Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alkoholer får navnet sitt for stoffet det blir uten hydroksylgruppen (OH), altså er etanol et etanmolekyl som inneholder en hydroksylgruppe. Glyserol er også et alkohol, men hvor kommer navnet fra?

8795925[/snapback]

Det er ihvertfall samme rot som glukose (sukker). I og med at det er et sukkeralkohol, så virker det nokså logisk. Har ikke klart å finne hvor roten til ordet stammer fra, men kanskje noen andre vet det?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på Rock. Hard rock, Metal og Heavy metal??

8796392[/snapback]

Hard - hardere - enda hardere og hardest ;)

Kan ofte også trekke paraleller mellom hvor mye/hard guitar bruk det er i gruppa...

Edit: Det er slik jeg har forstått det så ikke skyt meg om jeg tar feil...

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Hva heter miljø på engelsk. Altså dårlig miljø for ungdommer...

(ikke miljø som i klima osv)

8796680[/snapback]

fra tritrans + pluss spansk:

# Engelsk:

adjacence, environment, environmental, environs, surroundings

# Spansk:

alrededores, ambiente, medioambiental, ruedo

# Norsk:

miljø

Lenke til kommentar
Juni eller Oktober.

8796606[/snapback]

arg, så lenge? satser på at jeg får til juni, får igjen 1500 nok... :D

stemmer det at binders er norsk?

8796626[/snapback]

Lenge? Det er Juni nå ;)

Binders er norsk oppfinnelse ja, samme med påhengsmotor, ostehøvel, sprayboks, festeordningen til sykkel for hunder, barnesykkelhjelmer, bevegelsesmekanisme for dukker, sammenleggbar rockering, sykkelstativ, six-pack (Holderen), sykkelparkeringshus, tripp trapp stolen osv ;)

http://no.wikipedia.org/wiki/Binders

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Det er ihvertfall samme rot som glukose (sukker). I og med at det er et sukkeralkohol, så virker det nokså logisk. Har ikke klart å finne hvor roten til ordet stammer fra, men kanskje noen andre vet det?

8796213[/snapback]

Pga. den søte smaken fikk det et navn som falt utenfor den ordinære nomenklaturen:

Den er oppdaget av svensken Carl Wilhelm Scheele i 1779. Han kalte det glycerol, etter det greske ordet glukos (γλυκός), som betyr søt.

Lenke til kommentar

Snedig eller ei - jeg får ikke lagd ny tråd av en eller annen merksnodig grunn - så måtte ty til denne: :)

Hvis du nå har gjort unna første år på vgs - skal du da bekrefte i sommer på vigo.no at man vil fortsette på den samme skolen, eller medregner man på vgs at personen "automatisk" er med når man har søkt i vinter på vigo og valgt studieretning?

Evig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...