Gå til innhold

ekstern harddisk? ditt tips?

Anbefalte innlegg

hei hei,har tenkt å investere i en ekstern HD,og lurte på om dere hadde noen gode tips??

Har lest brukerguiden,og gått litt frem og tilbake...men er fortsatt usikker på hva jeg skal gå for...

budsjettet er vel på 2-3000 og plass trenger ikke være super mye,men værtfall 120 gb... går for mer,hvis prisen ikke er veldig utslagsgivende...

Takk på forhånd for alle tips

Mvh Proppen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for 2450,- så får du en ekstern Maxtor disk på 300GB, så viss du har planer om å bruke mer penger så blir det eneste alternativet Lacie på 1TB for 10 laken..

fra spøk til alvor, det mest lønnsomme du kan gjøre er å sette sammen din egen eksterne enhet, dvs du kjøper ett ekstern HD kabinett og en 3.5" HD isteden for å kjøpe ett ferdig sett. at der skulle være noen store forskjeller mellom delesett eller komplette hd-rack's har jeg vanskelig for å tro.

f.eks Maxtor OneTouch 200GB koster 1990,- hos komplett, mens ett ekstern HD kabinett, f.eks eMagic 3.5" til 495,- pluss en Segate 7200rpm 8MB disk på 995,- vil koste totalt 1485,- pluss frakt. det er fort 505 kroner spart det som kan brukes på annet snaks. den eneste vesentlige forskjellen mellom delesettet og maxtor enheten er at maxtorenheten tar både Firewire og USB2.0 mens delesettet kan kun brukes sammen med USB2.0, noe som ikke skulle være noe problem med mindre du har Mac'er uten USB2.0 porter. en annen 'mindre' forskjell er at seagate disken bråker mindre enn maxtor disken under bruk..

Lenke til kommentar

Hei...

For å hjelpe deg litt på veien, kan jeg nevne at jeg nå kjøpte en 200GB Seagate Barracuda 7200.7 IDE for kr. 975,- og et Enermax harddisk kabinett for 3,5" USB2.0 for kr. 495 på Netshop, tilsammen 1591,- inkl. porto...

Et raskt søk i produktguiden viser at jeg sparte over 300,- (+ evt. porto) på å gjøre det på denne måten...

Disken er topp, og ytelsen med USB2.0 er grei nok for mitt bruk. Vil du ha bedre ytelse kan du koste på deg noen kroner til, og kjøpe et kabinett med firewire i tillegg.

Montering var heller ikke noe problem, om du skulle være redd for det...

Lenke til kommentar
for 2450,- så får du en ekstern Maxtor disk på 300GB, så viss du har planer om å bruke mer penger så blir det eneste alternativet Lacie på 1TB for 10 laken..

fra spøk til alvor, det mest lønnsomme du kan gjøre er å sette sammen din egen eksterne enhet, dvs du kjøper ett ekstern HD kabinett og en 3.5" HD isteden for å kjøpe ett ferdig sett. at der skulle være noen store forskjeller mellom delesett eller komplette hd-rack's har jeg vanskelig for å tro.

f.eks Maxtor OneTouch 200GB koster 1990,- hos komplett, mens ett ekstern HD kabinett, f.eks eMagic 3.5" til 495,- pluss en Segate 7200rpm 8MB disk på 995,- vil koste totalt 1485,- pluss frakt. det er fort 505 kroner spart det som kan brukes på annet snaks. den eneste vesentlige forskjellen mellom delesettet og maxtor enheten er at maxtorenheten tar både Firewire og USB2.0 mens delesettet kan kun brukes sammen med USB2.0, noe som ikke skulle være noe problem med mindre du har Mac'er uten USB2.0 porter. en annen 'mindre' forskjell er at seagate disken bråker mindre enn maxtor disken under bruk..

Firewire er likevel raskere enn USB 2.0 ( ikke i teorien, men i praksis ).

Når det gjelder lydnivå, vil du ikke høre Maxtor sine disker hvis du kjøper Maxtor OneTouch. De er helt stille, faktisk mye mer stille en en hver intern harddisk jeg har ( og jeg har noen ) :D

Men les også: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=263934&hl=

For å si det slik, har jeg fortsatt ikke opplevd noen problemer med mine disker, og jeg har tre.

Det eneste jeg er usikker på, er om 5400 RPM disken, bråker noe mer enn 7200 RPM diskene til Maxtor. Jeg har aldri testet denne.

Lenke til kommentar

man kan nå alltids bygge sitt eget HD rack om man er litt flink med hendene..

man kan kjøpe fire eksterne hd kabinett, like mange disker, en usb hub, fem usb kabler hvor fire er korte og en er lang og en billig psu.

deretter bygger man seg ett hd rack med nok plass til psu'en, diskene, kanskje en ekstra vifte og psu'en. når det er klart så plukker man ut innmaten av hd kabinettene og henger dem opp inni rack'et, kobler opp strøm, vifte®, disker og kobler usb kablene fra diskkontrollerene til usb hubben, siste kabel går fra hubben til maskinen din. er man flink så kan man få ett ganske bra resultat, men jeg vil ikke annbefale å bruke mer enn fire disker per usb2.0 kanal, ellers vil diskene bli unødvendig trege da fire disker deler på 480mbit. hver for seg så vil de yte godt men når man begynner å jobbe på flere samtidig så vil ytelsen stupe..

så for ca 7000,- så får man 0.8TB i ett eksternt kabinett (2000 for hd kabinettene, 4000 for fire 200gb disker, 500 for psu'n og rundt 500 for usb hub'en og ledningene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...