Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor blir kaffe pakket på to måter, vakuum pakket og trykkpakket?

Hvilken måte er mest effektiv?

8790710[/snapback]

Vakuum-pakket:

Man er ganske sikker på at kaffen er i et tilnærmet luftfritt miljø, og emballasjen tar liten plass.

Trykkpakket:

Luft vil ikke sive inn i pakken, men i steden for ut. Dermed kan man være ganske sikker på at det ikke kommer fremmede partikler inn til kaffen. Vet ikke om de bare bruker komprimert luft, eller om det er ren nitrogen eller argon. I såfall får man et veldig stabilt miljø.

Lenke til kommentar
Hvordan skyte lenger ut på utspark?

Jeg er keeper, og holder ballen i henda, og skal sparke derfra, ikke sant?

Men jeg skyter alltid for høyt, i forhold til lengda.

Hvordan kan jeg skyte lavere, men lengere? :)

8792138[/snapback]

Spark mer mot bakdelen av ballen, ikke direkte under.

Lenke til kommentar
Hvem fant opp tannreguleringen?

8791281[/snapback]

Norman W. Kingsley og J. N. Farrar (Wikipedia er din venn ;))

8791418[/snapback]

Hmm, søkte på tannregulering men fant ingenting, vet heller ikke hva tannregulering er på engelsk ^^

Vakuum-pakket:

Man er ganske sikker på at kaffen er i et tilnærmet luftfritt miljø, og emballasjen tar liten plass.

Trykkpakket:

Luft vil ikke sive inn i pakken, men i steden for ut. Dermed kan man være ganske sikker på at det ikke kommer fremmede partikler inn til kaffen. Vet ikke om de bare bruker komprimert luft, eller om det er ren nitrogen eller argon. I såfall får man et veldig stabilt miljø.

8792107[/snapback]

Okei, takk for godt svar!
Lenke til kommentar
Hvor fint papir har du brukt?

8792260[/snapback]

180 (smergelpapir), så 400 våtslipepapir, 800 våtslpie, så 1200.

8792286[/snapback]

Ahh... Såpass. :p

Har du prøvd med høvel? Hvis du greier å ta hele kanten i ett jevnt og fint drag, blir det kanskje gjennomsiktig.

Det er de mikroskopiske ujevnhetene som gjør den matt/ugjennomsiktig. Disse blir jevnet ut når plexien blir myk når du varmer den opp.

Plexi (polymetylmetakrylat) skal kunne løses av alkohol, aceton og syrer. Du kan jo prøve å jevne ut kanten med en klut med noe sånt på (f.eks rødsprit, neglelakkfjerner eller eddik). Men pass på å holde den slik at det ikke kan renne væsker på andre plasser enn kanten.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg vet om en bil som står i nærheten av der jeg bor. Den ligger på en butikk-parkeringsplass. Det ser ut til at den har enten blitt stjålet og lagt der eller så har eieren lagt den der. Døra er åpen, den er skitten og avskiltet. Den har stått der nå i 1måned.

Hvordan kan jeg gå frem hvis jeg vil ha bilen? Hvem må jeg kontakte?

Lenke til kommentar

Det kan faktisk være problematisk å fjerne et bilvrak så lenge den står lovlig parkert. Fordi den står lovlig, kan man ikke flytte den uten eierens samtykke, og man finner ikke ut hvem eieren er uten skilt. Catch-22!

Letteste utvei er å høre med butikken om den har lov til å stå der, så får de evt. snakke med snuten.

Sånn var det i alle fall i gata jeg bodde for noen år siden, vet ikke om politiet nå har lov til å fjerne vrak.

Men hva er et vrak? Kanskje har bilen noen deler som eieren har lyst å bruke, selv om den ser verdiløs ut. Derfor er det ikke bare å fjerne alle biler som Hvermannsen ringer og klager på.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...