Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP24 erfaringer poistive/negative?


Anbefalte innlegg

Disse rådene er også kopiert fra email korrespondanse med ip24 support folkene:

 

"Får du tilgang til adapteren? Dette gjør du ved å åpne nettleseren og taste inn ip-adressen til adapteren i adressefeltet og trykker ENTER.

 

Hvis du ikke har riktig IP-adresse til adapteren kan du finne dette ut ved å gå til en av disse nettstedene:

 

http://webyield.net/domainquery.html

 

http://lawrencegoetz.com/programs/ipinfo/

 

 

Hvis du har ruter kan det bli et problem, men da kan du laste ned programmet Look@LAN gratis:

 

http://www.lookatlan.com/ når du får opp siden klikker du på Download, så vil nedlastingen starte.

 

Det kan være lurt å dra ut internettkabelen før du søker etter IP-adresser med Look@LAN slik at du ikke får opp så veldig mange IP-adresser. Adapter og PC må være tilkoblet.

 

Når du finner IP-adressen til adapteren åpner du nettleseren og taster inn ip-adressen til adapteren i adressefeltet og trykker ENTER. Får du opp flere IP-adresser må du prøve en og en til du blir spurt om brukernavn og passord.

 

Brukernavn er ”root” og passordfeltet skal stå tomt. Deretter får du opp en meny.

 

Du gjør da følgende:

 

Gå inn i System Configuration

Endre Caller ID type til FSK eller DTMF (prøv deg fram med disse 2 valgene)

Trykk OK

Gå inn på Commit Data

Trykk Commit (og vent noen sekunder til siden oppdateres)

Gå inn på Reboot System

Trykk Reboot (og vent i ca. 40 sek – til lysene på adapteren begynner å blinke)

 

Nå skal instillingene være korrekte, og du kan koble til internettkabelen igjen.

 

NB! Ikke endre på andre instillinger hvis du ikke er sikker på hva du gjør!

 

Vennlig hilsen,

 

ip24 support"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv brukte jeg http://www.lookatlan.com til å finne ip-adressa til mine to sp-5001 adaptere. Da jeg imidlertidig skulle hjelpe en kamerat med samme type adapter fungerte dette ikke. Hadde mange lange samtaler med ip24 der de foreslå diverse andre fremgangsmåter for å finne ip-adressa uten at det virket. Den kameraten som skulle ha adapteret har Nextgentel, mens jeg har Canal digital. Det ble da foreslått at jeg skulle la en annen bekjent, som har peiling på data og har Nextgentel, prøve å løse problemet. Denne personen tok med seg adapteret hjem og via en router fant ip-adressen (som routeren gå adapteret) umiddelbart.

Fikk da gått inn på menyen som man skal velge FSK eller DTMF, og satt riktig valg for den telefonen som vedkommende som skal ha adapteret har.

Lenke til kommentar

Ip24.no skriver under Faq: "Nummervisning fungerer helt perfekt på IP24 så lenge du har en telefon som har FSK basert CallerID. Antar at de fleste analoge telefoner som selges i Norge med nummervisningsfunksjon, er FSK basert."

 

Dette er en sannhet med modifikasjoner!

 

Har nemlig kjøpt 2 telefoner forrige måned som bruker DTMF. Disse var kjøpt på Claus Ohlson i Norge og er godkjent for salg i Norge! Har prøvd å sette de på FSK, uten at de virket!

 

Alt det styret med å gå "inn" i adapteret for å stille inn på FSK, eller DTMF modus er komplisert for en person som ikke føler seg særlig datakyndig. Har også abonnement fra Telio og et amerikansk selskap. Der er det bare å "plug & play".

For å gjøre det enkelt for andre brukere av ip24, kunne vi kanskje lage en ny tråd der de enkelte telefoner som er på markedet blir oppført om de bruker FSK eller DTMF, eller kanskje begge?

