Daffadu Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Vi i Meldal-LAN har planlagt å kjøpe inn en server-pc som skal brukes som fil-server og til å dele internett. Til denne kunne vi tenkt oss USB2-HD'er som er lette å flytte fra maskin til maskin. Det vi lurer på er om usb2 hd'er er tregere enn vanlige hd'er, og om de egner seg til å brukes i en fil-server. Et annet spørsmål er om det blir overload når pc'en brukes både som filserver og til å dele internett. Takk for alle seriøse svar! mvh Dagfinn S. Reitan Styremedlem Meldal-LAN Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Firewire yter bedre enn usb2.0, men for en filserver så anbefaler jeg sterkt å bruke di interne tilkoblingsmulighetene dere har. Invester i et ok server kabinett med gode kjøleløsninger til harddiskene, og eventuelt noen pci kort med flere tilkoblinger om dere trenger det. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 hei, jeg heter terje, og er også med i samme klubb som daffa det som vi ønsker med usb2/firewall disker er at de kan være mobile, at vi kan ha dem i våre egne maskiner, for så å koble dem på filservern når det er LAN.. men er det ulemper som fart osv? vil gjerne ha svar på det. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Uten at jeg har studert spesfikasjoner på eksterne usb disker vil jeg påstå at dette er en dum løsning. det er mye større responstid via usb, og hastigheten er heller ikke bra nok.. som fildeling til 1-2 brukere, eller som backup disk er de eksterne helt perfekt, men som filserver til ett LAN med 40-50 brukere blir det dårlig.. vil mest sannsynlig ikke funke så bra i det hele tatt.. vil ta sånn 30-40 sec når du browser sharet ... kjøp heller s-ata disker og sånne ramme dingser som du stapper inni maskinen.. du finner sikkert sånn rammer som er så rimelige at dere kan kjøpe to hver, så kan dere flytte diskene mellom private og lan serveren når dere trenger det.. servern må bootes da men det er vel ikke noe stort problem. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hvis dere MÅ ha eksterne disker så sats på firewire. Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Men SATA-disker bør vel stå i REID? Hvis en må begynne med et nytt sett hver gang en skal bytte plass kan det bli trøbbel. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hvorfor skulle SATA disker absolutt stå i RAID? Det er seff en fordel, men ikke nødvendig. Dessuten så er det ikke så vanskelig å flytte en harddisk fra en pc til en annen. Evt. kan man kjøpe både og, hvis man har god råd Herr Brun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå