Gå til innhold

Distribusjon av internett med FedoraC2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må bruke iptables. Tror ikke fedora har noen spes.verktøy for å sette det opp for deling - så dette er ikke distribusjonsspesifikt.

Regner med at begge kortene kommer opp som eth1 og eth0 ?

Det enkleste er kansje å bruke en switch... - NGT leverer ruter.

Lenke til kommentar

Hvis du mener hvordan du kan få vist den eksterne ipen din kan du gå på ei side ala http://www.whatismyip.com.

Den interne ipen kan du finne ved å skrive "ifconfig" i en terminal.

For å dele internetten kan du bruke iptables som nevnt før i posten her. Du må huske å sette /proc/sys/net/ipv4/ip_forward til "1". Dette kan du f.eks. gjøre med kommandoen:

$echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Så kan du sette opp iptables til å oversette fra-addressen på alle pakkene som går gjennom maskina som deler internett, fra ipen til maskina som står bak den, til dens egen ip. Det kan du gjøre med denne kommandoen:

$iptables -t nat -A POSTROUTING -s 'ip-til-maskina-som-er-bak' -j SNAT --to-source 'ip-til-maskina-som-deler-internett'

Du må da sette maskina som skal dele internetten som gateway for den andre maskina, og sette samme dns så den kan oversette navn til ipaddresser :) Jeg tror ikke det er noe mer du trenger, men hvis jeg forklarte noe på en rar måte, må du bare si fra ;)

EDIT: Fikset en feil i syntaksen min.

Endret av TorS
Lenke til kommentar

Det var nok en skrivefeil fra min side ja :)

Det skulle være -j SNAT og ikke --SNAT :)

Prøv det, så bør det fungere.

Det har ikke noe å si hvilket nettverkskort du mottar internett på dersom du ikke skal sette opp bestemte regler for at enkelte pakker skal få slippe gjennom, og andre ikke. For eksempel ved at alle pakker kan gå ut, men bare pakker som er relaterte til de som gikk ut kan komme inn.

EDIT: Noe jeg forresten glemte å si i stad, var at hvis du setter /proc/sys/net/ipv4/ip_forward til 1, så vil den slå seg av neste gang du starter maskina. For å gjøre det permanent, kan du enten legge til "echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward", eller endre 'net.ipv4.ip_forward = 0' til 'net.ipv4.ip_forward = 1' i /etc/sysctl.conf.

Endret av TorS
Lenke til kommentar

For å si det enkelt: NEXTGENTEL sitt modem er også en (nat'ende) ruter. Så det helt klart enkleste er å kople en switch til modemet, kople pc'ne i denne og sette på automatisk. Vær så glad og lykkelig. Uavhengig av at pc #1 altid står på/virker/etc

Lenke til kommentar

Ok.

Men, mulig at jeg har mistet oversikten, men:

1. hvilket kort er internett koplet på (eth0/1?)

2. hvilken ip har kortet på linux-boksen mot LAN?

i alle fall:

to maskiner på ett lan kan ikke ha samme ip. Du har ikke installert dhcp-server på fc2-boksen, så bruk manuell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...