 

Mine telefoner som virker på en eller begge er:

 

1. Telenor Etude 30, bruker FSK

2. Comsys Maxima (fra Claus Ohlson), bruker DTMF

3. Comsys hotline (fra Claus Ohlson), bruker DTMF

4. Panasonic KX-TCD500, bruker både FSK og DTMF

 

 

For en som er "grønn" på alt som har med data å gjøre og som ønsker et ip24 abonnement, kunne kanskje ip24 support forhåndsprogramere telefonen. Om de vet hvilken telefon kunden har og om de vet om den går på FSK, DTMF eller begge, er det jo like greit når de nå engang allikevel skal konfigurere telefonene før utsendelse til kundene. Jeg regner meg ikke som "grønn" på alt som har med data å gjøre, men det ble tildels store problemer for å finne ip-adressa til adapteret som man må ha for å kunne gå "inn" for å forandre settingen til FSK elle DTMF. Dette var på ingen måte "plug & play"! :nei:

Lenke til kommentar

Jeg logget meg på gatewayen og skulle aktivere caller-id i hennhold til beskrivelsen lenger oppe, men når jeg hadde gjort dette kunne jeg ikke lenger ringe ut. Får bare beskjed om at nummeret jeg ringer ikke kunne gjennkjennes!

Inkommende samtaler går fortsatt bra.

 

Nå frykter jeg at noen av de andre innstillingene også har blitt forandret, og at det er grunnen til probelmet. Jeg forandret ikke noe annet enn caller-id instillingene, men når jeg logget meg på igjenn etter restart så var call-id type instillingen fortsatt merket "disable".

Derfor frykter jeg at det er en mulighet for at noen av de andre instillingene også har vært avmerket i feil felt, og at jeg har bekrefet forandringer i disse uten å mene det.

Er det noen som kan fortelle meg hva de andre instillingene under system configuration skal være?

Endret av Scandim
Lenke til kommentar

Mitt adapter virket kun Torsdag kveld (da etter lange samtaler med kundeservice der det meste ble prøvd ), så at det var serverfeil fredag og oppdateringer hos IP24, og bestemte meg derfor for å la IP adapteret leve sitt eget liv i helgen.

 

I ettermiddag prøvde jeg og ringe hjem til Ip adapteret og vips så har alt fungert etterpå (også nummervisning), håper det nå blir stabilt fremover slik at fast telefon kan sies opp ???????

 

3 dager nedetid hos IP24 går ikke mange gangene, håper det var en engans hendelse !

 

Har Telenor ADSL med adapteret rett etter Topcom Explorer modem og Dlink 614+ etter adapteret. Porter 5060 og 16384 er åpnet på Modem og Router men vet ikke om det var nødvendig ?

 

mvh. fornøyd idag, men usikker på hvor lenge det varer ? :-)

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som har en fungerende "oppskrift" på å få adapteret til å fungere innenfor en router?

 

ADSL modem -> Router -> IP24 adapter

 

I følge supporten hos IP24, må jeg under "Network interface" aktivere IP-sharing og deaktivere DHCP.

 

I tillegg har jeg i routeren satt opp DMZ for IP adressen som blir tildelt adapteret.

 

Uansett hva jeg prøver på, får jeg det ikke til å fungere.

Jeg har adapteret bak routeren, og jeg disablet DHCP, SNTP, IP Sharing og UPnP, og da virket det. Men nå virker det ikke da, for nå sliter de med serveren sin.

Lykke til:)

eller hadde jeg SNTP enablet? begynte å lure nå.. :blush: Prøv med SNTP enablet først..

Nå har jeg endelig fått adapteret til å fungere bak routeren. Men jeg benytter akkurat motsatte innstillinger av hva support hos IP24 ba meg bruke for DHCP og IP Sharing.

 

Min ADSL leverandør er Bluecom som tildeler IP adresse til meg dynamisk. Routeren (Linksys WRT54G) har aktivert DHCP og tildeler private IP adresser til PC'er i nettverket mitt og adapteret dynamisk.

 

I webmenyen til adapteret, har jeg under "Network Interface" aktivert DHCP og SNTP. IP Sharing og uPnP har jeg deaktivert.

 

Jeg har ikke åpnet porter i routeren og kjører heller ikke med DMZ mot adapteret.

 

Nummervisning fungerer ikke, men jeg mistenker at det skyldes telefonen min. Jeg vurderer å kjøpe en Siemens Gigaset A200. Er det noen som vet om nummervisningen fungerer på denne telefonen?

Lenke til kommentar

Litt info om Caller ID:

 

Det er 2 typer i bruk... og når du kjøper telefoner, f.eks. på Elkjøp så henvises det til Caller ID Type 1 og type 2.

FSK er altså 1 og DTMF er type 2.

 

DTMF er så vidt jeg vet mer avansert i det den klarer å vise nummeret som ringer mens du er i en annen samtale - så kan du velge om du vil legge på og heller ta den nye samtalen. Korrigér meg om jeg tar feil :-)

Lenke til kommentar

Jeg har fått det til å virke med X-Lite (OS X, men Windowsversjonen er temmelig lik, tror jeg), bak NAT (Nextgentel). Trickset for å få til å motta samtaler bak NAT er å sette "Send internal IP" til "Always" i SIP Proxy-oppsettet.

 

Om jeg ikke har glemt noe, skulle alt man trenger å endre være dette (i SIP proxy):

Enabled: yes

Username: ditt telefonnummer

Authorization user: ditt telefonnummer

Passord: bestillingsnummer

Domain/Realm: 213.160.242.135

SIP Proxy: 213.160.242.135

Send Internal IP: Always (bare hvis du er på NATet nett)

 

Dessuten må man klikke vekk alle codecer utenom G711a i "displayet".

 

Caller ID virker noen ganger, ellers får man bare 21985000.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har hatt IP24 i noen dager nå, og har hatt endel problemer, som de fleste andre her. Mitt største problem er nå (utenom at serverEN til IP24 hele tiden er nede) er at telefonen min ikke ringer, når noen ringer inn til meg. Jeg har en Co-tech telefon, kjøpt på Clas Ohlsson. Lurer på om det er noen andre som har dette problemet. Jeg har prøvd å koble en gammel grå telefon a'la Elektrisk Bureau til adapteren, og denne ringer. Men jeg kan naturligvis ikke ringe ut med denne, siden det er en pulse telefon.

 

Nummervisning virker annenhver gang riktig, og annenhver gang med 21985000. Dette er vel noe de holder på å rette på kanskje.......På min CO-tech telefon kommer nummeret som ringer inn opp etter flere ring, og vises bare et lite øyeblikk, selv om jeg ikke hører noe ringesignal.

 

Lurer på om det er noe galt med telefonene, eller om dette har noe med IP24 å gjøre???

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt IP24 i noen dager nå, og har hatt endel problemer, som de fleste andre her. Mitt største problem er nå (utenom at serverEN til IP24 hele tiden er nede) er at telefonen min ikke ringer, når noen ringer inn til meg. Jeg har en Co-tech telefon, kjøpt på Clas Ohlsson. Lurer på om det er noen andre som har dette problemet. Jeg har prøvd å koble en gammel grå telefon a'la Elektrisk Bureau til adapteren, og denne ringer. Men jeg kan naturligvis ikke ringe ut med denne, siden det er en pulse telefon.

I gw kan du justere ringe frekvens. Den er satt til 20Hz i default oppsettet.

Jeg husker ikke frekvensen som er brukt i norge, men den er ikke den samme som i USA. USA=default.

Jeg hadde samme problemet med en telefon som var kjøpt i USA som jeg prøvde i bruke på en vanlig telenor linje.....

 

Prøv 25Hz. Det stod det på telefon jeg har på jobben.

 

Arne Johan

Endret av ajhelle
Lenke til kommentar

Jeg mottok adapteret fra IP24 på fredag. Det var riktig konfigurert bortsett fra at Caller ID var satt til disable. Ingen big deal, bare å huke av for FSK så virket det. Fra og med i går har det fungert perfekt. Veldig god lydkvalitet, og ingen hakking eller annen støy under samtalen. Jeg bruker et Siemens Gigasett C200 trådløst med høyttalende funksjon, og ingen jeg har snakket med så langt har klaget på samtalekvaliteten. La oss håpe det fortsetter sånn.

 

- Gumbie

Lenke til kommentar
Fire dagers PLANLAGT nedetid??? Dette er latterlig. Fulstendig idiotisk. Hvis Telenor tok seg denne type friheter ville NRK hatt ekstra nyhetssendinger.

 

Og hva sier de når jeg ringer? Jo "Serveren er nede". Hallo! Serveren???

Hørt om redundans???? Jeg trodde knapt mine egne ører.

Hahaha :p Hva forventet du egentlig av selskapet som setter bestillingsreferansen som passord for SIP oppkoblingen :p

 

Noen i IP24 ledelsen leste sikkert "Security for Dummies" - bare så synd de ikke forsto innholdet :p

 

Kim

Lenke til kommentar
Hahaha :p Hva forventet du egentlig av selskapet som setter bestillingsreferansen som passord for SIP oppkoblingen :p

 

Noen i IP24 ledelsen leste sikkert "Security for Dummies" - bare så synd de ikke forsto innholdet :p

 

Kim

Hmm, med mindre referansenr kommer i økende rekkefølge er det vel ikke noe i veien med referansenr som første passord? Brukere som ikke bytter det fortjener uansett å bli utnyttet...... Kunne likegjerne kalt det midlertidig passord....

 

mvh

greiguttn

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Har nå etter halvannen uke klart å sette opp SP5001 mot Telenors Thomson SpeedTouch. Legger oppskriften her i tilfelle noen skulle trenge det.

 

1. Legg inn PPPoE brukernavn og passord i routeren (default 10.0.0.138), slik at den kobler seg opp selv.

2. Sett opp SP5001 med fast IP, dvs skru av DHCP og velg en passende adresse.

3. Nå skal utgående samtaler fungere. Hvis ikke må du begynne forfra. Jeg har ikke satt opp IP-sharing, SNTP eller UPnP. Slå de likegodt av.

4. Sett opp NAPT-port forwarding til SP5001 på portene 5060 og 16384.

5. Koble fra PPPoE. Koble til igjen. NAPT forwardingene gjelder kun for forbindelser som opprettes etter at man har laget selve forwardingene.

 

Jeg prøvde tidligere å kjøre alt gjennom en SonicWall SOHO TZW - brannmur. Jeg klarte å få gjennom portene, men innringerens telefon fortsatte å ringe, selv om jeg tok telefonen. Det samme skjedde når jeg ringte ut. Jeg har prøvd alle mulige instillinger på SonicWallen, uten å lykkes. Nå står den i porten bak på SP5001 og betjener de andre maskinene. Da vil også telefonen ta den båndbredden den trenger - og det er jo like greit.

 

Lykke til folkens, ser ut til at vi må klare oss sjøl her...

Lenke til kommentar
Er det flere enn jeg som får en kvinnestemme som forteller at "nummeret du har slått ble ikke gjennkjent" når de prøver å ringe ut?

Jeg har funnet feilen!

Det er jeg selv som har forårsaket problemet når jeg skulle aktivere Call-ID.

Hver gang jeg går inn på System configuration står nemlig alle valg merket av i venstre kolonne, og alle verdier står som 0. Caller ID type står feks merket som disable, selv om den faktisk ikke er det.

 

Så, når jeg gikk inn og aktiverte Caller ID, stillte jeg også på alle de andre valgene uten å vite det. Det som forårsaket problemet var at Inter Digit Time verdien ble satt til 0. Denne må tydeligvis være mellom 1 og 9 for at utgående samtaler skal fungere for min del.

 

Verre var det ikke, men jeg skulle ønske at de kunne bemerket dette hos kundesupport når jeg sendte mail med verdiene og at jeg var redd disse var blitt forandret ved et uhell. Istedet fikk jeg beskjed om å porter i modemet....

Til IP24's fordel kan jeg si at kundesupport svarte imponerende raskt på mine hennvendelser, det ble nærmest som en chat pr mail!

 

Nå fungere hvertfall linjen utmerket, talekvaliteten er meget bra og jeg må si meg fornøyd alt i alt.

Lenke til kommentar

IP24 sier at vi skal kunne ringe support gratis på nr 1000 eller 2000.

 

Når jeg prøver det førstnevnte, får jeg kun opptattsignal. Prøver jeg det andre, forteller en damestemme meg at "nummeret du har slått, ble ikke gjenkjent".

 

Er det noen som har kommet gjennom til support ved å ringe de oppgitte numrene?

 

Edit: Jeg har tidligere klaget på at det er dyrt å ringe 815-nummeret til IP24 fra mobiltelefon og sagt at de burde oppgi et vanlig lokalt telefonnummer. Det er jo også dyrere å ringe 815-nummer fra fast/IP-telefon.

 

Via denne oversikten har jeg funnet ut at man kan ringe 74 11 33 00 for å komme i kontakt med IP24.

Endret av espenf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...