G2Petter Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Hei. Fersk som jeg er i Linux får jeg ikke til å installere driverene til NVIDIA-chipsettet og det integrerte skjermkortet mitt... Jeg aner ikke hvilken driver jeg skal bruke, ei heller hvordan jeg skal installere den. Jeg har hørt noe om 8kstack og 4kstack og kompilering av ny kjerne, men som den nybegynneren jeg er får jeg ikke så mye fornuftig ut av dette... Noen som kan enten skrive hvordan det gjøres eller linke til en lettforståelig trinn-for-trinn-guide? mvh, Petter Lenke til kommentar
bkak Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Last ned skjermkort-driveren fra nvidia.com. Åpne en terminal, så su - for å skifte til root (superbruker). Skriv init 3 (sørger for at du går ut av det grafiske grensesnittet (Xorg). Logg inn som root når du har muligheten, så bruker du cd til dit du har lagret fila. Deretter er det bare å kjøre sh fil.bin og følge instruksjonene. Når driveren er ferdig er det bare å redigere /etc/X11/xorg.conf og erstatte "nv" med "nvidia" under skjermkortets konfigurasjon Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Jeg finner bare filer som slutter på .run Er det det samme? Lenke til kommentar
Errae Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 STEP 1: Download the Driver File Download - NFORCE-Linux-x86-1.0-0283-pkg1.run STEP 2: Begin Installation From within a shell with root privileges, type "sh NFORCE-Linux-x86-1.0-0283-pkg1.run" to initiate the installation. STEP 3: Review the NVIDIA Software License. You will need to accept this license to continue with the installation. STEP 4: Install Follow the directions provided by the installer. The installer will prepare the driver and install the driver and application files in the appropriate place. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Jeg finner bare filer som slutter på .run Er det det samme? Bare meg som surrer, jeg skrev feil. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 bash: init: command not found Får den meldingen når jeg skriver init 3 i en terminal som jeg starter ved å høyreklikke på skrivebordet og velge open Terminal. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 (endret) 1. Hent ned NVIDIA driver fra http://www.nvidia.com/object/linux_display...2_1.0-6111.html 1b. les ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x...6111/README.txt - spesielt seksjon 03 2. Åpen terminal. 3. Skriv "su -" og trykk enter. Skriv inn root passord. 4. skriv "init 3" og trykk enter. Det grafiske skal nå avsluttes 5. logg inn på en tekst terminal med "root" og root passordet. 6. Skriv "sh (path-til-nvidia-installer)/NVIDIA-Linux-x86-1.0-6111-pkg1.run" og trykk enter. Hint : Her er TAB din beste hjelp 7. Følg instruksjonene på skjermen. 8. Forandre X config fila som beskrevet i readme-fila i 1b. 9. Restart. (eller restart X systemet fra kommandolinjen om du vil) Endret 22. august 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 (endret) Hvordan restarter man X uten å restarte PCen. Er det init 5 ? Endret 22. august 2004 av DJViking Lenke til kommentar
Errae Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 jeg skreiv inn init 3 og da avslutta man X, men så: starter mdmpd: Kernel md module does not support event why ? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 (endret) Samme feilen fikk jeg også... Men det funker å logge inn allikevel. Nytt spørsmål: Jeg fikk en ny kjerne av up2date i stad, og den passer ikke med driveren, så nVidia-installeren vil kompilere en ny kjerne for meg. (Har jeg forstått det rett?) Da får jeg følgende feilmelding Warning: Your kernel was configured to include rivafb support as a loadable kernel module. The rivafb driver conflicts with the NVIDIA driver; the NVIDIA kernel module will still be built and installed, but be aware that the NVIDIA driver will not be able to function properly if the rivafb module is loaded. Har dette noe å si? Hvordan ken jeg se om rivafb lastes? Endret 22. august 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 mpmpd er for raid (tror jeg). Den starter ikke da du ikke har raid 8k og 4k stacks er fikset. Bare last ned nyeste nvidia-driver så er det problemet løst. (jaja jeg må oppdatere guiden...) for å starte x på nytt etter at du har redigert xorg.conf - skriv init 5. rivafb er ikke noe problem med mindre du har et rivakort. hvis du oppdaterer kernelen må du kjøre nvidia-installer på nytt. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Ok, da er det ikke noe problem, det eneste er at jeg ikke får lyd, men jeg skal lete litt rundt og se om jeg klarer å få det til å fungere selv. Noen spørsmål: 1: Hvor er konfigurasjonsfila til TuxRacer? 2: Hvordan får jeg fluxbox til å starte i stedet for windowmanageren til GNOME? (Heter den Metacity?) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 0. fikk du lyd FØR installasjon av nvidia-drivere? Hva viser volumkontrollen? 1. Hva skal du med den?!? tipper ~/.tuxracer 2. Installere fluxbox rpm? Stort sett så enkelt - så skal den dukke opp av-seg-selv i "sesjoner". For å starte fluxbox automatisk isteden for gnome - prøv "switchdesk fluxbox" i DITT shell. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 1: Hvor er konfigurasjonsfila til TuxRacer? Viktigste softwaren til Linux Eneste jeg fant var ~/.tuxracer/options etter å ha starta tuxracer en gang... Hvilken WindowManager som skal brukes som default ligger i /etc/sysconfig/desktop. Ellers så skal vel GDM huske hvilken du logget inn på sist.... ? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 0. fikk du lyd FØR installasjon av nvidia-drivere? Hva viser volumkontrollen? 1. Hva skal du med den?!? tipper ~/.tuxracer 2. Installere fluxbox rpm? Stort sett så enkelt - så skal den dukke opp av-seg-selv i "sesjoner". For å starte fluxbox automatisk isteden for gnome - prøv "switchdesk fluxbox" i DITT shell. 0: Ja, jeg fikk lyd før... Skal rote litt med det selv først. Mistenker at det er jeg som har gjort noe galt under installasjonen av nforce-driverne. Kan jeg slette disse og gå tilbake til default? 1: I tuxracer for windows kunne man stille oppløsning i en .ini-fil eller noe liknende. Ville gjerne ha høyere oppløsning... 2: Fikk det til. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Mens jeg er inne på å plage dere: Jeg har laget en ny FAT 32-partisjon med linux fdisk (den skal deles mellom windows og Linux) men når jeg starter windows får jeg beskjed om at partisjonen må formateres, og win nekter meg å formatere med noe annet enn NTFS, altså må jeg formatere den i linux. Jeg vil være helt sikker på hvordan man gjør dette så ikke jeg formaterer feil partisjon. Partisjonen heter /dev/hda6 Hvordan får jeg den opp i Linux når den er formatert? Hvor dukker den opp? Må den "mountes" (som jeg ikke vet hvordan man gjør)? Hva er hurtigtasten for å få opp terminal? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Vi skjelver i skrekk hver gang din innleggsteller øker Lol@windows. Har sett at samme install-cd noen ganger lar meg formatere med fat og noen ganger kun ntfs under install. mkfs.vfat /dev/hda Ja du må mounte den. Ingen standard hurtigtast. Se litt nedover i "den store fc2-guiden" Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Vi skjelver i skrekk hver gang din innleggsteller øker Mangfold kaller vi det... Ang. det med filsystemer i Windows: Jeg installerte windows på en disk som allerede var formatert med FAT, og da kunne jeg formatere alle partisjonene på systemet med FAT Jeg fikk forresten til å formatere som vfat, det hele tok ikke mer enn 10 sekunder! Hail to the allmighty penguin! Mounting får jeg prøve å forstå senere, nå er det drømmeland som kaller. Takk for all hjelp til nå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå