Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Se for deg disse to scenarioene:

Jeg fullfører den videregående skolen. Jeg har 20 forskjellige karakterer på vitnemålet; 10 karakterer fra eksamener, og 10 karakterer som er standpunkt i de forskjellige fagene.

Hvor får du fra at man har 10 eksamener sammenlagt etter tre år på vgs? Kan maks ha

1+2+4=7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Se for deg disse to scenarioene:

Jeg fullfører den videregående skolen. Jeg har 20 forskjellige karakterer på vitnemålet; 10 karakterer fra eksamener, og 10 karakterer som er standpunkt i de forskjellige fagene.

Hvor får du fra at man har 10 eksamener sammenlagt etter tre år på vgs? Kan maks ha

1+2+4=7

8753120[/snapback]

Jeg bare brukte 10 som et eksempel. Prinsippet blir det samme ;)

Lenke til kommentar
Hva heter slike trådløse sendere da, og hvor får jeg kjøpt slikt?

btw; vil du kunne ha to forskjellige program kjørende på TVene da, eller blir det samme bilde på TVene?

8752715[/snapback]

Du må kjøre samme bilde på begge skjermene, fordi du kobler boksen etter dekoderen. Altså slik:

Ledning fra veggen -->> Dekoderboks/TV-kort/DVD-opptager/Whatever -->> Sender --> Én eller flere mottagere

Slike sendere fungerer også kun på dekodede signaler, man kan ikke sende analogt kabel-TV- (Kabel-TV uten dekoder) eller antennesignal.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

De som spiller amerikansk fotball, hvorfor har de sånn svarte greier under øynene? En slik stripe? Svart sverte eller noe.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Når bruker man "a" og når bruker man "an" i engelsk?

8755176[/snapback]

du bruker "a" når ordet starter med konsonant-bokstav og "an" med vokal-bokstav ved start.

Men det finnes noe unntak, eks house blir "an house" fordi du sier ikke "h"-en når du taler.

fra wiki: a and an

Hvorfor er IT en slapt fag?

8755207[/snapback]

fordi "alle" spiller spill?

edit 1: tok feil av a og an, motsatt... :blush:

edit 2: legger inn link.

Endret av killerboy85
Lenke til kommentar

8755176[/snapback]

du bruker "an" når ordet starter med konsonant-bokstav og "a" med vokal-bokstav ved start.

8755348[/snapback]

Det er omvendt.

"an" brukes når ordet starter med vokallyd

"a" brukes når ordet starter med konsonantlyd

redigert:

Litt informasjon fra "http://andromeda.rutgers.edu/~jlynch/Writing/a.html":

A or An.

Use an in place of a when it precedes a vowel sound, not just a vowel. That means it's "an honor" (the h is silent), but "a UFO" (because it's pronounced yoo eff oh).

Most of the confusion with a or an arises from acronyms and other abbreviations: some people think it's wrong to use an in front of an abbreviation like "MRI" because "an" can only go before vowels. Not so: the sound, not the letter, is what matters. Because you pronounce it "em ar eye," it's "an MRI."

One tricky case comes up from time to time: is it "a historic occasion" or "an historic occasion"? Some speakers favor the latter — more British than American speakers, but you'll find them in both places — using an on longish words (three or more syllables) beginning with h, where the first syllable isn't accented. They'd say, for instance, "a hístory textbook" (accent on the first syllable) but "an históric event." (Likewise "a hábit" but "an habítual offender," "a hýpothetical question" but "an hypóthesis.") Still, most guides prefer a before any h that's sounded: "a historic occasion," "a hysterical joke," "a habitual offender" — but "an honor" and "an hour" because those h's aren't sounded.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
De som spiller amerikansk fotball, hvorfor har de sånn svarte greier under øynene? En slik stripe? Svart sverte eller noe.

8754209[/snapback]

Det blir en slags solbrille, slik at de ikke så lett skal bli blendet av sollys.

Tipper det er mest aktuelt for såkalte wide-receivers som skal ta imot lange pasninger fra quarter-backen.

Lenke til kommentar

8755176[/snapback]

du bruker "a" når ordet starter med konsonant-bokstav og "an" med vokal-bokstav ved start.

Men det finnes noe unntak, eks house blir "an house" fordi du sier ikke "h"-en når du taler.

Ouse?

:p

Lenke til kommentar

8755176[/snapback]

Ouse?

8755678[/snapback]

H regnes som "silent"

Lenke til kommentar

Ouse?

8755678[/snapback]

H regnes som "silent"

8755689[/snapback]

Ikke i house, der skal h-en uttales. Det blir dermed "a house". I honor skal ikke h-en uttales, det blir "an honor".

8755705[/snapback]

Ok, visste ikke om det ble regnet som "teknisk silent," liksom at det bare var slik på papiret....liksom

Lenke til kommentar

8754209[/snapback]

Det blir en slags solbrille, slik at de ikke så lett skal bli blendet av sollys.

Tipper det er mest aktuelt for såkalte wide-receivers som skal ta imot lange pasninger fra quarter-backen.

8755534[/snapback]

Trodde alltid dette var til kapteinen og slikt.

Lenke til kommentar

Spørsmål om språk tas som sagt i Språkspalten!

Hvorfor er IT en slapt fag?

8755207[/snapback]

Trolig fordi det i IT-opplæring ikke er så viktig hvordan sluttproduktet blir. Det er selve programbruken som gir deg erfaringen du trenger for å replikere et arbeid. At jeg i VK2 IT i VB6 laget en reanimering av 9.11 med clipartbilder fra Word i stedet for å lage det oppgaveboka sa jeg skulle lage betyr ikke nødvendigvis at jeg lærte hverken mer eller mindre enn de andre. IT er ofte et praktisk fag i motsettning til de fleste andre almenne fag som er teoretiske, og derfor virker det gjerne slappt.

Et slapt fag.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...