Errae Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hei! Har asus hovedkort med to nettverksutganger. den ene brukes til mottak av internett ( adsl fra NGT ) og den andre står tilkoblet til en anna PC. Hvordan kan jeg dele internetten til den andre brukeren ? tusen takk for svar Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Du må bruke iptables. Tror ikke fedora har noen spes.verktøy for å sette det opp for deling - så dette er ikke distribusjonsspesifikt. Regner med at begge kortene kommer opp som eth1 og eth0 ? Det enkleste er kansje å bruke en switch... - NGT leverer ruter. Lenke til kommentar
Errae Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 hm,- hvor kan jeg få tak i ett slikt program som fikser dette ? prøvde med http://www.linuxforum.com/linux_tutorials/5/1.phprc.ipmasq , men det ville ikke fungere. Har ikke fått ruter fra NGT enda,- og må få bruke internetten før (= Ps: hvordan får jeg vist ip'en min ??? takk Lenke til kommentar
TorS Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 (endret) Hvis du mener hvordan du kan få vist den eksterne ipen din kan du gå på ei side ala http://www.whatismyip.com. Den interne ipen kan du finne ved å skrive "ifconfig" i en terminal. For å dele internetten kan du bruke iptables som nevnt før i posten her. Du må huske å sette /proc/sys/net/ipv4/ip_forward til "1". Dette kan du f.eks. gjøre med kommandoen: $echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward Så kan du sette opp iptables til å oversette fra-addressen på alle pakkene som går gjennom maskina som deler internett, fra ipen til maskina som står bak den, til dens egen ip. Det kan du gjøre med denne kommandoen: $iptables -t nat -A POSTROUTING -s 'ip-til-maskina-som-er-bak' -j SNAT --to-source 'ip-til-maskina-som-deler-internett' Du må da sette maskina som skal dele internetten som gateway for den andre maskina, og sette samme dns så den kan oversette navn til ipaddresser Jeg tror ikke det er noe mer du trenger, men hvis jeg forklarte noe på en rar måte, må du bare si fra EDIT: Fikset en feil i syntaksen min. Endret 22. august 2004 av TorS Lenke til kommentar
Errae Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 har det noe å si hvilken eth jeg mottar internetten på ? ( mottar på eth1 ) Lenke til kommentar
Errae Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Jeg fikk beskjed om at --SNAT var en unknown ARG... noen forslag ? Lenke til kommentar
TorS Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 (endret) Det var nok en skrivefeil fra min side ja Det skulle være -j SNAT og ikke --SNAT Prøv det, så bør det fungere. Det har ikke noe å si hvilket nettverkskort du mottar internett på dersom du ikke skal sette opp bestemte regler for at enkelte pakker skal få slippe gjennom, og andre ikke. For eksempel ved at alle pakker kan gå ut, men bare pakker som er relaterte til de som gikk ut kan komme inn. EDIT: Noe jeg forresten glemte å si i stad, var at hvis du setter /proc/sys/net/ipv4/ip_forward til 1, så vil den slå seg av neste gang du starter maskina. For å gjøre det permanent, kan du enten legge til "echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward", eller endre 'net.ipv4.ip_forward = 0' til 'net.ipv4.ip_forward = 1' i /etc/sysctl.conf. Endret 22. august 2004 av TorS Lenke til kommentar
Errae Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 den pc'en som skal motta internetten. Skal den være på motta ip via DHCP, eller stille inn de automatisk ? for jeg får ikke aktivert eth0 ( den som deler internetten ). får beskjed om at en annen vert bruker 192.168.0.1... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 For å si det enkelt: NEXTGENTEL sitt modem er også en (nat'ende) ruter. Så det helt klart enkleste er å kople en switch til modemet, kople pc'ne i denne og sette på automatisk. Vær så glad og lykkelig. Uavhengig av at pc #1 altid står på/virker/etc Lenke til kommentar
Errae Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 joda,- NGT hadde ikke igjen flere rutere så vi skulle få om to uker. ( Ja, det hørtes helt banalt ut !!! ) så vi må bare leve med litt roting i begynnelsen Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Ok. Men, mulig at jeg har mistet oversikten, men: 1. hvilket kort er internett koplet på (eth0/1?) 2. hvilken ip har kortet på linux-boksen mot LAN? i alle fall: to maskiner på ett lan kan ikke ha samme ip. Du har ikke installert dhcp-server på fc2-boksen, så bruk manuell Lenke til kommentar
Errae Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 eth1 > internet eth0 > lan Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Sett fast ip på eth0 til 192.168.0.1/255.255.255.0, og på windows-boksen setter du 192.168.0.2/255.255.255.0 - GW 192.168.0.1 og DNS et-eller-annet. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Slike små ekle router bokser er som oftest bare noe dritt, mye bedre med en egen maskin som router, og da kan den være server også. Jeg bruker FireHOL som frontend til iptables, funker veldig bra. http://firehol.sf.net/ Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 NGT routere har vel gjerne 10.0.0.0/8 nett på lokalsiden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå