Simen1 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Finnes det noen statistikk over bilfarge vs. trafikkulykker? F.eks om røde biler statistisk havner oftere i ulykker enn grønne osv? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Eg kan desverre ikkje kome med noko nyttig informasjon Simen1. Men forrige kjøretime eg hadde med læraren, så sa han at når han skulle ha ny bil skulle fargen vere raud. Bilen han har no er sølvfarga. Grunnen til dette var at bilen skulle blir betre merka i trafikken, kontra mørke/grøne/grå bilar. Lenke til kommentar
Scorpy Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg vil også tippe at enkelte litt "dristige" bilfarger gjerne velges av de litt unge, uerfarne førerne som også er litt mer utsatt for trafikkuhell. Tenker på farger som gul, rosa etc. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Dette er det forsket på, men jeg orker ikke å google meg frem til noen kilder nå før sengetid. Uansett skulle jeg mene konklusjonen var noe slikt som at klare, tydelige farger var mindre utsatt for ulykker. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Jeg tør tippe at de fargene som best reflekterer lys er gjennomsnittlig minst utsatt for ulykker. Dette hjelper jo både på dagtid i et vanlig trafikkbilde og på nattetid, når dine hovedlykter treffer lakken til den andre bilen. Synd at ingen har noen forskning å vise til på Simen1s spørsmål. Jeg skal prøve å grave litt. Wisegeek.com[/url]]The study involved accidents in New Zealand between 1998 and 1999. According to their findings, drivers of brown cars had the highest risk of sustaining serious injuries caused by auto accidents. Black and green cars also had elevated risks. Which are the safest cars? Drivers of silver-colored cars, according to the report, have a 50% less chance of being involved in an injury-causing accident than do drivers of white cars! While the results are surprising, more studies need to be performed before we all rush out and repaint or replace our vehicles. Endret 29. mai 2007 av Steffenm Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg legger merke til at studien ikke kommenterer om det er bilens farge som er årsaken til ulykkene, framfor føreren som velger bilens farge. Likevel er studien interessant. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Det vil jeg tro er ganske umulig å si noe om. Om bilens farge har noen betydning her i norge, hvor det er vanlig å kjøre med kjørelys på hele året og hele døgnet, så er det i alle fall veldig marginalt. Jeg tror det er mer sannsynlig å gjette ulykkesrisikoen ved å beregne sjåførens personlighet ut i fra fargevalg. Men igjen, veldig minimalt, siden bruktbilkjøpere sjeldent går bevisst etter én spesiell farge. Hvor ofte ser man uansett rosa og turkise biler Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Interessante svar Jeg tror også det med klare og tydelige farger kan ha en positiv effekt her i Norge. Kjørelys vil selvfølgelig påvirke statistikken på nattestid og i skumringen, men midt på dagen er det stort sett bare de rett foran bilen som ser kjørelysene. Jeg ser for meg et verste scenario på påskefjellet med lav sol, nysnø, hvite biler og middels høye brøytekanter. Et annet scenario er parkerte mørke biler i høstmørke og regn. Særlig om de er parkert 90 grader i forhold til veien slik at refleksene virker minimalt og kan forveksles med vanndråper på frontruta kombinert med gatelys. Ikke at f.eks rød farge hjelper så mye i dette tilfellet, men kanskje hvit hadde hjulpet nok på synligheten. Vel, dette leder til mitt neste spørsmål: Skilter blir "malt" med refleksbelegg. Går det an å bestille vanlige biler, spesialbehandlet til å være dekt med et sånt belegg? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 *klippe klippe* Vel, dette leder til mitt neste spørsmål: Skilter blir "malt" med refleksbelegg. Går det an å bestille vanlige biler, spesialbehandlet til å være dekt med et sånt belegg? 8737155[/snapback] Jeg har en venn som er lakkerer biler, og han sa at det ikke var lov grunnet at andre biler kunne bli lett blendet. Mange som ikke liker at andre trekker den gule vesten over setene på passasjersiden heller. Nettopp grunnet det samme. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Mange som ikke liker at andre trekker den gule vesten over setene på passasjersiden heller. Nettopp grunnet det samme. 8737352[/snapback] Hva er det som får folk til å tre den fordømte gule vesten over bilsetene? Det er ikke få heller, man ser det nesten daglig. Hvor vanskelig er det å få plass til den lille veste i hanskeromet eller lomma i døra?! Mulig jeg irriterer meg over bagataller, men jeg blir ikke klok på folk som gjør så teite ting. Endret 30. mai 2007 av Mozze Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Mange som ikke liker at andre trekker den gule vesten over setene på passasjersiden heller. Nettopp grunnet det samme. 8737352[/snapback] Hva er det som får folk til å tre den fordømte gule vesten over bilsetene? Det er ikke få heller, man ser det nesten daglig. Hvor vanskelig er det å få plass til den lille veste i hanskeromet eller lomma i døra?! Mulig jeg irriterer meg over bagataller, men jeg blir ikke klok på folk som gjør så teite ting. 8737502[/snapback] Du får spørre de som gjør det, ikke spør meg. (Jeg irriterer meg over det selv) Fare for trafikken! Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Fare for trafikken! 8737520[/snapback] hvorfor det? jada, jeg legger min i baksete... Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Fare for trafikken! 8737520[/snapback] hvorfor det? jada, jeg legger min i baksete... 8737549[/snapback] Klarer du ikke tenke ut den logiske løsningen? Fjernlys + Gul vest inne i en bil som kanskje står parkert.. Er det en person? Bruk fantasien. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 I stadig flere europeiske land har man begynt å merke utrykningskjøretøy med refleksmerker og gule neonfarger. Dette har vi også begynt med her i landet - og det jeg lurer på er om dette kan være til hinder for at hvermannsen kan få lakkert/tapet bilen sin i tilsvarende farger. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 I stadig flere europeiske land har man begynt å merke utrykningskjøretøy med refleksmerker og gule neonfarger. Dette har vi også begynt med her i landet - og det jeg lurer på er om dette kan være til hinder for at hvermannsen kan få lakkert/tapet bilen sin i tilsvarende farger. 8737638[/snapback] Tenker du da f.eks ambulanse? Som nå har blitt signalgul. Vet ikke om det er noe som hindrer deg i det.. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Finnes det noen statistikk over bilfarge vs. trafikkulykker? F.eks om røde biler statistisk havner oftere i ulykker enn grønne osv? 8735903[/snapback] Jeg leste i et blad i det med sølvgrå farge på bilen er minst i trafikkulykker Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 *klippe klippe* Vel, dette leder til mitt neste spørsmål: Skilter blir "malt" med refleksbelegg. Går det an å bestille vanlige biler, spesialbehandlet til å være dekt med et sånt belegg? 8737155[/snapback] Jeg har en venn som er lakkerer biler, og han sa at det ikke var lov grunnet at andre biler kunne bli lett blendet. Mange som ikke liker at andre trekker den gule vesten over setene på passasjersiden heller. Nettopp grunnet det samme. 8737352[/snapback] Hva med litt detaljer, med den lakken på bilens side, jeg kan ikke tenke meg annet enn situasjoner hvor litt refleksjon fra bilens side vil være heldig. Forfra og bakfra vil det jo være kjipt å reflektere mye lys, forståelig nok. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg fikk ikke noe mer, sitter på jobben, kan ikke ringe så lenge da denne telefonen får innkommende samtaler hele tiden. Bare å ringe et lokalt verksted eller noe som lakkerer. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hva er det som hindrer mageinnholdet fra å renne ut når man står på hodet? Skulle tro det var noe nedenfor svelget. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Hva er det som hindrer mageinnholdet fra å renne ut når man står på hodet? Skulle tro det var noe nedenfor svelget.8737981[/snapback] Det er en ventil/lukkemekanisme i overgangen mellom spiserøret og magesekken. Selve spiserøret fungerer som ventil. Det er sterke muskler rundt det som presser maten til maten, selv om man skulle stå på hodet så kan man svelge mat og drikke. http://www.innerbody.com/image/digeov.html Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Esophagus The esophagus is a muscular tube which carries food and liquids from the throat to the stomach for digestion after it has been chewed and chemically softened in the mouth. Food is forced downward to the stomach (or upwards, if one is standing on his head) by powerful waves of muscle contractions passing through the walls of the esophagus. Because these contractions are so strong in the throat and the esophagus, we can swallow in any position -- even upside-down! If the food is bad, poison, or more than we can "stomach," it may travel back by the same force to be thrown out through the mouth, which is called vomiting. The esophagus has a ring of muscle at the top and at the bottom. These rings close or contract after the food passes through and enters the stomach, where there is an abundance of churning acid waiting to digest the food. If the bottom muscle weakens, stomach contents, along with the stomach acid, may return to the esophagus and cause an uncomfortable, burning sensation known as "heartburn", although it is not connected with the heart at all, but be careful next time you are forced to swallow your pride. Endret 30. mai 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg