aaabbb666 Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hei. Nå er jeg ganske n00b i dette da.. Så jeg har trudd at det er gratis for alle linux distrubasjoner helt til nå. Jeg kommer over ei side der det sto at Suse kostet penger! Bortimot en 1000 lapp.. Går det ikke ann å last den ned gratis en plass da ? Lenke til kommentar
bkak Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 De fleste linuxdistribusjoner er gratis, og kjernen linux er gratis. SUSE selger kommersiell programvare med i programpakken sin, og dermed koster den penger. De har fremdeles en ftp-install og en enkeltcd til installasjon uten programvaren som koster penger. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Det finnes også mange som selger CD-er med operativsystemet på, men disse legger også ut filene på mirrors på internett. Mest brukte linux-distroer: Fedora Slackware Mandrake Arch Linux - Dette er jeg veldig fornøyd med. Lenke til kommentar
Tommy Dreamer Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 (endret) De aller fleste Linux distroene kan du laste ned gtratis her: www.linuxiso.org www.distrowatch.com Endret 22. august 2004 av Tommy Dreamer Lenke til kommentar
aaabbb666 Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Jaok.. Jeg er n00b i dette, så jeg veit ikke om Arch Linux passer for meg da.. Har fått beskjed om at Suse, Mandrake og Fedora er de mest brukervenlige distroene. Men så har jeg et problem, jeg ikke cd-stasjon på den pc'n jeg skal installere det på. Så jeg må derfor installere via ftp. Så derfor lurer jeg på om 2 ting. 1. Hvilken distro er enklest for en n00b som meg ? 2. Hvilken distro har den beste guiden til installasjon via ftp ? (Har sett den som er på dette forumet med Suse) Lenke til kommentar
drall Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 (endret) Det finnes også mange som selger CD-er med operativsystemet på, men disse legger også ut filene på mirrors på internett. Mest brukte linux-distroer: Fedora Slackware Mandrake Arch Linux - Dette er jeg veldig fornøyd med. *kremte* Debian Gentoo Endret 22. august 2004 av drall Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 mds: jeg ville nok godt for suse da. Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Du kan kjøpe en CD med en linux distro. Da får du som regel bedre support-tilbud. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 For det meste når du betaler for en Linux distribusjon betaler du ikke for selve operativsystemet, men for proptietær(skrevet riktig?) programvare(SuSE har slikt) og support for den distribusjonen.. Lenke til kommentar
plex- Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Suse linux funker fint å installere fra nett.. har gjort det flere ganger og har gått fint hver gang. Enkelt å bruke + legge inn nye "moduler" via yast2. Selv om jeg liker linux og synes de er kommet langt er det nok enda ikke like brukervennlig (for noobs/"vanlige" brukere) som windows. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 knabbe cdrom fra annen maskin? Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Ikke dumt, med mindre det er en laptop!? Lenke til kommentar
aaabbb666 Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Går får Suse, så jeg følger bare guiden som er i dette forumet, om hvordan man installere Suse via ftp. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Ikke dumt, med mindre det er en laptop!? Det meste kan installeres over NFS/ftp/http/whatever Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 SUSE selger kommersiell programvare med i programpakken sin, og dermed koster den penger. Hva slags programvare er dette? Lenke til kommentar
bkak Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Svendheim: Noen officeapplikasjoner av ymse varianter, tror også de inkluderer crossover office. Merk at man kan gjerne selge ting som er under gpl. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Bla. annet et videoredigeringsprogram så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
mariux Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 (endret) Linux er ikke <gratis>, men <åpent> "Free as in speech, not beer." Endret 29. august 2004 av mariux Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå