henbruas Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Er det noen makshastighet det går ann å oppnå? Hvorfor er det en nedre grense for temperatur og ikkje en øvre? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Er det noen makshastighet det går ann å oppnå? Hvorfor er det en nedre grense for temperatur og ikkje en øvre? 8772255[/snapback] Det finnes en grense for hvor stille atomer kan stå, men ikke en grense for hvor mye de kan bevege seg. Tror det var slik, atomer blir vel feil å bruke sikkert. Correct me! Endret 3. juni 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Er det noen makshastighet det går ann å oppnå? Hvorfor er det en nedre grense for temperatur og ikkje en øvre? 8772255[/snapback] Lysets hastighet på ca. 300 000 km/s er maks hastighet, i alle fall etter det vi vet nå. Årsaken til det, er at mengden energi man må tilføre et legeme for å øke hastigheten (kinetisk energi) stiger eksponentielt. Dermed må man ha en uendelig mengde energi for å oppnå lyshastighet. Det finnes teoretiske partikler som heter takyoner. Disse partiklene blir til i overlyshastighet, og behøver altså ikke overstige terskelen å måtte krysse overlysfartsgrensen. Men som artikkelen i Wikipedia hevder, kan ikke disse eksistere etter dagens fysikkforståelse. Litt synd, for takyoner er kule! Nedre grense for temperatur eksisterer fordi temperatur er et uttrykk for hvor fort atomene i et legeme vibrerer. Når hastigheten er 0, er temperaturen på det absolutte nullpunkt, 0 grader Kelvin (-273.15 celsius). En øvre grense eksisterer ikke, fordi jo nærmere atomenes hastighet nærmer seg lyset, jo mer energi trengs for å øke hastigheten enda litt til. For å oppnå lyshastighet, må du tilføre en uendelig mengde energi. Og det går ikke Endret 3. juni 2007 av angry_norwegian Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hvor lave/høye frekvenser du kan hører avhenger vel også noe med hvilken høyttalere/hodetelefoner du bruker..8771828[/snapback] Jeg hadde ventet at folk skulle ha postet hvor høy frekvens de kunne høre, men dette fokuset på grunner til at en ikke kan høre diverse toner tyder på sine ting... Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Er menn smartere enn kvinner? Føler vi alltid får det opp i trynet fra media og skolen at kvinner er de som lykkes mest. De er best. De må få likestilling. Vi må ha kvotering. Menn er avskum. Hva er sannheten? Lenke til kommentar
PT Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Lysets hastighet på ca. 300 000 km/s er maks hastighet, i alle fall etter det vi vet nå.Eventuelt ca 3*10^8 m/s, eller veldig omtrentlig 10^9 km/h. Lenke til kommentar
Arangaras Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Dreiv og søkte litt her, og kunne ikkje finne ein, so eg må berre spørre: Eksisterar ikkje det ein "Ninjas vs. Pirates"-tråd på Diskusjon.no?! Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Kan noen, på en enkel måte, forklare meg hva propaganda er? Finnes det en lov som sier at det er ulovelig å ri med hest midt i sentrum av en norsk by/storby? Lenke til kommentar
Scorpy Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Er menn smartere enn kvinner? Føler vi alltid får det opp i trynet fra media og skolen at kvinner er de som lykkes mest. De er best. De må få likestilling. Vi må ha kvotering. Menn er avskum. Hva er sannheten? 8772831[/snapback] Det blir i alle fall feil å si at alle menn er smartere enn alle kvinner. Dette vil selvsagt være individuelt. Dette har Wikipedia å si om kjønn og intelligens: Most studies show that despite sometimes significant differences in subtest scores, men and women have quite similar average IQ. A minority of studies claim that men outperform women on average by 3-4 IQ points. Some studies show that women perform better on tests of memory and verbal proficiency for example, while men perform better on tests of mathematical and spatial ability. Male scores display a higher variance: there are more men than women identified with both very high and very low IQs. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Jenter er visst bedre på skolen, ikke jeg vet hvorfor, men ser at nesten alle jentene på skolen våres får 5 i de fleste fag, untatt mx/fy/kj. Der er det bare "nerdejentene" som får gode karakterer. I gym får også jentene gode karakterer uten å anstrenge seg, men det er fordi de har så lave krav til gode karakterer, baaah.. Kan ta et eksempel i gym. Jeg sliter ræva av meg HVER gymtime, det samme gjelder de fleste guttene. Timene i gymmen er sjukt harde. Jentene oppfører seg som sauer der de står i små flokker og unngår fotballen/basketballen/innebandyballen, men samtidig så får jeg 3 og jentene som ikke gjør noe 3... Ahh life is good... Endret 3. juni 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Scorpy Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Kan noen, på en enkel måte, forklare meg hva propaganda er? 8773146[/snapback] Propaganda er et forsøk på å få mennesker til å ha en bestemt mening (gjerne politisk eller religiøs), på omtrent samme måte som reklame. Jenter er visst bedre på skolen, ikke jeg vet hvorfor, men ser at nesten alle jentene på skolen våres får 5 i de fleste fag, untatt mx/fy/kj. Der er det bare "nerdejentene" som får gode karakterer. I gym får også jentene gode karakterer uten å anstrenge seg, men det er fordi de har så lave krav til gode karakterer, baaah.. 