Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP24 erfaringer poistive/negative?


Anbefalte innlegg

Nødtelefonene 112,110,113 virker ikke slik dem skal.. skummelt

Jeg sende for en tid siden til ip24 og spurte hvilken informasjon nød etatene får.

Jeg har ikke fått svar enda.

 

Problemet jeg spurte om var at jeg bor på en øy uten gate adresse.

Når jeg ringer til en nød etat fra en Telenor fasttelefon så vises det gård og bruks nummer. (Nød etatene har kart med disse numrene)

Når jeg ringer fra ip24 så får de kun vite hvilken øy jeg bor på... Da tar det en stund å banke på alle de 500 husene som er her på øya.....

Tror dette er en ting som IP24 ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg ringer fra ip24 så får de kun vite hvilken øy jeg bor på... Da tar det en stund å banke på alle de 500 husene som er her på øya.....

Tror dette er en ting som IP24 ikke har tenkt på.

Og hva om du tar med deg telefonen til kautokeino på ferie da?

Da hjelper det jo lite om det står din adresse på nødoppkoblingen når det er naboens hus der hvor du er som står i brann.

Jeg tror ikke det er noen måte og løse dette 100% på i og med en IP-telefon er noe midt i mellom en fasttelefon og en mobil i en del tilfeller.

Lenke til kommentar

Har nå hatt IP24 i ca 1 måned, og det har vært diverse tull og tøys, men nå fungerer alt helt perfekt. Har fått portert mitt gamle nummer, og nummervisning fungerer nå både på inn- og utgående samtaler.

 

Kan nevne at jeg har gått over til raskere internett- abb (1200/448) og dette forbedret lydkvaliteten betydelig (var noe hakkete med 704/128)

 

Så hvis IP24 klarer å holde tjenesten oppe og stabil, uten de lange periodene med nedetid som vi så i begynnelsen, så blir dette kjempebra!

Lenke til kommentar
Var den hakkete på 728/128 selv om det ikke var annen datatrafikkaktivitet i huset.?

Ja lyden kunne være fin ei god stund, men så kunne det plutselig bli noe hakkete / dårlig... hvis jeg hadde på fildelingsprog som kazaa / dc ++ etc så gjorde det ikke saken noe bedre.

 

Jeg hadde Tiscali 704 / 128.. tror rett og slett at Internett forbingelsen jeg har nå (Mimer) er generelt mer stabil / hurtigere pg bedre egnet til IP-telefoni.

Lenke til kommentar
Jeg hadde Tiscali 704 / 128.. tror rett og slett at Internett forbingelsen jeg har nå (Mimer) er generelt mer stabil / hurtigere pg bedre egnet til IP-telefoni.

Måtte du endre på noen av instillingene i adapteret når du byttet fra Tiscali til Mimer, eller var dette problemfritt?

 

Jeg har Tiscali 704/128 nå, men vurderer å bytte til en større Mimer linje. Det hadde vært greit å vite om jeg kan vente meg noe tull med telefonen i forbindelse med det.

Lenke til kommentar

Hei ! nå har det endelig begynt å skje ting hos telenor.

abbonementsprisene er blitt endret helt ned til kr 89,- pr mnd for deg som ringer

mindre enn kr240,- pr mnd vil dette lønne seg seg pris link her :http://www.utgifter.net/forside_30.php

 

altså vil det lønne seg å beholde telenors abbonement for meg og ha ip24 som tilleggslinje ....Jeg må tross alt betale ca 80 kr pr. mnd hvis jeg skulle si opp fast-telefon og likevel må ha bredbånd fordi telenor har jo linja inn... noe jeg påpekte for en tid tilbake her på forumet

glad jeg ikke har portert nummeret mitt til ip24 :)

 

 

Så lenge jeg ikke har bredbånd fra Canaldigital eller nextgentel (reine kabeloperatører) vil det klart lønne seg Å beholde telenor inntil videre

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Noen som har fått til å logge seg på http://213.160.242.135:10087/ i det siste?

Etter at jeg ble portert for 14 dager siden har jeg ikke fått til å logge meg på for å aktivere viderekobling. Jeg trodde UserID var min IP24 ID og passordet var telefonnummeret mitt (eller omvent.)

Noen som har noen gode erfaringer med QoS? Adapteret mitt er satt opp slik som IP24 sier at det skal være for å få QoS til å virke. Men hvis jeg har full last både opp og ned blir det ekko og forsinkelse på samtalen. Uten last eller med litt vanlig Internettsurfing er samtalekvaliteten så bra som forventet. Min nettleverandør er Canal Digital (750/125).

Lenke til kommentar
Jeg hadde Tiscali 704 / 128.. tror rett og slett at Internett forbingelsen jeg har nå (Mimer) er generelt mer stabil / hurtigere pg bedre egnet til IP-telefoni.

Måtte du endre på noen av instillingene i adapteret når du byttet fra Tiscali til Mimer, eller var dette problemfritt?

 

Jeg har Tiscali 704/128 nå, men vurderer å bytte til en større Mimer linje. Det hadde vært greit å vite om jeg kan vente meg noe tull med telefonen i forbindelse med det.

Nei, måtte ikke endre mye på innstillingene i adapteren, det er mulig jeg måtte endre DHCP / Ip- sharing fra enablee til disable eller omvendt, men ellers måtte det ikke noe annet til. Kan absolutt anbefale Mimer, du får raskere linje for mindre penger sammenlignet med Tiscali.

Lenke til kommentar

Er det noen her på forumet som bruker fax med IP24, og som har klart å sende? For vel en uke siden opplyste en på support hos IP24 at de kjente til problemet, og at det skulle løses i løpet av noen dager, men fremdeles kan jeg bare motta fax, ikke sende. Faxen min er testet på en annen analog linje så jeg vet helt sikkert at den fungerer, og telefonen har fungert helt perfekt etter serveroppgraderingen hos IP24, så jeg tviler på at det er noen feil på min konfigurasjon.

 

Min erfaring med IP24 er god, jeg hadde regnet med noen problemer i en oppstartsfase, og de kom også. Det jeg imidlertid kunne ønske meg var et forum for tekniske spørsmål på IP24 sin hjemmeside. Ikke bare ville det være til hjelp for brukerne, det ville sikkert spart support for mange henvendelser, som de sikkert har mer enn nok av.

 

- gumbie

Lenke til kommentar

Har selv forhørt meg om dette men ikke fått svar, har prøvd og prøvd å sendt fax men det fungerer ikke som det skal, har også prøvd å ringt til blant annet kina men det virker ikke. De sa at jeg måtte åpne port etter eller annet, hvorfaor kan de ikke opplyse om hvilke porter enn må åpne på faq sin, hadde vært mye enklere å vært kunde..

 

RScue

Lenke til kommentar

Jeg sendte denne e-posten til IP24 teknisk i dag.. noen som kjenner seg igjen?

 

Hei,

 

Etter at jeg mottok ny adapter fra dere fungerer telefonen min bedre enn noen gang. Jeg har åpnet noen porter i ruteren etter anbefaling fra dere, og jeg har satt QoS til high i begge punktene i konfigurasjonen. MEN Det er fortsatt susing når jeg snakker i telefonen, og til tider noe rar klang i lydforbindelsen. Min bror som også har IP24 opplever ikke de samme problemene, og også han har NETOPIA ADSL ruter fra NextGenTel. I motsetning til hans Bravo abonnement (1200/384) har jeg Delta (2400/640) Noe som burde tilsi at det ikke er linje kapasiteten det går på. Tror fortsatt heller ikke at det fungerer å ringe til noen land, selv om jeg ringte Sverige med suksess i går.

 

Er det noen flere porter som skal åpnes. Kan dere sende meg en liste over alle instillinger (inkludert alle porter i ruteren) jeg burde ta en titt på. Evt. forslag om hva jeg kan gjøre for å få en bedre linje, og en linje som jeg kan benytte til alle land dere oppgir i deres prisliste.

 

I tillegg snakket jeg en god stund med min bror i går, og etter en stund fikk vi med jevne mellomrom en lyd som minnet om et modem som kommuniserte i øret. Kan dette ha noen forbindelse med de andre problemene jeg har?

 

Ser frem mot å høre fra dere, med en utfyllende beskrivelse av hvilke tiltak jeg kan utføre for å forbedre linjen min.

Endret av monkey77
Lenke til kommentar
Er det noen flere porter som skal åpnes. Kan dere sende meg en liste over alle instillinger (inkludert alle porter i ruteren) jeg burde ta en titt på. Evt. forslag om hva jeg kan gjøre for å få en bedre linje, og en linje som jeg kan benytte til alle land dere oppgir i deres prisliste.

Dersom du kunne være litt mer spesifikk så ville det være lettere å besvare spørsmålet ditt. Om jeg har et godt svar vet jeg ikke men ...

Siden du skriver at du kan ringe og motta samtaler antar jeg adapteret ditt er konfigurert riktig. Det at du ikke kan ringe til alle land lyder merkelig. Selv har jeg ringt både til USA, Hong Kong, Taiwan, Japan, Argentina m fl land uten noen problemer. Og samtalekvaliteten er helt på nivå med min gamle ISDN-linje, som jeg nå heldigvis er kvitt.

 

QoS virker ikke hos meg heller, les forøvrig hva en annen skriver om det her. Også når jeg bruker download/upload for fullt blir det litt sus og hakk på linjen. Kan du ikke forsøke å reservere noe båndbredde, eller har du problem med sus og dårlig samtalekvalietet også når du ikke bruker linja til annet?

 

Jeg har forøvrig koblet ip-adapteret etter modemet og så routeren til adapteret så jeg har ikke behøvd å tenke på åpning av porter ol. Jeg har kjøpt meg et nytt Siemens GigasetC200 som fungerer glimrende, men har lest om folk som har opplevd dårlig samtalekvalitet med mer ukjente, og ofte billigere, telefoner, uten at jeg av den grunn skjærer alle billigtelefoner over en kam. Mange fungerer sikkert helt ok.

 

Det eneste jeg behøvde å gjøre da jeg fikk adapteret var å endre DTMF til FSK for å få nummervisning til å virke, ellers var alt satt riktig. Jeg har et fireporters adapter. Jeg vet ikke om dette svaret hjalp deg noe, men som jeg skrev innledningsvis, vær litt mer spesifikk så er det lettere å få svar.

 

Lykke til!

 

- gumbie

Lenke til kommentar
Mer penger å spare: Hafslund Privat har testet Iptelefoniløsning fra IP24, de tillater bruk av IP-telefonibasert tilkobling på alarmoverføring. IP24 anbefaler zero abonnement som er gratis pr. mnd i avgift. Dvs. En bruker vil spare 2016,- ved å gå til IP24 pr år for sin alarmtjeneste.

 

Dette forutsetter vel en mer stabil tjeneste fra IP24 en hva tilfellet har vært til nå.

Blir fort dyrt viss tyven er på jobb samtidig som IP24's server er nede :tease:

Lenke til kommentar
Er det noen flere porter som skal åpnes. Kan dere sende meg en liste over alle instillinger (inkludert alle porter i ruteren) jeg burde ta en titt på. Evt. forslag om hva jeg kan gjøre for å få en bedre linje, og en linje som jeg kan benytte til alle land dere oppgir i deres prisliste.

Dersom du kunne være litt mer spesifikk så ville det være lettere å besvare spørsmålet ditt. Om jeg har et godt svar vet jeg ikke men ...

Siden du skriver at du kan ringe og motta samtaler antar jeg adapteret ditt er konfigurert riktig. Det at du ikke kan ringe til alle land lyder merkelig. Selv har jeg ringt både til USA, Hong Kong, Taiwan, Japan, Argentina m fl land uten noen problemer. Og samtalekvaliteten er helt på nivå med min gamle ISDN-linje, som jeg nå heldigvis er kvitt.

 

QoS virker ikke hos meg heller, les forøvrig hva en annen skriver om det her. Også når jeg bruker download/upload for fullt blir det litt sus og hakk på linjen. Kan du ikke forsøke å reservere noe båndbredde, eller har du problem med sus og dårlig samtalekvalietet også når du ikke bruker linja til annet?

