Gå til innhold

Vignettering på Nikon D70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes det er litt drøyt at bildene skal se ut som de er tatt igjennom en dorull spesielt når det ikke står noen plass når man kjøper kameraet.

 

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D ser ut til å være meget bra i forhold til prisen, men 50mm er ikke mye til vidvinkel når man tar hensyn til crop faktoren.

 

En annen løsning vil være å brette opp armene og lage et program som fikser det, det ser ut til at det vil kunne bli bra nok i de fleste tilfeller.

Vignettering, forvrengning, uskarphet, kromatisk aberrasjon og flares er en del av virkeligheten for alle objektiver (spesielt zoomobjektiver). Man kan aldri bli kvitt det helt bare redusere det. Det er særdeles få objektiver som yter svært bra på maks blenderåpning, og de du finner koster raskt (mye)mer enn kameraet ditt.

 

Skal du ha virkelig gode objektiver må du regne med å bruke en del penger på det. I forhold til prisen er 18-70 objektivet helt greit, selv om det nok viser mer vignettering enn mange andre (På digital DSLR vises ofte lite vignettering med vanlige objektiv siden de er designet for 35mm billedsirkel)

 

Hva 50mm angår så er det selvfølgelig ikke en vidvinkel, men husk du kan skifte objektiv. Du skrev at du bare fant vignettering over 50mm på 18-70'en. På bilder hvor du ønsker denne brennvidden, har dårlig lys slik at du ikke kan blende ned, og er utsatt for vignettering, kan du jo bare skifte objektiv.

 

50mm f1.8 er selvfølgelig ikke det eneste valget. Det finnes også mer vidvinklede primærobjektiv, men de koster enten mye mer eller er ikke like raske.

Lenke til kommentar

Nå begynner denne diskusjonen å bli interessant. Jeg er i ferd med å kjøpe meg et kamera (D-70 regner jeg med) og lurer derfor hva slags optikk som skal kjøpes.

 

Det jeg lurer mest på er om DX optikk er et klokt valg nettopp fordi den er optimalisert for DX brikka. Litt overoptimalisert ser det faktisk ut til også siden det blir vignettering i endel sammenhenger.

Er det da ikke smartere å kjøpe standard optikk (til 135 film) for å slippe slikt tull. Er det andre ting som gjør DX optikken bedre egnet til DX brikka?

 

Hvis NIKON engang skulle finne på å lage et hus med en brikke med litt større fysiske mål ville det jo være smart å holde seg unna DX optikk.

Lenke til kommentar

Glemte forresten en liten ting vedrørende 50 mm. En 50mm f1.4 ville vært et naturlig valg hvis det var film i huset. Med en DX brikke blir jo dette en liten tele. Finnes det like ålreite linser med 28mm brennvidde som etter mine kalkulasjoner er normalobjektiv med DX brikka?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...