Gå til innhold

Vignettering på Nikon D70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På F8 så er det rimelig bra men når det er halvmørkt mesteparten av året så er det ikke spesielt praktisk.

Da må du nok regne med å enten benytte stativ og lange eksponeringstider eller kjøpe raskere optikk.

 

De færreste objektiver yter sitt beste vid åpne.

 

Du kan vurdere en 50mmf1.8, den er billig og lett og yter bra. (Fast optikk er vanligvis mye raskere enn zoomlinser for tilsvarende pris)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt drøyt at bildene skal se ut som de er tatt igjennom en dorull spesielt når det ikke står noen plass når man kjøper kameraet.

 

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D ser ut til å være meget bra i forhold til prisen, men 50mm er ikke mye til vidvinkel når man tar hensyn til crop faktoren.

 

En annen løsning vil være å brette opp armene og lage et program som fikser det, det ser ut til at det vil kunne bli bra nok i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Hvor kan man få tak i nikon plugin?

Jeg tror den koster $99 eller noe sånt.

 

 

Jeg laget et lite program som gjør Flat Field Correction og resultatet ble veldig mye bedre:

 

dfix.jpg

 

 

Bildet ble tatt på 70mm og flat field på 18mm så jeg regner med at det vil kunne bli stort sett perfekt hvis man bruker et flat field som er tatt på samme brennvidde som bildet.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...