Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir det køddet så mye i media med Ari Behn og hasjbruk? Er det en bevist og kjent ting at han har brukt/prøvd hasj eller det antagelser og rykter eller er det bare det glisne smilet og avslappede holdningen som skaper assosiasjoner til hasjrus?

Hva betyr ordet Giro i sykkelløpet Giro d Itaila? Jeg tenker bestandig på betalingsblanketter når jeg hører det. Hvor kommer ordet Giro i giroblanketter fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen makshastighet det går ann å oppnå?

Hvorfor er det en nedre grense for temperatur og ikkje en øvre?

8772255[/snapback]

Lysets hastighet på ca. 300 000 km/s er maks hastighet, i alle fall etter det vi vet nå. Årsaken til det, er at mengden energi man må tilføre et legeme for å øke hastigheten (kinetisk energi) stiger eksponentielt. Dermed må man ha en uendelig mengde energi for å oppnå lyshastighet.

Det finnes teoretiske partikler som heter takyoner. Disse partiklene blir til i overlyshastighet, og behøver altså ikke overstige terskelen å måtte krysse overlysfartsgrensen. Men som artikkelen i Wikipedia hevder, kan ikke disse eksistere etter dagens fysikkforståelse. Litt synd, for takyoner er kule! :cool:

Nedre grense for temperatur eksisterer fordi temperatur er et uttrykk for hvor fort atomene i et legeme vibrerer. Når hastigheten er 0, er temperaturen på det absolutte nullpunkt, 0 grader Kelvin (-273.15 celsius).

En øvre grense eksisterer ikke, fordi jo nærmere atomenes hastighet nærmer seg lyset, jo mer energi trengs for å øke hastigheten enda litt til. For å oppnå lyshastighet, må du tilføre en uendelig mengde energi. Og det går ikke :)

8772279[/snapback]

så man kan i teorien aldri oppnå lysfart? Eller vil energigrafen "treffe" lysfarten til slutt? Omj eg tenker rett.

8774057[/snapback]

Nei, man kan i teorien aldri oppnå lysfart, i hvert fall i det man kan kalle et klassisk univers. Det finnes litt far-out konsepter som wormholes og bøyning av romtid som kan oppfattes som å tillate hastigheter fortere enn lyset, men det finnes vel ikke akkurat sikker viten om det. Det som han over sier, med at partikler aldri vil oppnå lysfarten vil jo også bety at det kan finnes en øvre grense for temperatur.

Lenke til kommentar
Nedre grense for temperatur eksisterer fordi temperatur er et uttrykk for hvor fort atomene i et legeme vibrerer. Når hastigheten er 0, er temperaturen på det absolutte nullpunkt, 0 grader Kelvin (-273.15 celsius).

En øvre grense eksisterer ikke, fordi jo nærmere atomenes hastighet nærmer seg lyset, jo mer energi trengs for å øke hastigheten enda litt til. For å oppnå lyshastighet, må du tilføre en uendelig mengde energi. Og det går ikke :)

8772279[/snapback]

Så, derfor er det nemlig en øvre grense for temperatur, eller? ;)

8774000[/snapback]

Nei, fordi du kan tilføre uendelige mengder med energi uten at partiklene bryter lysfartbarrieren, og dermed får du høyere og høyere temperatur, selv om hastigheten stiger med stadig lavere intervaller per Joule jo høyere du kommer.

Lenke til kommentar
Har hørt at kan man selge varer som har overskredet "Best før"-datoen (dersom varen er i tilfredsstillende stand), men ikke varer som har overskredet "Siste forbruksdag"-datoen. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke.

8775514[/snapback]

Tror det stemmer bra.

Der jeg jobber selger vi mat som nærmer seg siste forbruksdag for halv pris, og det samme med mat som har overskredet best før grensen.

Mat som har røket over siste forbruksdag går i retur =)

Lenke til kommentar
Si man har en ganske myk ball, som man kaster motsatt vei som tyngde kraften, med en plate/hard materiale som "tak".

Hvorfor vil en ball som blir kastet mot platen og treffer ha en kortere "hang time" en det ballen som ikke treffer plata?

ALtså, hm, tenk du ligger på ett gulv, og kaster en ball oppover. Hvis du treffer taket kommer ballen raskt ned, men bommer du (kaster for kort) så kommer den saktere ned.

WHY?

8775109[/snapback]

Ballen som treffer taket vil utvikle energi i motsatt retning, som jeg tror blir kalt trampolineeffekt, og vil derfor treffe bakken før ballen som ikke traff taket.

Ballen som treffer taket får altså en "boost" i motsatt retning :)

Lenke til kommentar
Har hørt at kan man selge varer som har overskredet "Best før"-datoen (dersom varen er i tilfredsstillende stand), men ikke varer som har overskredet "Siste forbruksdag"-datoen. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke.

8775514[/snapback]

Tror det stemmer bra.

Der jeg jobber selger vi mat som nærmer seg siste forbruksdag for halv pris, og det samme med mat som har overskredet best før grensen.

Mat som har røket over siste forbruksdag går i retur =)

8775925[/snapback]

Som en liten digresjon kan det nevnes at man ikke har lov til å selge kjøtt det ikke står noen dato på, hvis lappen har falt av for eksempel.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har hørt at man ikke har lov å selge matvareprodukter uten at det står hva som er brukt, kalori-innhold og dato.

Vet ikke om dette er riktig eller ikke, så hadde vært fint om noen kunne korrektert meg.

8776409[/snapback]

Mye godteri o.l. har ingen etikett med energiinnhold.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har hørt at man ikke har lov å selge matvareprodukter uten at det står hva som er brukt, kalori-innhold og dato.

Vet ikke om dette er riktig eller ikke, så hadde vært fint om noen kunne korrektert meg.

8776409[/snapback]

Mye godteri o.l. har ingen etikett med energiinnhold.

8776417[/snapback]

Jeg har sett etter mange ganger, men jeg har aldri sett at det mangler. Men kan det være at det er de kan slippe unna regelen så lenge de er produsert feks i Sverige?

Lenke til kommentar

Ok, svar meg kjapt og bra. :wee:

Hva er raskeste måten å bli kvitt "tørr" hoste? Også kalt røykehoste.

Har ikke hatt røyk siden klokken 3 søndags ettermiddag og vil ikke ha røyk før hosten er vekke

Så, hva kan jeg gjøre? *host**host*

Lenke til kommentar

Den vil forsvinne når du får røyken ut av systemet,. Etter 7 dager uten røyk, vil den i all hovedsak være borte. Dette ifølge min far som slutta for 10 år sia.

Se på det som ei ideell tid å slutte. Du sparer mye penger, og kondisen din blir dramatisk bedre etter få dager ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...