8773175[/snapback] Det med at jenter gjerne får bedre karakterer på skolen tror jeg har å gjøre med at jenter generelt er mer pliktoppfyllende og arbeidsomme. Tror det har lite med smarthet å gjøre. Endret 3. juni 2007 av Scorpy Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Er menn smartere enn kvinner? Føler vi alltid får det opp i trynet fra media og skolen at kvinner er de som lykkes mest. De er best. De må få likestilling. Vi må ha kvotering. Menn er avskum. Hva er sannheten? 8772831[/snapback] Det jeg har hørt er at gjennomsnittet for menn og kvinner er praktisk talt det samme. Derimot er standardavviket i fordelingskurven bredere for menn enn for kvinner. Sannheten er det vanligvis ikke så mange som bryr seg om nå til dags. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Nedre grense for temperatur eksisterer fordi temperatur er et uttrykk for hvor fort atomene i et legeme vibrerer. Når hastigheten er 0, er temperaturen på det absolutte nullpunkt, 0 grader Kelvin (-273.15 celsius).En øvre grense eksisterer ikke, fordi jo nærmere atomenes hastighet nærmer seg lyset, jo mer energi trengs for å øke hastigheten enda litt til. For å oppnå lyshastighet, må du tilføre en uendelig mengde energi. Og det går ikke 8772279[/snapback] Så, derfor er det nemlig en øvre grense for temperatur, eller? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Er det noen makshastighet det går ann å oppnå? Hvorfor er det en nedre grense for temperatur og ikkje en øvre? 8772255[/snapback] Lysets hastighet på ca. 300 000 km/s er maks hastighet, i alle fall etter det vi vet nå. Årsaken til det, er at mengden energi man må tilføre et legeme for å øke hastigheten (kinetisk energi) stiger eksponentielt. Dermed må man ha en uendelig mengde energi for å oppnå lyshastighet. Det finnes teoretiske partikler som heter takyoner. Disse partiklene blir til i overlyshastighet, og behøver altså ikke overstige terskelen å måtte krysse overlysfartsgrensen. Men som artikkelen i Wikipedia hevder, kan ikke disse eksistere etter dagens fysikkforståelse. Litt synd, for takyoner er kule! Nedre grense for temperatur eksisterer fordi temperatur er et uttrykk for hvor fort atomene i et legeme vibrerer. Når hastigheten er 0, er temperaturen på det absolutte nullpunkt, 0 grader Kelvin (-273.15 celsius). En øvre grense eksisterer ikke, fordi jo nærmere atomenes hastighet nærmer seg lyset, jo mer energi trengs for å øke hastigheten enda litt til. For å oppnå lyshastighet, må du tilføre en uendelig mengde energi. Og det går ikke 8772279[/snapback] så man kan i teorien aldri oppnå lysfart? Eller vil energigrafen "treffe" lysfarten til slutt? Omj eg tenker rett. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 De som fikk med seg serien om Star-Trek på Discovery har ihvertfall blitt matet med en teori at lysets hastighet er veldig mulig. Dette skjer vet at (hehe) Starship Enterprise krymper materie foran seg og ekspanderer bak seg, slik at skipet blir dyttet frem av verdensrommet. Det er altså ikke slik at en kan oppnå lysets hastighet med motorkraft. Forskeren sa vel også at en trenger "litt" energi for å få dette til, som energien fra 11 millioner stjerner eller noe slikt, men det var teoretisk mulig - det hadde han kalkulert. Var en forsker ved universitetet i New Mexico om jeg husker rett. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Jeg ringte postbankens kontofon , tastet fødselsnr og kode, dritt kjerringa sa at det var feil kode, jeg ble forbanna og tasta koden 2 ganger til feil igjen Ringte igjen, tasta det samme, så sa hun " Sikkerhetskortet er " ett eller annet.. husker ikke hva hun sa, men hun sa jeg burde ringe Postbanken for ytterligere informasjon. Koden var riktig, men kan kortet bli sperret ? Trenger VIRKELIG kortet mitt de nærmeste dagene ! Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Si man har en ganske myk ball, som man kaster motsatt vei som tyngde kraften, med en plate/hard materiale som "tak". Hvorfor vil en ball som blir kastet mot platen og treffer ha en kortere "hang time" en det ballen som ikke treffer plata? ALtså, hm, tenk du ligger på ett gulv, og kaster en ball oppover. Hvis du treffer taket kommer ballen raskt ned, men bommer du (kaster for kort) så kommer den saktere ned. WHY? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 fordi ballen slenger kreftene sine i taket, og dei kjem tilbake, og dytter ballen nedigjen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg