ZoneAlarm etc.)?

- Har du noen åpne shares på begge maskinene?

- Finner du maskinene under local network?

- Har du prøvd å skrive inn "\\maskin1\navnpåshare" på den ene maskinen og "\\maskin2\navnpåshare" på den andre?

- Har begge maskinene en bruker med lese/skriverettigheter som du kan logge deg på med? (..hvis du i det hele tatt får opp påloggingsbildet, selvsagt)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Fra Shuttle finner jeg laptop når jeg viser datamaskiner i arbeidssgruppen, men jeg får ikke tilgang til den. Fra laptop finner jeg ikke Shuttle når jeg gjør det samme. Er vel noe som er låst/annerledes på laptop?

Lenke til kommentar

Har du en router med DHCP server i nettverket? Ellers vil nok ikke begge maskinene få tildelt hver sin IP addresse fra din ISP. Det du da må gjøre er å gi den bærbare en intern IP addresse, denne vil da bare være synlig innenfor ditt LAN og vil få internett forbindelse gjennom den andre maskinen.

Her er fremgangsmåten for å skifte IP addresse:

Control Panel > Network Connections > Local Area Connection > General > Properties > General > Internet Protocol (TCP/IP) > Properties > Use the following IP address > IP address: 10.0.0.10 > Subnet mask: 255.0.0.0 (fylt ut automatisk)

IP addressen du kan bruke her er 10.0.x.x eller 192.168.x.x hvor x er valgfrie tall opp til ca 250. Disse er addresser som automatisk vil være usynlige på det offentlige Internett.

De andre opplysningene er ikke viktige akkuratt nå.

Så skal du sette opp internett- og fildeling. Dette gjør du enkelt med "Network Setup Wizard", her følger veiledningen:

Control Panel > Network Connections > File > Network Setup Wizard... > Følg veiledningene på skjermen!

Da tror jeg alt skal være i orden, sa sant jeg ikke har missforstått din situasjon.. Ellers er det en bra sjekkliste nedenfor :) Lykke til

NB! Er nybegynner innenfor nettverks konfigurasjoner, så disse opplysningene kan være "feilaktige" :)

----

Tjenestene som er listet nedenfor er normalt installert som standard i Windows XP, mangler derimot en av dem må du installere denne før du kan dele filer.

Klent programvare for TCP/IP:

Control Panel > Network Connections > Local Area Connection > General > Properties > General > Install... > Client > Add > Client for Microsoft Networks

Støtte for TCP/IP protokollen:

Control Panel > Network Connections > Local Area Connection > General > Properties > General > Install... > Protocol > Internet Protocol (TCP/IP)

Fil- og Printerdeling:

Control Panel > Network Connections > Local Area Connection > General > Properties > General > Install... > Service > File and Printer Sharing for Microsoft Networks

NetWare er neppe nødvendig, men her er alikevell fremgangsmåten:

Control Panel > Network Connections > Local Area Connection > General > Properties > General > Install... > Client > Client Service for NetWare

Endret av entob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...