Gå til innhold

jeg lurer på noe om linux!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux (med programmer) er for det meste lisensiert med en lisens som kalles GPL. Se huf sin signatur for mer info. Det den sier, er at du kan stort sett gjøre hva pokker du vil - bortsett fra å gjøre endringer og distribuere endringene UTEN å samtidig distribuere den endrede kildekoden.

Drifter selv et linuxsystem på en skole (Valler vgs.) - kom innom og snakk med meg hvis du har lyst. Der kjører vi en del maskiner dualboot fc2/XP, en server (fil/auth.) på Debian, en tynnklient/printer på fc2, og en rekke tynnklienter som booter fra egen disk på fc.

Personlig mener jeg Slime Mold har helt rett, men er dette en skoleoppgave eller hva er det?

Et eksempel på framgangsplan:

1. Installer Linux på en maskin - som kun du har tilgang til (hjemme?). Lær deg å kjenne linux på denne maskinen - og bli konfortabel. Vi hva ting er, hvordan ting henger sammen, kjenn terminalen etc.

2. Installer Linux på en maskin på skolen - dual eller singleboot. La andre få bruker.

3. Sett opp en autentifiserings og nfs-server på en annen maskin. Debian er velegnet, men du kan også gjøre dette med f.eks. fc. LDAP+NFS (ev. + CUPS). Kople maskinen din mot denne.

4. Sett opp en maskin til. Kople denne til serveren

5. Bli hacket. Løs det, sett opp sikkerheten:

- grub-passord

- bios-passord og skru av boot fra cd'rom etc.

- Sikre NFS

6. Sett opp flere maskiner. Finn ut at det er sliiiit å skulle legge inn alle programmer manuelt etc. Sett opp noe á la admin-script (se min signatur) og skru på automatisk oppdatering av maskiner.

7. Skaff deg en tynnklientserver og et par gamle maskiner (alt over 90 mhz holder) Sett opp noen tynnklienter.

8. Lag en "organisasjon" for å passe på maskinene. Kan også legges inn som punkt 3. Avtal at en som går i en klasse under deg overtar hovedansvaret når du går opp en klasse.

9. Mas for å få timer på kortet.

Lykke til! Men ikke glem fase 1!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...