Gå til innhold

PIN på harddisk kontakten knakk?

Anbefalte innlegg

Jeg var uheldig når jeg monterte den ene harddisken, en PIN på selve ATA-kontakten knakk av... nå virker ikke harddisken...

Er dette noe som kan repareres?

Det ser ut til at PIN'ene kan dras ut (og skiftes?) og det er fremdeles mulig å få tak på den PIN'en som er knekt...

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var med å få en slik på plass... engang..

Husket ikke helt hva vi festet den med, men vi fikk den til å fungere slik at vi fikk kopiert ut det vi trengte..

Tror nok at kontakten er loddet fast i selve kretskortet på disken.

Så det er nok ikke noe å fixe på.

Billigere å kjøpe nytt (hvis det i det hele tatt lar seg gjøre å bytte kontakten).

Lenke til kommentar

inneholder all data jeg har tatt vare på (100-160GB), musikk, filmer, dokumenter osv.. så jeg må iallefall få kopiert disse... helt ny harddisk..... argh...

Det ser ut som om PIN'en er blitt trykt innover... Ser også ut som om jeg kan skifte ut hele kretskortet.. må nesten kjøpe en ny lik harddisk eller noe...

Er det firmaer som driver med slike reperasjoner? Produsenten kanskje? (samsung)

Endret av entob
Lenke til kommentar

Jeg haddde samme problemet med SATA disk, jeg knakk hele kontakten ved et uhell. Men jeg loddet bare ledningene fast til harddiskens kretskort, og det har fungert siden.

Med en ATA kontakt er det litt vanskeliger men det burde være fult mulig å lodde lederen som hører til den knekte pinnen direkte på kretskortet, du må riktignok ofre en ATA kabel men det er billigere enn å kjøpe en ny harddisk.

Lenke til kommentar

Hvis du kapper en knappenål i passende lengde og stikker den inn i kabelen der hvor den knekte pin`en skulle treffe, kan du faktisk få kontakt. Det er viktig at du ikke skyver nålestykket helt i bunn på hullet i kabelen, men lar 1-2 mm stikke ut. Det må være tilsvarende klaring inni i hullet på kabelen slik at den får gli inn passende når du setter kontakten på disken. Hvis du er skikkelig heldig kan nåla faktisk nå bort til resten av den knekte kontakten og lage en god nok forbindelse til at du får ut dataene dine. Vær obs på at kontakten må trykkes rett inn og holdes der. Den minste bevegelse i feil retning vil bryte eventuell kontakt du har oppnådd.

Hvis hullet i kabelen er for trangt kan du jo utvide det med et svært tynt bor og f.eks. en dremel.

På eget ansvar selvfølgelig. Lykke til.

:)

Lenke til kommentar

Samsung kan vel kanskje skifte ut kretskortet på fabrikken... Jeg er villig til å ofre noen kroner istedet for å miste 100-160GB med data!

Se VELDIG vanskelig ut å lodde fast noe... det er en PIN i den nederste "remsen" av ledere..

Lenke til kommentar
Hvis du kapper en knappenål i passende lengde og stikker den inn i kabelen der hvor den knekte pin`en skulle treffe, kan du faktisk få kontakt. Det er viktig at du ikke skyver nålestykket helt i bunn på hullet i kabelen, men lar 1-2 mm stikke ut. Det må være tilsvarende klaring inni i hullet på kabelen slik at den får gli inn passende når du setter kontakten på disken. Hvis du er skikkelig heldig kan nåla faktisk nå bort til resten av den knekte kontakten og lage en god nok forbindelse til at du får ut dataene dine. Vær obs på at kontakten må trykkes rett inn og holdes der. Den minste bevegelse i feil retning vil bryte eventuell kontakt du har oppnådd.

Hvis hullet i kabelen er for trangt kan du jo utvide det med et svært tynt bor og f.eks. en dremel.

På eget ansvar selvfølgelig. Lykke til.

:)

siste utvei! :thumbup:

Lenke til kommentar

Om pinnen bare er bøyd inn og ikke knekt er det mulig å bøye den tilbake igjen.

Da må du inn på baksiden av printet.

Etter at du har skrudd løs printet må du være litt forsiktig med kontaktene mellom printet og resten av disken. Går greit om du forsiktig drar delene rett fra hverandre.

Binders fungerer forresten like bra som nål. ;)

Lenke til kommentar
Om pinnen bare er bøyd inn og ikke knekt er det mulig å bøye den tilbake igjen.

Da må du inn på baksiden av printet.

Etter at du har skrudd løs printet må du være litt forsiktig med kontaktene mellom printet og resten av disken. Går greit om du forsiktig drar delene rett fra hverandre.

Binders fungerer forresten like bra som nål.  ;)

ser det nå, men er litt usikker på om jeg skal prøve meg på å skru av kretskortet... tror jeg gjør det...

REBOOTER NÅ!

PIN'en er brukken helt inntil kretskortet... har nå demontert kortet, tatt ut PIN'en og montert den inn i kabelen.. PIN'en er bare så vidt i kontakt med harddisken!

verdt et forsøk :!:

Gikk desverre ikke... :no:

Får spørre om det kan bestilles et nytt kretskort...

Endret av entob
Lenke til kommentar
Hvordan skjedde dette egentlig? Satte du i kabelen opp-ned, slik at det punktet i kontakten som er "tettet igjen" klemte inn pinnen?

Jeg satte ikke kabelen opp-ned nei :!:

Det er et merke på kabelen som tyder på at jeg har trykket litt hardt, samtidig som PIN'en har satt seg fast.. uflaks.. PIN'en er blitt trykt innover og til slutt knekt av.. Det er rom for lodding, så prøver det i dag.. Alternativet er å kjøpe en ny harddisk for å få tak på et nytt kretsbrett..

Lenke til kommentar

Hei,

IBAS skriver dette når man henvender sig til de:

For at Ibas skal kunne bestemme omfanget av skaden, utføres først alltid en

analyse som leveres til fast pris kr. 790,- for private. Analyserapporten

leveres skriftlig og gir svar på hva som kan rekonstrueres, hvor lang tid

det vil ta, og prisen på selve rekonstruksjonen som utføres etter egen

avtale. For priser og tidsfrister for private vennligst kontakt Ibas.

Prisen er uten moms - dertil kommer så prisen for å fikse disken.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Ja, det er mitt tips og. Kjøp en helt identisk disk. Skru av kretskorte og vær forsiktig og studer alle punkter hvor den kobles til HDen. Sett det nye kretskorte på den gamle disken. Kopier ut dataen, og sett kretskorte tilbake på den nyeste og bruk den videre.

btw, det selges mye sær hardware på ebay...kan hende at de selger et rent kretskort for akkurat din disk.

AKIRA

Lenke til kommentar
Mener å huske en som klarte å brenne kretskortet på en Maxtor disk..

Han kontaktet Maxtor angående dette.. og de kunne fortelle at det ikke bare er å bytte kretskortene med en likens disk.

Hei,

Maxtor skriver dette når man henveder sig til dem ang brent kretskort:

Maxtor does not sell circuit boards or any other parts.

Please be aware that the warranty (if still valid) will be voided if you replace the circuit board.

To replace the circuit board on all Quantum and SCSI Hard Drives (up to and including the Atlas 10K III): Example GTLA or P/N ZZ10ayyz-xx-x (or ZZ10ayyz Rev. xx-x). ZZ and z have to be the same as the original drive, otherwise it is not possible to replace the circuit board. The same format applies to models DiamondMax Plus D740X, DiamondMax D540X-4K, here the relevant number is called Maxtor GTLA.

For the following Maxtor hard drive models: Fireball 3, DiamondMax 16, DiamondMax Plus 8, and DiamondMax Plus 9 there is also a GTLA Number on the model (next to barcode on the bottom of the drive). Format 1Y222J2223322. 1, 2 and 3 stand for numbers, Y and J for letters. The numbers 1 and 3 as well as the letter Y need to be identical to be able to replace the PCB on these drives.

To replace the circuit board on all other Maxtor drives the drives need to have the same PCBA uplevel number (which describes the revision of the circuit board) and need to be from the same drive family (e.g. Diamond Max 60 or D540X-4D).

They don't need to have the same capacity. You can find the model numbers of particular product families on our website. Under the following link http://www.maxtor.com/en/support/products/index.htm select your specific drive and it should show all model numbers of the same family.

The following link should help you locate the correct numbers:

https://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor....php?p_faqid=824

Hvilket betyr at man godt kan ta et kretskort fra en 80GB HD og sette på en 200GB HD (eller omvendt), hvis bare de har samme GTLA nummer (samme familie). Dette gelder Maxtor diske.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...