 

Jeg har forøvrig koblet ip-adapteret etter modemet og så routeren til adapteret så jeg har ikke behøvd å tenke på åpning av porter ol. Jeg har kjøpt meg et nytt Siemens GigasetC200 som fungerer glimrende, men har lest om folk som har opplevd dårlig samtalekvalitet med mer ukjente, og ofte billigere, telefoner, uten at jeg av den grunn skjærer alle billigtelefoner over en kam. Mange fungerer sikkert helt ok.

 

Det eneste jeg behøvde å gjøre da jeg fikk adapteret var å endre DTMF til FSK for å få nummervisning til å virke, ellers var alt satt riktig. Jeg har et fireporters adapter. Jeg vet ikke om dette svaret hjalp deg noe, men som jeg skrev innledningsvis, vær litt mer spesifikk så er det lettere å få svar.

 

Lykke til!

 

- gumbie

Har selv problemer med å ringe til korea, kina og andre land utenfor norge. Har tatt kontakt med ip24 og da ble det sagt at noen porter som må åpnes..

 

Synes selv at de kan skrive dette på ip24 faq siden slik at en kan ringe ut, siden jeg fikk portene pr telefon, og jeg ikke noterte det så fikk jeg et problem når jeg ikke husket hvilken porter jeg skulle åpne.

 

Har selv en billig coop bærbar telefon som faktisk hadde meget bra talekvalitet, kan nesten påstå at siemens c200 som jeg hadde var like bra... Alle billigere merker omtrent har meget bra talekvalitet da de fleste merkene begynner å bruke samme komponenter som mange av de dyre, derimot har de dyre telefonen bedre firmware og muligheter til telefon bok og en haug av tjenester jeg ikke har bruk for.. Skal ikke skjære alle over en kam, men den billige telefonen min har de tjeneser jeg trenger som at jeg ser hvem som ringer osv...

 

 

Kvalitet på mine samtaler er meget bra og detvirker som om qos virker hos meg, for når telefonen ringer eller jeg ringer ut synker trafikken på de andre tjenestene som jeg bruker. slik som p2p program, og når samtalene er over øker traffiken litt.

 

Aldri opplevd dårlig kvalitet på samtalene, deriot surt at jeg ikke kan ringe til kina,hk og korea da jeg ringer en del ditt. Har også et problem med at faksen ikke fungerer som den skal.. Kan ikke fakse eller mottat faks. Testet faksen hos min mor som fremdeles har fastlinje og der fungerte faksen begge veier (mottak og sending.)

 

Rscue

Lenke til kommentar
Til EspenF

 

Hva er det i Linksys WRT54G routeren som er bra på Qos ?

Ser ikke at det står noe om det i spesifikasjonene ?

QoS funksjonaliteten i routeren er relativt ny. Den ble ikke implementert før i firmware 2.04.3. Nyeste firmware er 3.01.3. Et av punktene i siste firmware er "Resolves issue with VoIP adapters". Vet ikke helt hva dette betyr. Både Telio og IP24 adapteret har fungert helt fint før siste firmware.

 

Jeg legger ved et bilde fra QoS menyen i routeren. Jeg har valgt å gi høy prioritet til MAC adressen til IP24 adapteret mitt.

 

qos_linksys_wrt54g.png

Lenke til kommentar

Rscue

Har du forsøkt å sette ip-adapteret først i rekken? Dvs etter modemet. Kanskje det vil hjelpe. Det er forsøket verdt.

 

Årsaken til at du ikke kan motta fax tror jeg kommer av at du ikke har enabla T.38 Fax under Support Configuration Screen i adapteret ditt. Det står ingen ting om det på IP24 sin hjemmeside. Det var noe jeg leste i manualen jeg lastet ned fra Micronet Taiwan. I manualen står det forøvrig flere T.28 fax option, men i det adapteret IP24 bruker har du bare ett alternativ. Enable det og du skal se at du kan motta fax, men ikke sende. Dersom du klarer å sende så gi meg beskjed om det her på forumet.

 

Jeg skal se om jeg finner ut noe mer om hvorfor du ikke kan ringe til en del land, og om jeg finner noe poster jeg det med en gang. Nå skal jeg ut en tur så du kan ikke regne med noe svar fra meg før i morgen ettermiddag eller på kvelden.

 

Mvh,

gumbie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...