Gå til innhold

Ny hjemmeside :)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Som dere sikkert ser, er jeg ganske ny her (på forumet altså ;)). Har akkurat fått lagd meg en liten, personlig hjemmeside som jeg skal bruke som en slags blog. Mesteparten av koden jeg har skrevet validerer XHTML 1.1 og CSS2. Nå har det seg slik at jeg bruker et nyhetssystem som heter f u s i o n og skaper både kode som ikke validerer (dette må jeg kikke mer på seinere, evt. få hjelp av noen her på forumet?)

Det andre problemet som oppstår gjelder include-scriptet mitt. Når jeg linker til, f.eks.

?side=profile

legges dette bare oppå nyhetene som er på førstesiden (prøv selv i linken under). innholdet laster, men som sagt legger det seg bare sammen med det andre. Jeg tror dette kan ha noe med templatet jeg har tilpasset på nyhetene. Uansett, ta en kikk og gi meg kritikk (rimer visst i dag :love: ). Setter pris på all tilbakemelding :yes:

LINK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke bra!

Websider ser helt elendig ut i:

Opera 7.54

Den ser helt lik ut i FireFox også!

At den bugger så mye i disse nettleserene må rettes på.

En annen ting jeg la merke til var at du har brukt enormt mye skygge rundt designet ditt. Jeg synes ikke det var så veldig pent.

Skrift typen og fargen du har brukt synes jeg ikke passet inn. Bare det å bruke BOLD skrift som vanlig tekst er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar

Notert!

Jeg skal se hva jeg kan få gjort, fjerner litt skygge i PS tenker jeg.. Må vel finne en bedre farge og font... Noen forslag til farger, kanskje? :)

Må også finkjemme koden for bugs... er ikke så dreven ennå, så hvis noen kunne hjelpe meg her, ville det vært toppers :w00t:

Lenke til kommentar

Skyggen var bedre nå.

Opera 7.54, FireFox 0.9.3 og Mozilla 1.7 bugger fortsatt.

IE 6.0 fungerer, dvs. at 70.5% av brukerne statistisk sett se websiden din korrekt (vet ikke hvordan det er i IE 5)

Det er mulig at jeg tar feil, men har du egentlig tatt vekk bold på skriften? Jeg ser bare at du har endret skriftfarge.

REG: Skrivefeil.

Endret av Waldmeister
Lenke til kommentar

absent: Last ned og installer Opera 7.54 med en gang.

Alle som har noe med websider å gjøre, bruker enten det eller Mozilla Firefox.

Jeg kan bare forestille meg at du har brukt IE på det designet. Vel, Internet Explorer viser de fleste sider feil.

Så det første du må gjøre, er å lage siden riktig, slik at den vises bra i Opera og Mozilla, deretter må du fikse den til IE.

Lenke til kommentar

Vel, det er allerede nevnt, men den ser ikke bra ut i FF 0.9.3. Ut i fra det jeg klarer å skjønne av siden din nå, er at den er lys, lett og pen, hvilket er bra. Den er kanskje litt for enkel, og en og annen detalj skader jo ikke. :)

Headeren blir litt kjedelig, og du må for guds skyld ha annen farge på fonten. Prøv med et par detaljer her. :)

Menyen er.. kjedelig. Den blir veldig "trang", prøv med mer margin mellom menyelementene og de dottede linjene. Mouseoveren burde du også fikse, den var ikke pen.

Ikke lyv om validering, og skriv i alle fall ikke at den validerer "nesten!". :p XHTML-en hadde 37 feil eller noe slikt, og CSS-en klarte ikke å registreres. :)

Ellers er kanskje fonten i innholdsfeltene litt stor?

Endret av Purify
Lenke til kommentar

greit! da går vi igang :)

@Waldmeister: hadde ikke fjernet bold først, men nå er det borte! Se selv :D.

@drange_net: Skal gå igang med å laste ned Opera nå... så får jeg se hva jeg må gjøre om på...

@smoothie: skal få fjernet smiliene da :) er faktisk litt enig med deg, men det er neste bare en vane jeg har... eller uvane :!:

Uansett, her er include koden:

<?php
error_reporting(0);
$filnavn = $_GET['side'];
$filendelse = '.php';

if (!eregi("^((.*)/)", $filnavn)) {
 include $filnavn . $filendelse;
}
else {
 include "404.php";
}
?>

og her er koden for å inkludere nyhetene fra nyhetssystemet:

<?php
include("news/news.php");
?>

Setter fortsatt pris på tilbakemelding på design, tekst osv. ;)

Lenke til kommentar

hehe... det jeg sliter med på valideringa er nyhetssystemet.. det er noe jeg har lastet ned et annet sted.. men koden jeg sjøl har skrevet er korrekt... men jobber som sagt med saken :)

har nå fjerna validerings-linken inntil videre :yes:

Endret av absent
Lenke til kommentar

<?php
error_reporting(0);
$filendelse = '.php';

}
else {
include "404.php";
}
?>

bør endres til

<?php
error_reporting(0);
$filendelse = '.php';

}
elseif (!$filnavn || $filnavn == 'index') {
 include 'news/news.php';
}
else {
include "404.php";
}
?>

For at nyhetene kun skal vises på forsiden, og ikke alle andre steder.

Lenke til kommentar

Hmm, jorgis, jeg tror nok jeg skjønner logikken i koden din, men når jeg bytter den ut blir enten index'en helt tom, eller det samme problemet oppstår...

Jeg har også prøvd å kikka på css-koden for å optimere til opera mm., og har fått ordna på menyen, og midtstilt den. Men resten får jeg ikke fiksa på, ettersom denne kodinga er relativt ny for meg... :blush:

Lenke til kommentar

Et lite hint: Position:fixed; på en meny som sklir langt ut mot høyrekanten går ikke bra.

Ang. includescriptet: Skjønner ikke hvorfor det ikke vil fungere. Når man ikke spesifiserer ?side=blabla eller når ?side=index skal den dytte inn nyhetene. Når ?side= noe annet enn index skal ikke nyhetene vises.

Lenke til kommentar

Okey, nå tror jeg ting funker sånn ca. utseende messig i Opra også... Eneste problemet er at når jeg prøver å bruke include-scriptet ditt, jorgis, så skjer dette hver gang jeg skal til hovedsida... Du kan se koden selv på bildet.

Når jeg nå får fikset opp i include problemet, står teknisk reparasjon av koden igjen... og andre, visuelle forbedringer kanskje? fikk noen kommentarer på menyen, som nå har blitt litt oppblåst med padding :)

Endret av absent
Lenke til kommentar

De skal nok ligge i rett mappe og ha riktig filendelse, alle sammen ja. Jeg er enig i at det er logisk, men det forandrer ikke det faktum at det rett og slett ikke funker :cry:. Kanskje det er linkene mine som er feil på noen måte? Her er ihvertfall menyen min:

<div id="nav">
 <p>
 <a href="index.php">Home</a> | 
 <a href="?side=profile">Profile</a> | 
 <a href="?side=contact">Contact</a> | 
 <a href="?side=work">Work</a> | 
 <a href="?side=links">Links</a>
 </p>
</div>

Vet ikke hva som skulle være feilen der, men det kan jo være noe... Jeg får gå igang med debugging av koden min imens da...

Endret av absent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...