Gå til innhold

Søker tips til OC av P4 Northwood

ludolf

Anbefalte innlegg

Planlegger å bygge en P4 3.0 Northwood maskin som skal overklokkes forsiktig, dvs. kun med boxed vifte. Lurte på om noen av dere kunne bistå med valg av hovedkort og ram?

Har hørt at Abit IC7-Max3 er et ok kort i så henseende, men er det noen kurrante alternativer?

Hvilken ram er hensiktsmessig? Tenker da på PC XXXX.

Har på nåværende tidspunkt en 1.6 NW som er overklokket til 2,14 med FSB og dividere på et SD7-533 kort, men har sett at softmenuen på Abit nå er endret i forhold til den gangen.

Kan dere antyde innstillinger i denne nye softmenuen som gir en fornuftig overklokking, hvilken PC XXXX RAM som da vil kreves?

Hvilken PSU effekt vil forresten kreves, holder det med 300W?

Takker så mye for innspill på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.. ikke lett å finne gode råd på dette. Det jeg lurer på er vel egentlig dette: På min gamle maskin så kjører fsb'n opprinnelig på 100 mhz (tror jeg). Med default dividere så korresponderte vel dette med PC 2100 minne hvis jeg ikke tar feil. Når jeg klokket opp fsb til 134 Mhz korresponderte dette med PC 2700 minne med nytt valg av dividere.

Men hvordan er det på nye hoved kort nå? Asus og Abit f.eks? Er "grunnstillingen" her 200 mhz på fsb?

Hvilken Ram er det som går opp med passende dividere?

Mulig er dette spm. dumt, men jeg håper det er rom for de og..

Lenke til kommentar
5:4

fixed

227fsb

Hvis jeg husker rett...

Har jeg skjønt noe hvis jeg tror regnestykket da blir som følger?

cpu/dram = 5/4

800/dram = 5/4

dram = 400 (PC 3200)

Men så langt er det vel bare minnet som er oc'd (hvis ikke dette er standard da)?

Hvilken variabel endrer dere for å klokke opp cpu (eller fsb hvis det er gjennom denne cpu blir klokket)? :hmm:

Lenke til kommentar

Med cpu/dram 5/4 blir minnet underklokket, så lenge du ikke har overklokket FSB. For å klokke CPU må du justere opp FSB (default 200 MHz). Klokkefrekvens på CPU er 200 MHz * 15 (multiplier på CPU). Husk å låse PCI/AGP på 33/66 før du klokker FSB.

Lenke til kommentar
Med cpu/dram 5/4 blir minnet underklokket, så lenge du ikke har overklokket FSB.

Huff, nå ble jeg forvirret igjen :( . Trodde jeg begynte å få taket på det nå. Det hadde vel vært lettere hvis en hadde hatt de to aktuelle biosene foran seg slik at jeg kunne ha klikket der inne selv for å se hva valgmuligheter en har.

Jeg går ut ifra at fsb og external clock ikke er det samme? I manualene for både asus og abit går det vel frem at external clock er 100 mhz som standard.

Men kan det virkelig stemme at minne er underklokket på PC3200? Hørte nylig at PC3200/DDR400-minne er nødvendig i kombinasjon med Pentium 4-prosessorer med 800FSB.

I eksemplet i abit manualen som jeg har lastet ned er det brukt en P4 2.2 Ghz hvor 2.2 kommer frem ved å multiplisere 100 med en multiplier på 22.

Hvor er egentlig fsb'en på 200 som "Rikky" nevner?

Lenke til kommentar

PC3200=200 MHz (400 MHz DDR) er det som anbefales til et P4C/E-oppsett som ikke skal overklokkes. Klokkefrekvensen på minnet er i utgangspunktet lik FSB (Front Side Bus), men kan justeres med dividere, som rett og slett er en brøk som angir hastighet på FSB og RAM i forhold til hverandre. Med CPU/DRAM 5/4 vil minnet kjøre på 4/5 av FSB. Regner med at external clock er det samme som FSB. Det eksemplet som står i manualen, beskriver nok en gammel type P4, som hadde 100 MHz FSB (400 effektivt). Den prosessoren du har, kjører 200 MHz (800 effektivt) og har en multiplier på 15.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Hei Rikky!

Jo, nå demrer det for meg også! :idea: Jeg tror jeg nå ser hva du mener med underklokking! Jeg bruker og den 4/5 divideren på mitt gamle system som klokker opp minnet fra 266 til 333 mhz.

Men på de to kortene (asus og abit) så har en vel akkurat samme mulighet til å velge samme fsb og divider?

Takk alle som har bidratt til å banke dette inn i knotten på meg. :wallbash:

Lenke til kommentar

Skal vi se om jeg får rett nå da:

Med divideren nevnt her 5/4 skal man da kunne klokke fsb opp til 250 mhz med PC 3200 minne?

En 3 Ghz cpu med multiplier på 15 som Rikky nevner vil da klokke inn til 3.75 Ghz?

:hmm:

Finnes det noen dividere da, som gir høyere minnefrekvens uten at det jager cpuen fortere. Det er vel neppe lurt å presse den hardere med boxed vifte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har en P4 3Ghz som jeg har i et Abit IC7-MAX3. Har 2x256 mb pc3200. Har boxed vifte, klokker til 3,5 ghz, med minnet cpu 1:1, dvs at minnet kjører på 468 Dette fungere fint. har fsb på 234.

Nettopp byn't å tukle med ett nytt selvbygg..

MSI 875P Neo-FISR (lagersalg PS-Data), P4C 2.6(bruktmarked.no), Twinmos Dual-kit 2x256 DDR400(nytt).

Kjører nå med FSB230 som gir DDR460..og CPU@3Ghz. Måtte da øke volt fra 2.5 til 2.6 på minne og slakke litt på timings.. 3,4,4,8.

Det gir noe dårligere båndbredde enn default oppsett (FSB200).. fra 4.6Gb/s til 4.5Gb/s, men en pen forbedring i 3Dmark01 og Aquamark...

Fornøyd sålangt, med ytelsen, er ikke helt sikker på om HK er det beste dog..

Virker litt vanskelig å tune... med default/safe oppset i Bios er ytelsen *ekstremt* dårlig! Det som er bra med dette HK er at når du har gått for langt/"tweaket" for hardt mht. FSB/Minne.. så sier det fra.. og "resetter" seg tilbake til "Safe mode".. Bra MSI!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...