Gå til innhold

Første maskinen du hadde


nippleboy

Anbefalte innlegg

Husker jeg hadde en morsom sak som het Oric i 82 m kassetspiller

Gikk så over til en BBC m 5.1/4 floppy i 85

 

Så i 89 kom den min egen lille XT en 386 og hele 512K ram og 20 MB HDD var gromme saker det CGA skjerm he he he det var i Sierras flotte dager det.

 

Hadde dette vært noe forresten for oss liltt små paranoide rare luringer som humper rundt med litt data til tider??

 

http://www.thinkgeek.com/gadgets/security/68b7/ :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Commodore 64. Hadde til og med diskettstasjon til den og en cartridge som gjorde at du fikk en primitiv GUI istedenfor å måtte skrive alle kommandoene :p.

 

Edit: Jeg så en lignende tråd i går, men den omhandlet hvilken PC som var den første. Denne tråden omhandler vel hvilken datamaskin generelt, så trådene er ikke identiske (for dem som måtte komme over denne og tenke på at de så en lignende i går).

Endret av eught
Lenke til kommentar

den første ever var en datamaskin fra Texas Instruments..

tror denne var dårligere enn Commodore 64 tilogmed, som eg også fikk etterhvert, etterfulgt av en datamaskin med en cyrix 100Mhz CPU og 650MB Harddisk. Denne maskinen kosta 12990,- på OBS mariero i stavanger for 7-8 år siden sammen med en 14" skjerm.

Det minneverdige med denne maskinen er at dette ble min siste komplette ferdig pc eg kjøpte.. hehe

 

plotselig begynte eg å tenke over alle pengene eg har brukt på pc siden min første pc.. pigede ta.. det lir nogen kronestykker gitt.

Lenke til kommentar
den første ever var en datamaskin fra Texas Instruments..

tror denne var dårligere enn Commodore 64 tilogmed, som eg også fikk etterhvert, etterfulgt av en datamaskin med en cyrix 100Mhz CPU og 650MB Harddisk. Denne maskinen kosta 12990,- på OBS mariero i stavanger for 7-8 år siden sammen med en 14" skjerm.

Det minneverdige med denne maskinen er at dette ble min siste komplette ferdig pc eg kjøpte.. hehe

 

plotselig begynte eg å tenke over alle pengene eg har brukt på pc siden min første pc.. pigede ta.. det lir nogen kronestykker gitt.

Tror vi hadde akuratt den samme Cyrix'en

Lenke til kommentar

Er ikke så gammel, 15 år (født i 1989, for dere som ikke gidder regne) eide seff ikke min egene datamaskin, men kunne lære noe MS_DOS + spille hangman (kunne ikke lese/skrive) :p Den PC'en var tiljordskommet før meg og hadde en skjerm som viste kun orange! Husker når vi fikk en ny PC, levert med win 3.11- (66Mhz pentium, 4mb ram osv) som var mer barnevennelig med grafisk brukergrensesnitt :lol:

 

Tror nok denne tråden passer bedre for dere som er litt eldre en meg. Alltid morsomt å lese slike tråder!

Lenke til kommentar
CBM-64...

Men min første PC var en Commodore 386-16Mhz med 2Mb ram 40Mb HDD

2mb ram?? det må nok vere feil 20kb tneker jeg.

 

:love: Min første pc var en intel pentium 233mhz med 32mb ram og hele 2mb grafikkort

Hehe, kjøpte en Packard Bell med samme specs. Kjøpte etterhvert et voodoo 2 kort; half-life ble en åpenbaring :D

Lenke til kommentar

Min første var en Sharp (MZ-721 ?) med kassettspiller og en fargeplotter

med fire farger.Begge innebygget. Den skrev ut på en liten "dorull".

Den var i handelen på samme tid som Commodore 64.

 

Dette var så dølle greier at jeg ikke kjøpte ny maskin før i

april '93. Den hadde Windows 3.1 og omsider kunne en PC

brukes til noe matnyttig, og spille bra spill med. :p

 

Dette vil jeg kalle min første "skikkelige" datamaskin.

 

Det var en Brick 486 SX25 som senere ble oppgradert til

DX 2 66. Den fikk etter hvert også CD-ROM og lydkort.

De oprinnelige 4MB RAM ble i allefall doblet etter det jeg husker.

Og den originale 170 MB HDen ble byttet ut med en på 1,3 GB.

 

Dette siste ga meg mye hodebry. Maskinen fant bare vel 500MB. :hmm:

En IT-guru fant til slutt ut at det var rammen som gjorde HDen

uttagbar som var synderen. Flatkabel direkte fra HK til HD var

løsningen. :D

 

Som dere skjønner, den fikk et langt liv og ga meg gode minner...

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

IBM Aptiva... 133 mhz.

16 mb ram

2 mb skjermkort

4x cd-rom

15"

+ printer

 

Med Windows 95 og greier. Skikkerlig opplegg. Jeg var i drømmeland. Kosta 17 000 da :|

 

Jeg husker vi måtte oppgradere litt for vi skulle ha Internett. Betalte vel 700 kroner for 32 mb ekstra ram. Ble spesialbestilt og greier.

Endret av dan1el
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...