Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det mange ord som slutter med "ererer"?

 

Jeg skrev et ord, og kom til å tenke på det.

 

"Genererer"

8747858[/snapback]

Det finnes MANGE ord som ender på 'erer'. Det ble laget en laang liste med Pompel og Pilt ord da jeg studerte i Grimstad for 5-6-7 år siden. Skal se om jeg får tak i den på et vis.

Lenke til kommentar
Vi har kabel-tv på tv-en vår i første etasje. Er det noen måte å få kabel-tv på tv-en i andre etasje uten å legge kabel mellom de to etasjene? Noe trådløse greier eller noe annet som gjør samma nytten..?

8748714[/snapback]

 

Her har du det du trenger (tror jeg)

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10551

 

Nytt spørsmål:

 

Det Norske ordet for "Permute" eller "Permuting".

 

(Får ikke svar i språkspalten)

 

EDIT:

 

Fikk svar.

1: flytte om, bytte om, omstille

2: tippe system

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvor kan jeg sende inn forslag til forbedringer i Windows XP?

8746987[/snapback]

Seriøst: Det svaret om å like gjerne sende de til julenissen var nok bare en humoristisk måte å insinuere hva som faktisk skjer med sånne spørsmål om du sender de til Microsoft: De går rett i søppelkorga og besvares ikke en gang med en standardmelding.

 

Salt: Hvorfor øker det kokepunktet og senker smeltepunktet (frysepunktet) til vann? Har det med at ionene trekker på vannmolekylenes polare ender og får dem til å "holde ut" litt lenger?

8747024[/snapback]

Ja, det er nok noe sånt. Na+-ioner og CL--ioner er ladninger som øker de intermolækylære bindingskreftene i den flytende fasen. Dermed skal det mer til før vannmolekylene klarer å løsrive seg fra den flytende fasen og fordampe.

 

Disse ionene har også vanskelig for å finne en naturlig plass i iskrystaller, dermed forskyves likevekten mellom flytende og fast fase noe til fordel for den flytende fasen.

 

Et fasediagram for vann-NaCl finnes her:

image002.gif

 

Merk at det ikke er noen merkbar fast løselighet av NaCl i vann-is.

Merk også at det er en stabil fast løsning-fase ved 61,9% NaCl.

Smeltepunktet for NaCl er 801'C og kokepunktet er 1465'C.

 

[OT]Simen1: 27000 innlegg, gratulerer?[/OT]

8747150[/snapback]

Takk, takk. :)

Lenke til kommentar
Vi har kabel-tv på tv-en vår i første etasje. Er det noen måte å få kabel-tv på tv-en i andre etasje uten å legge kabel mellom de to etasjene? Noe trådløse greier eller noe annet som gjør samma nytten..?

8748714[/snapback]

 

 

Jepp, vurderte å få til noe lignende selv, men endte med at jeg strak en ledning som ligger løst når jeg ser tv ...

Kan se om jeg finner link til produktet, eneste downside er at du ikke får kjørt wierless internett pga de kjørere på samme frekvens.

 

 

edit

http://www.stretto.no/PartDetail.aspx?q=p:...16;c:36210;pl:1

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=102305 (artikel om det)

 

 

(google + wireless tv)

 

edit, dette er riktig nok ikke det produktet jeg vurderte å kjøpe.

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...