Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Er det lov å montere på nyere og bedre luftfilter på en moped, eller regnes det som trim?

8742653[/snapback]

 

Det er lov, men du kommer ikke gjennom visning med det.

8742697[/snapback]

 

 

hva mener du? går utifra at det ikke regnes som trim siden du sier det er lovlig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenk at man har to planter, ikke noe spesifikk type planter, men bare planter generelt, og så gir de 12 timer sollys hver dag. Så bestemmer man seg for å gi de 6 timer sol i stedet for. Hvis alle andre forhold (jordsmonn, luft etc) er helt like, vil plantene vokse 50% av hva de ellers ville vokst? Eller mer eller mindre enn 50%?

 

Ok, om det var for generelt til å kunne svare på; Hadde det vært mulig å få økte avlinger per kvadratmeter jorde dersom man lagde kornåkere i tre etasjer? Se for seg at jordet er uendelig stort sånn at det ikke blir noen sol og skyggeeffekter på sidene av det og at jordet for hver kvadratmeter har to hyller a en halv kvadratmeter over med hver sine "åkerlapper". Altså at hver kvadratmeter jorde har 2 kvadratmeter kornåker fordelt på 3 etasjer over seg. Tenk videre at solskinnet når til alle etasjene, men hvert kornstrå bare får 50% så mye lys som det ellers ville fått. Ville dette gitt høyere avlinger enn uten hyllene?

8725787[/snapback]

Som vanlig er det riktige (og ubrukelige) svaret: "det kommer an på..."

 

Litt mer matnyttig: Først og fremst er det endel planter som vokser når det er mørkt, de strekker seg oppover for å finne sollys. Enkelte ser planter som finner hull i bordkledningen ved beddet, og resten av planten på loftet.

 

Dernest må en huske på at det finnes flere typer fotosyntese, noen planter liker ikke mye sol, andre vil ha mest mulig. Sånn sett kan en stable plantene etter lysbehov for å maksimalisere virkningen, men noe nøyaktig 50-prosents resultat kan jeg ikke garantere.

 

En annen ting en kan dedusere fra planeten er at siden de er grønne, så absorberer de rødt-orange-gult + blått-fiolett (kanskje UV?). Mulig du kan dele opp lysspekteret for å optimalisere for farve. I tillegg kan du lede bort grønt lys (som klorofyllet ikke nyttigjør seg) til rhodopsinbaserte planter, som har et komplementerende nyttespekter.

 

Det er mange muligheter for den kreative ingeniørbonden.

Lenke til kommentar
Når benytter man titlene kaptein og skipper? Vet at det heter kaptein på militære skip, men det er jo kapteiner på sivile også. Når heter det skipper? Og hvor går forskjellen mellom båt og skip?

8741719[/snapback]

Kaptein er den som er ansvarlig på båten, og den som er høyeste makt.

Skipperen er den som styrer båten =)

8742716[/snapback]

Er ikke det styrmannen?

Lenke til kommentar
hva mener du? går utifra at det ikke regnes som trim siden du sier det er lovlig...

8742756[/snapback]

 

Jeg har også lov og montere åpent kòn-filter på Kubistaren min, men nissan vil nekte meg nybilgaranti på motoren om jeg gjør det.

8743265[/snapback]

 

så politiet driter mer eller mindre i det, men jeg får eventuelt mindre eller ikke garanti på motoren?

Lenke til kommentar

Korleis er den beste måten å sette sammen 2 og 2 sugerør? Finst det laaange sugerør som du kan kjøpe en plass?

 

Har lenge lurt på om det finst en eller anna genial måte anna enn å klippe litt på langs og trykke det inni og teipe, blir så "tungt" og suge då, pluss at det blir jo litt hol i sugerøra og det vi har klipt stikke det jo inn som gjer at det blir smalare gang.

 

(Kanskje litt dårlig forklart men har lixm ikkje energi til å forklare så ekstremt mykje no.)

Lenke til kommentar
Når jeg fridykker i havet for morroskyld kan jeg ikke gå langt ned før jeg kjenner trykket i ørene og det gjør vondt. Hvordan fikser dykkere dette problemet?
Du holder foran nesen og blåser til trykket i ørene er utlignet.

Det er en basic-teknikk blant (fri/sports)dykkere. Jeg har vel fridykket ned til 10 m uten å ha spreng trommehinnene.

 

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Valsalva_maneuver

http://en.wikipedia.org/wiki/Scuba_diving#...in_air_pressure

 

Edit2: Når du skal opp igjen er det lurt å gjespe hele veien opp.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Når jeg fridykker i havet for morroskyld kan jeg ikke gå langt ned før jeg kjenner trykket i ørene og det gjør vondt. Hvordan fikser dykkere dette problemet?

8743693[/snapback]

 

Enten holder for nasen og blåser, eller "tygger" som om du har en tyggis i munnen.

 

Trodde dette var vel kjent for alle som likte å være under vann jeg.

Lenke til kommentar
Når jeg fridykker i havet for morroskyld kan jeg ikke gå langt ned før jeg kjenner trykket i ørene og det gjør vondt. Hvordan fikser dykkere dette problemet?8743693[/snapback]
Hald foran nasen, hald munnen lukka, og blås ut (eller, prøv iallfall). Då vil luft gå opp gjennom øyretrompeten og danne trykk på innsida av trommehinne, som motvirker havtrykket.

 

Redigert: Eg er altfor treig ...

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Dette er det forsket på, men jeg orker ikke å google meg frem til noen kilder nå før sengetid. Uansett skulle jeg mene konklusjonen var noe slikt som at klare, tydelige farger var mindre utsatt for ulykker.

8736487[/snapback]

Det finnes et interessant unntak: syklister i spyfluedrakt. De er mer utsatt for ulykker enn alminnelige folk kledd i alminnelige klær, selv om sykkeldraktene er i fæle farver.
Lenke til kommentar
Se for deg disse to scenarioene:

 

#1

Jeg fullfører den videregående skolen. Jeg har 20 forskjellige karakterer på vitnemålet; 10 karakterer fra eksamener, og 10 karakterer som er standpunkt i de forskjellige fagene.

 

#2

Jeg gidder ikke å den videregående skolen, men leser heller bøkene hjemme og tar eksamen som privatist i de ti forskjellige fagene. Jeg vil da ikke få noe standpunktkarakter fra lærer, ettersom jeg ikke har hatt noen skolegang.

 

Når jeg er ferdig med eksamnene, vil det da være noen forskjell på de to forskjellige scenarioene?

8741037[/snapback]

Scenario 2 er såvidt uvanlig her til lands at arbeidsgivere nok gjerne vil vite litt om årsaken. Annet enn det vet jeg ikke om noen forskjeller i praksis.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...