Codename_Paragon Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Man kan høre ned mot 20Hz Installer et lydbrogram, f.eks SigJenny og prøv selv hvilke frekvenser du kan høre.Hva skjer hvis man har en høyttalermembran som ikke beveger seg frem og tilbake, men kun frem? Vil det være "lyd"?8764931[/snapback] Neppe, strengt tatt. Du har en impuls som "skyver" luften foran seg, men du har ikke definert stigningstiden. Luften dekomprimerer, så du vil få et lydspektrum på avstand. I tillegg vil mekaniske begrensninger i høytaleren gi mange andre svinginger som avgir lyd. Et tordenskrall oppstår når luften brått ekspanderer, og deretter dekomprimerer ved nedkjøling. Lyden av et tordenskrall kommer svært mye an på omstendighetene. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Man kan høre ned mot 20Hz Installer et lydbrogram, f.eks SigJenny og prøv selv hvilke frekvenser du kan høre. 8765422[/snapback] Men er det skadelig for høytalern å spille en jevn, lys tone over lenger tid, iforhold til et variert lydbilde (som en film)? Eller er det bare ille for min del Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Man kan høre ned mot 20Hz Installer et lydbrogram, f.eks SigJenny og prøv selv hvilke frekvenser du kan høre. 8765422[/snapback] For hvor mange vil dette være realistisk? Med høyttalerne mine hørte jeg ned til ca. 38Hz. Med øretelefoner ned til ca. 31Hz. Var lyd lenger nede, men da hørtes det ut som skrangling ikke bass. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Når går en tråd over fra til ? Etter hvor mange svar/visninger? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Når går en tråd over fra til ?Etter hvor mange svar/visninger? 8766051[/snapback] 50 poster tror jeg det er. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Njaaa.. Her er en rød en med 49.. (edit: å, ja... førsteposten... ) Endret 2. juni 2007 av Kallileo Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Njaaa.. Her er en rød en med 49.. 8766110[/snapback] 49 svar = 50 poster. Men kan høytalern min skades ved veldig høy, men dyp bass? Eller er det ikke noe farlig med det Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Og her er beviset, et søk sortert etter svar: Et bilde er tatt for å spare SQL-serveren. https://www.diskusjon.no/index.php?act=Sear...ics&hl=&st=2150 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Men kan høytalern min skades ved veldig høy, men dyp bass? Eller er det ikke noe farlig med det Om du virkelig er bekymret for dette foreslår jeg at du spør i et hifi-forum (for all del, er helt greit å spørre her, men du får nok et bedre svar hos feks avforum.no eller hjemmekino.no eller på lyd og bilde-delen av dette forumet). Høytalere kan skades om man spiller for høyt. Om frekvensområdet har noe å si er jeg usikker på, men ville vel vært mer bekymret for diskanten enn bassen Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Lurer på kvifor katta graver ned avføringa og pisset sitt? Er det for å skjule spor for andre råvdyr f.eks? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Her står det om en fyr som lå i koma i 19 år. Hvor mye muskler har man igjen etter ikke å ha brukt dem på så lang tid? Sørger kroppen for å holde dem på et minimum slik at man kan gå, eller må man begynne enda forsiktigere? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Har du ikke sett Kill Bill 2 ? Det samme skjer i virkeligheten, musklene dine er så svake at man ikke kan gå rundt, så man må trenes opp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Cornel: Graver de over pisset? De bruker jo å "markere" revir ved å pisse. Bæsjen vet jeg de graver over, eller i det minste sparker over litt sand eller jord. De graver vel over det for å slippe å trå i det senere. Regner med det er et instinkt og ikke noe de lærer gjennom oppveksten. Isbilen: Fyren var sikkert mer svekket enn astronautene som har vært i romstasjoner i månedsvis. Dvs. at han var nok ganske urørlig etter oppvåkningen og måtte bruke mye tid på å bli kraftig nok til å sitte, løfte armene, gripe, stå og gå. Det er merkelig hvor god hukommelse han har og hvor godt hjernen fungerer etter å ha ligget i koma i 19 år. Man skulle jo tro at den måtte trenes jevnlig for å holde vedlikeholdsprosessene i gang. Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Hmm... Hvis vi tenker oss at vårt univers er en stor ball. Om noen hadde kastet den ballen veldig fort, la oss si lysets hastighet. Ville vi på jorden merket noe? Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Tenk på hvor diger den som kastet den ballen må være da. Men tror ikke vi hadde merket noe da. altså hele jorden går rundt seg selv, hele galaksen beveger seg i enForferdelig fart, og vi merker jo ikke noe i dette øyeblikk. Så tror ikke vi hadde merket noe. Endret 2. juni 2007 av Dernel Lenke til kommentar
Scorpy Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Hmm... Hvis vi tenker oss at vårt univers er en stor ball. Om noen hadde kastet den ballen veldig fort, la oss si lysets hastighet. Ville vi på jorden merket noe? 8768779[/snapback] Tvilsomt. Farten er forresten en størrelse som tilsier hvor mye en gjenstand beveger seg i forhold til en annen gjenstand (for eksempel hvor mye en bil beveger seg i forhold til veien. Veien er på jorda, og jorda er som kjent i konstant bevegelse). Universet har ingenting å bevege seg i forhold til, derfor blir dette, slik jeg ser det, bare et meningsløst spørsmål. Endret 2. juni 2007 av Scorpy Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Om det finnes ett univers så er jo mulighetene for at flere paralell universer eksisterer. Hvem vet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Hvis vi tenker oss at vårt univers er en stor ball. Om noen hadde kastet den ballen veldig fort, la oss si lysets hastighet. Ville vi på jorden merket noe? 8768779[/snapback] 1. Lysets hastighet er en bagatell i denne sammenhengen. Universet er ca 26,7 lysår bredt. Muligens noe mer siden utvidelsen trolig har vært større enn lysets hastighet i begynnelsen. Dersom en hånd hadde presset på den ene siden av universet med lysets hastighet så ville det tatt milliarder av år før hånda hadde fått noen innvirkning på jorda. (Vi ligger jo ikke på kanten av universet) 2. Dersom det i det hele tatt skulle hatt noen påvirkning så måtte man tatt utgangspunkt i at universet ble akselerert i retningen det kastes. Altså at vi ikke bare fortsetter en konstant relativ hastighet i forhold til kasteren, men akselereres. Lenke til kommentar
Scorpy Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Universet er ca 26,7 lysår bredt. 8768931[/snapback] Jeg tror du bommet litt der Endret 2. juni 2007 av Scorpy Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Men Universet utvider seg jo hele tiden. Men hva er bak der det ikke er univers. Hvis det utvider seg må det utvide seg over en plass, og hva er det der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg